لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۰

ایران خواستار توضیح فوری آمریکا و بریتانیا در مورد ترور دانشمند ‌هسته‌ای شد


وزارت خارجه ایران، با ارسال دو نامه اعتراضی به ایالات متحده و بریتانیا، این دو کشور را به دست داشتن در ترور مصطفی احمدی‌ روشن، معاون تاسیسات غنی‌سازی نطنز متهم کرد و خواستار «توضیح فوری» آنها شد.

در یادداشتی که وزارت خارجه ایران آن را به سفارت سوییس(حافظ منافع آمریکا) در تهران تحویل داده، آمده است: «براساس اسناد معتبر و اطلاعات موثق این عملیات ترور با هدایت، پشتیبانی و برنامه‌ریزی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و با دخالت مستقیم عوامل وابسته به آن سازمان به انجام رسیده است که مسئولیت مستقیم آن برعهده آن دولت می‌باشد که باید براساس موازین و حقوق بین‌الملل و تعهدات دو جانبه پاسخگو باشد.»

وزارت خارجه ایران در بخش دیگری از این یادداشت اعتراضی خواستار «توضیح فوری» دولت آمریکا شده و نسبت به «عواقب آن به طور جدی هشدار» داده است.

در یادداشت اعتراض دیگری که برای بریتانیا ارسال شده، وزارت خارجه ایران می‌گوید، ترور دانشمندان هسته‌ای ایران «بلافاصله پس از سخنرانی» جان ساورز، رئیس ام آی سیکس «درباره آغاز عملیات اطلاعاتی علیه ایران» در پاییز سال گذشته به وقوع پیوسته و دولت بریتانیا در این باره دارای «مسئولیت» است.

مصطفی احمدی‌روشن، معاون بازرگانی تاسیسات غنی‌سازی نطنز، روز چهارشنبه مانند شماری از ترورهای قبلی با بمب مغناطیسی در تهران ترور شد.

‌آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پیام تسلیت خود گفته بود که ترور مصطفی احمدی‌روشن «با طراحی یا همراهی سرویس‌های سیا و موساد عمل شده» است.

با این حال ایالات متحده آمریکا ضمن رد هرگونه دخالتی در این ترور، آن را محکوم کرد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، در يک کنفرانس خبری تصریح کرد: «دخالت ايالات متحده را در هر نوع عمل خشونت‌ آميز در داخل ايران را مطلقا رد می‌کنم.»

تامی ويتور، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا نيز در واکنش به ادعای ايران در خصوص دخالت آمريکا در ترور مصطفی احمدی روشن گفت: «ايالات متحده مطلقا در اين کار هيچ نقشی نداشته است. ما هر نوع عمل خشونت‌آميز، از جمله عمل خشنی مانند اين را شديدا محکوم می‌کنيم.»

در همين زمينه، ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، نيز گفته است که واشينگتن «هرنوع ترور و حمله به افراد بی‌گناه» را محکوم می‌کند و با خانواده‌های قربانيان چنين اقداماتی ابراز همدردی می‌کند.

محکومیت این ترور از سوی دولت باراک اوباما، با واکنش یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه ریاست جمهوری این کشور مواجه شده است.

ریک سانتوروم، نامزد جمهوری‌خواه روز شنبه گفت: «کشور ما این اقدام را محکوم کرده است. فکر می‌کنم باید دهانمان را ببندیم.»

ریک سانتوروم پیش از این در جریان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود که امیدوار است آمریکا در این ترورها و خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران دست داشته باشد. وی همچنین گفته است اگر رئیس جمهور بشود تاسیسات هسته‌ای ایران را بمباران می‌کند.

با وجودی که ایالات متحده این ترور را محکوم کرده و هرگونه دخالتی در آن مردود دانسته است، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، روز شنبه این محکومیت‌ها را «ظاهری» خواند و گفت تهران آن را نخواهد پذیرفت.

رامین مهمانپرست همچنین گفت سفير ايران در سازمان ملل نامه‌های را به دبير كل اين سازمان، رئيس شورای امنيت و رئيس مجمع عمومی سازمان ملل و نيز رئيس جنبش غيرمتعهد‌ها در نيويورک فرستاده و در اين نامه‌ها خواستار محكومیت اين ترور شده است.

بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل، روز جمعه ترور مصطفی احمدی‌ روشن را محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG