لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۲

پایان مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی


 رای‌دهندگان تهرانی به همراه یک خرگوش در حوزه رای‌گیری
رای‌دهندگان تهرانی به همراه یک خرگوش در حوزه رای‌گیری
مرحله دوم انتخابات نهمین دوره مجلس برای تعیین تکلیف ۶۵ کرسی باقیمانده شامگاه جمعه به پایان رسید.

این انتخابات در ۳۳ حوزه انتخابیه و ۱۸ استان و در غیاب بسیاری از اصلاح‌طلبان برگزار شد.

در تهران نیز تکلیف ۲۵ نفر از ۳۰ نفری که نتوانستند در مرحله اول، حد نصاب آرا را به دست آورند روشن می‌شود.

اما رقابت اصلی در این انتخابات میان جبهه متحد اصولگرایان و جبهه پایداری بود.

جبهه متحد اصولگرایان، با هدایت آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی، و جبهه پایداری با محوریت آیت‌الله مصباح یزدی در این انتخابات به رقابت پرداختند.

در این میان شاکله اصلی جبهه پایداری را حامیان سابق محمود احمدی‌نژاد و بعضا مخالفان کنونی وی تشکیل می‌دهند.

اما آنگونه که روزنامه ایران آن را انعکاس داد، طیف حامیان محمود احمدی‌نژاد از چینش نیروهای سیاسی در مجلس خشنود به نظر نمی‌رسند؛ به طوریکه ارگان دولت تیتر یک خود را به رد صلاحیت «حامیان دولت» در این انتخابات اختصاص داده بود.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت، چه بسا این نارضایی را با رای امروز خود به نمایش گذاشت. وی برخلاف معمول به خبرنگاران مصاحبه نداد و به همراه همسرش رای خود را ساعت سه و نیم در ساختمان سابق مجلس (نزدیکی محل اقامتش)، در خیابان سپه به صندوق ریخت.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که این انتخابات میان دو گروه از هواداران و در حذف منتقدانش برگزار می‌شود، صبح امروز بر سر صندوق رای حاضر شد و در سخنان کوتاهی از مردم خواست که در این روز «وظیفه خود را در کار مهم و بزرگ انتخابات» انجام دهند.

انتخاباتی که به نظر می‌رسد با حذف اصلاح‌طلبان، به «چالش» دیگری برای کشور تبدیل نشد.

بدین ترتیب مجلس هشتم به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود؛ نهادی که به گفته نمایندگانی چون علی مطهری برای تصمیم‌گیری‌های مهم خود منتظر اذن رهبر جمهوری اسلامی بود؛ به ویژه در برهه‌هایی که شماری از نمایندگان درصدد بودند عرصه را بر دولت محمود احمدی‌نژاد تنگ کنند.

در مرحله نخست انتخابات، جبهه متحد اصولگرایان در برابر جبهه پایداری دارای برتری نسبی بود. اما با روشن شدن تکلیف ۲۵ نماینده دیگر تهران، طیف‌ها و گروه‌های اصولگرا برای تعیین رئیس مجلس خیز برخواهند داشت.

رقابت اصلی برای ریاست مجلس، میان غلامعلی حداد عادل، و علی لاریجانی خواهد بود که در دور اول به بهارستان راه یافتند.

حداد عادل نامزد مشترک جبهه پایداری و جبهه مشترک اصولگرایان در این انتخابات بود؛جبهه پایداری از پیش گفته است که برای ریاست حداد عادل تلاش خواهد کرد. با این حال هنوز جبهه متحد اصولگرایان نامزد خود برای ریاست مجلس را مشخص نکرده است.
XS
SM
MD
LG