لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

«لات‌بازی» سیاسی؛ منازعه احمدی‌نژاد و برادران لاریجانی


رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس این روز‌ها با ایما و اشاره با یکدیگر سخن می‌گویند؛ سخنانی که‌گاه رنگ کنایه آمیزی به خود می‌گیرد. رئیس اول می‌گوید نامردی جواب دارد، رئیس دوم می‌گوید عده‌ای قبیله‌ای کار می‌کنند و رئیس سوم از لات بازی‌های سیاسی انتقاد می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد روز سه شنبه از بازداشت حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی، انتقاد کرد و گفت آن‌ها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید. چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر می‌کنید؟

محمود احمدی‌نژاد تحقیر دولت و بانک مرکزی را نامردی دانست و گفت «نامردی جواب دارد». در مقابل غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه، درباره بازداشت قائم مقام بانک مرکزی می‌گوید: «قائم مقام بانک مرکزی به عنوان یکی از متهمین بازداشت شده و علت بازداشتش بیم تبانی بوده و هر وقت این موجبات رفع شود قرار ایشان هم تبدیل می‌شود.»

البته آقای اژه‌ای که مسئول نظارت بر پرونده اختلاس و فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی است، انتقادات روزهای اخیر را جو سازی و فرافکنی و حتی دروغ‌گویی می‌داند و می‌گوید: «امیدوار هستیم انشاء الله تحت تاثیر هیچ کدام ازاین فضاسازی‌ها قرار نگیریم. بعضی از این فضاسازی‌ها و مطالب قابل جواب است. ما نمی‌خواهیم همه آن‌ها را فی المجلس جواب دهیم. ما در مقام این هستیم که در چهارچوب قانون بدون برخورد سیاسی همه این حرف‌ها و تهمت‌ها و احیاناً خلاف‌ها را و بعضاً حتی دروغگویی‌ها را به خودمان بخریم و مسیر خودمان را ادامه دهیم و اجازه ندهیم با این جوسازی‌ها و فرافکنی‌ها احیاناً این مسئله هم باز مثل دیگر مسایل لوث شود.»

محمود احمدی‌نژاد در گفت‌و‌گوی مهرماه خود با تلویزیون ایران، برخی از انتقادات را دروغ‌پردازی و تهمت به دولت دانسته و گفته بود: «البته من فکر می‌کنم بعضی‌ها دارند از ملت انتقام می‌کشند. با توهین به دولت، با تهمت به دولت و با دروغ‌پردازی. چه خبرتان است؟ هیچ خبری نیست، والله کار است. چه شده؟ چرا خودت را داری از بین می‌بری؟ چه را تخریب می‌کنی؟ خودت را داری تخریب می‌کنی. ما البته اعلام کردیم سکوتیم. الان هم سکوتیم. اینها همه پاسخ دارد. ما سکوتیم به خاطر کشور. بعضی‌ها انگار منتظر فرصت بودند که خنجر را بکشند. می‌گویند این دولت فاسد‌ترین دولت تاریخ است. ما فاسدیم؟ البته به شما عرض کنم این روش شکست خورده است.»

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، هم روز چهارشنبه گفت توجیه پذیر نیست ما دایم بگوییم چرا این را گرفتید و آن را نگرفتید و یا چرا این را آزاد کردید؟ خصوصا این کار از مسئولان پسندیده نیست.

علی لاریجانی، برادر صادق لاریجانی که رئیس مجلس است نیز بدون نام بردن از فرد یا افرادی خاص از لات بازی‌های سیاسی در جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت لات بازی سیاسی زمانی روی می‌دهد که یک شخصیت سیاسی از فرهیختگی لازم برخوردار نباشد.

مهدی مهدوی آزاد، روزنامه نگار و تحلیل‌گر سیاسی در آلمان، در این باره به رادیو فردا می‌گوید:
«منازعات سیاسی میان طیف سنتی و پراگماتیست اصولگرایان و طیف احمدی‌نژاد در شش سال گذشته اکنون به بالا‌ترین و بیشترین حد خود رسیده است. اینجا است که مقاومت و ممانعت‌های آقای خامنه‌ای باعث شده سران قوا و این گروه‌های سیاسی متاسفانه نوعی ادبیات چاله میدانی‌ پیشه کنند. اگر آقای لاریجانی از لات بازی سیاسی صحبت می‌کند تردیدی نیست منظورش آقای احمدی‌نژاد است و طعنه‌هایی که آقای احمدی‌نژاد می‌زند و می‌گوید نامردی می‌کنند، تردیدی نیست که منظورش برادران لاریجانی است.»
قدرت علیخانی، نماینده مجلس، هم در گفت‌و‌گو با سایت «فرارو» مخاطب سخنان رئیس قوه قضاییه را شخص محمود احمدی‌نژاد می‌داند.

در روزهای گذشته اختلافات سران قوا در جمهوری اسلامی به جایی رسیده است که محمود احمدی‌نژاد تهدید می‌کند اگر این دولت نیم ساعت فرصت حرف زدن داشته باشد قیمت سوراخ موش بالا می‌رود. در مقابل صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، هم با انتقاد از قبیله‌ای کار کردن عده‌ای اخطار می‌دهد این افراد زبان در کام بکشند و بیش از این رطب و یابس نبافند، در غیر این صورت طراحی‌های خاص را افشا می‌کند.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG