لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

مجلس ایران نحوه پرداخت یارانه ها به مردم را به دولت واگذار کرد


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه و در ادامه بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها به پیشنهادی رای دادند که بر اساس آن یارانه‌ها نه بر مبنای قرارگرفتن افراد در دهک‌های درآمدی، بلکه بر مبنای لحاظ كردن درآمد افراد و به تشخیص دولت بازتوزیع خواهد شد؛ نقدی یا غیرنقدی بودن یارانه‌ها نیز به عهده دولت گذاشته شده است.

پیش از این و براساس گزارش کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی، مبنای تعیین گروه‌های مشمول پرداخت یارانه، دهک‌های درآمدی بود؛ اما اکنون با تصویب این پیشنهاد مبنای تعیین تعلق یارانه‌های نقدی و غیر نقدی، درآمد خانوار است که با تشخیص دولت صورت می‌گیرد.

مخالفان این طرح می‌گویند تصویب این پیشنهاد، بر ابهام معیار دادن یارانه به افراد می‌افزاید و معیار تعلق یارانه، بیشتر تشخیص دولت خواهد بود و نه معیارهای ثابت، نظیر دهک‌های درآمدی.

محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی، که این پیشنهاد را مطرح کرد در دفاع از پرداخت یارانه به همه مردم به جای پرداخت یارانه به ۵ دهک درآمدی گفت: «هدف در لایحه این است كه تبعیض موجود در برخورداری از یارانه‌ها برداشته شود و همه اقشار جامعه به یک میزان از یارانه‌ها برخوردار شوند.»

همچنین میرتاج‌الدینی در توضیح پیشنهاد خود گفت: «با تصویب این پیشنهاد، دهک‌های مشمول درآمد اجرایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها حذف می‌شوند و اختیار آن به دولت داده می‌شود.»

اما پیشنهاد این نماینده مجلس مخالفانی هم داشت که مخالفت خود را در قالب تذکراتی در صحن علنی مجلس و گفت وگوهایی در راهروهای مجلس شورای اسلامی نشان دادند.

محمد ابراهیم نكونام، نماینده گلپایگان و خوانسار، در مخالفت با این پیشنهاد گفت: «با اجرای این لایحه ما افزایش قیمت‌ها را شاهد خواهیم بود؛ در این بین آسیب طبقات اقتصادی پایین را شاهد هستیم و به دور از عدالت است كه ما افراد مرفه و كسانی كه از درآمدهای میلیونی برخوردارند را به یک میزان در برخورداری از یارانه‌ها ببینیم.»

به گفته احمد توکلی،‌ یکی از اشکالات اشكال اجرایی این مصوبه این است كه هیچ اطلاعی از درآمد خانواده‌ها وجود ندارد و اكنون نمی‌توان محاسبه كرد به هرخانواده چه مقدار یارانه پرداخت می‌شود.
احمد توکلی، نماینده مردم تهران و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز از مخالفان این پیشنهاد بود؛ ‌او در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس روش تصویب این پیشنهاد را غیرقانونی خواند و پرسید: «منظور از مصوبه مجلس برای پرداخت یارانه به آحاد جامعه چیست؟ بر این اساس یک كودک شش ماهه نیز باید درآمدش محاسبه شود و مابه‌التفاوت آن را به سرپرست خانواده پرداخت كنند.»

احمد توکلی افزود:«این كار به هیچ وجه امكان اجرا ندارد، معقول نیست و این از اشكالات اجرایی مصوبه مجلس است.»

به گفته احمد توکلی،‌ دومین اشكال اجرایی این مصوبه این است كه هیچ اطلاعی از درآمد خانواده‌ها وجود ندارد و اكنون نمی‌توان محاسبه كرد به هرخانواده چه مقدار یارانه پرداخت می‌شود؛

این نماینده همچنین اظهار داشت معلوم نیست كه دولت چه مقدار درآمد كسب خواهد كرد تا بر این اساس بتوان یارانه پرداختی به هرخانواده را تخمین زد و از طرفی كل افراد مستحق نیز معلوم نیستند.

بامصوبه روز یکشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی دست دولت برای نحوه چگونگی تامین یارانه نقدی یا غیرنقدی و تعیین کسانی که مشمول برنامه بازتوزیع یارانه ها می‌شوند بازشد.

آنگونه که محمدرضا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفته است: «بررسی‌های اولیه دولت این بوده كه در طرح تحول اقتصادی و بحث هدفمند كردن یارانه ها حدود ۵۰ میلیون نفر از ایرانیان تحت پوشش قرار گیرند.»

اما با اینکه هنوز لایحه هدفمندکردن یارانه ها تکلیف روشنی ندارد، آنچه از پیش اتفاق افتاده افزایش نسبی قیمت کالاها و خدمات است.

همین افزایش قیمت‌ها و پیش بینی‌های پیامدهای بعدی اجرای این لایحه است که تعداد نمایندگانی را که پیشنهاد می‌دهند این لایحه باید به همه‌پرسی مردم گذاشته شود، افزایش داده است.

روز یکشنبه مصطفی کواکبیان نیز همچون علیرضا محجوب پیشنهاد داد تا اجرای قطعی و نهایی لایحه هدفمندکردن یارانه ها پس از تصویب مجلس به همه‌پرسی مردم گذاشته شود.
XS
SM
MD
LG