لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

«تیراندازی در لیگ بر‌تر کشتی آزاد ایران»


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
رقابت‌های لیگ بر‌تر کشتی آزاد ایران که با میانگین چهار هزار تماشاچی برای هر مسابقه از پرتماشاگر‌ترین رقابت‌های ورزشی ایران محسوب می‌شود، با جنجال‌های بی‌سابقه‌ای به مرحله نیمه نهایی رسیده است.

دیدار تیم‌های نفت تهران با شهرداری ملایر و خونه به خونه بابل با شهرداری ملایر نیمه تمام ماند. صنعت برق گلوگاه هم به رغم میزبانی، حاضر به انجام مسابقه با سایپا تنکابن نشد.

در رقابت نفت با ملایر، در حالی که ماموران انتظامی به دلیل تنش در ورزشگاه، اعضای تیم نفت را به رختکن برده بودند، عباس نمازیان در اقدامی که دلیل آن اعلام نشد، تیم میزبان را برنده مسابقه معرفی کرد. با وجود تایید کمیته داوران در عملکرد اشتباه قاضیان این مسابقه، کمیته انضباطی فدراسیون کشتی نتیجه را تغییر نداد و حتی مسئولین و اعضای تیم نفت را جریمه و توبیخ کرد!

جنجال در مسابقه بابل و ملایر اما بازتاب چشمگیری در صداوسیمای ایران داشته است. زیرا غلامرضا محمدی سرمربی تیم بابل، عهده دار هدایت تیم ملی کشتی آزاد ایران هم هست. او ظهر شنبه در ارتباط زنده با شبکه خبر درباره علت تصمیم خود در بیرون کشیدن تیمش گفت: «تماشاگران رکیک‌ترین الفاظ را به کار بردند. اخلاق در کشتی ما گم شده و دودش به چشم تیم ملی خواهد رفت.»

سرمربی تیم ملی ایران در چهار سال اخیر، قضاوت دیدار سیداحمد محمدی از بابل با ولادیمیر خینچیگاشویلی از ملایر در وزن ۶۰ کیلوگرم را زمینه ساز جنجال‌های این مسابقه دانست و گفت: «عباس نمازیان رییس سازمان لیگ در خواب اصحاب کهف است و ۳۰۰ سال است بیدار نمی‌شود.»

نمازیان اما در گفتگو با این برنامه، قضاوت مسابقه را عاری از هر گونه مشکل دانست و تمام اظهارات محمدی را تکذیب کرد.

سپس محمدی گفت که این سومین بار است که رقابت‌های تیم شهرداری ملایر به جنجال کشیده می‌شود. ابتدا مسابقه این تیم با پیشگامان ساری نیمه تمام ماند. در مسابقه نفت با ملایر هم در سالن تیراندازی شد. شیشه‌ها را شکستند و مسابقه نیمه تمام ماند. وقتی مجری برنامه درباره ماجرای تیراندازی از محمدی سئوال کرد، او مجدداً وقوع تیراندازی در سالن مسابقه را تایید کرد.

تصمیم محمدی در نیمه تمام گذاشتن مسابقه بابل و ملایر، باعث شد حامد زرین‌کمر قهرمان جوانان جهان، فرصت مبارزه با گئورگی گوگشلیدزه را از دست بدهد. رقابتی که می‌توانست تجارب فنی ارزنده‌ای را نصیب جوان آینده‌دار ۹۶ کیلوگرم کشتی آزاد ایران کند.

پیمان اسدیان مجری برنامه از غلامرضا محمدی پرسید: آیا بهتر نبود شما به عنوان سرمربی تیم ملی با آرامش بیشتری کار خود را دنبال کرده و اجازه می‌دادید مسابقه به پایان برسد؟ محمدی با یادآوری سالگرد درگذشت غلامرضا تختی، در پاسخ گفت که به خاطر حفظ اخلاق در کشتی، تیمش را بیرون کشیده است.

اسدیان از او پرسید: اگر صعود تیمتان از قبل قطعی نشده بود، باز هم اخلاقگرا می‌شدید؟
روز جمعه نیز بخش خبر ورزشی ساعت ۱۹ شبکه سوم سیما به این موضوع پرداخت و رییس کمیته داوران فدراسیون کشتی در ارتباط زنده با این بخش خبری، غلامرضا محمدی سرمربی تیم بابل را مقصر معرفی کرده و تصمیم او در بیرون کشیدن تیمش را غیرمنطقی دانست.


سیر تاریخی لیگ پر حاشیه

نابسامانی در برگزاری رقابت‌های لیگ کشتی آزاد در دوران ریاست افراد مختلف بر این فدراسیون، باعث شد در دهه اخیر، بسیاری از تیم‌هایی که در این رقابت‌ها حضور داشته و حتی به مقام قهرمانی نیز رسیدند، با وجود سرمایه‌گذاری کلان در این رشته ورزشی حاضر به ادامه فعالیت در سال‌های بعدی نباشند.

پرسپولیس، استقلال، نارنجستان نور، گواه تهران، پالایش و پخش کرمانشاه، سلام جویبار، کارگران خزانه، سنگ آهن بافق، بانک ملی گلستان، پاس تهران، صنام ساری، جوانان سلام، هما، صدرا زیراب، سیمان دورود، دانشگاه آزاد سنندج، نازگل کرمانشاه، پیام ارتباطات ساری، جویبار لوله، راه آهن تهران، گراد، گل گهر سیرجان، گاز مازندران، هیات شیراز، راه آهن اندیمشک، ملی حفاری جنوب و تامین اجتماعی از جمله تیم‌هایی بودند که طی سال‌های گذشته، یکی پس از دیگری قید حضور در رقابت‌های لیگ را زدند.

سرمایه‌گذاران این تیم‌ها، اغلب با دلخوری و حتی تحمل توهین و بی‌احترامی‌های مکرر از سوی برخی مسئولین در فدراسیون و سازمان لیگ، صحنه کشتی ایران را ترک کردند.

در انتقاد از نابسامانی‌های لیگ، مرحوم منوچهر لطیف که از دهه ۵۰ به بعد از او به عنوان برجسته‌ترین کشتی نویس ایران یاد می‌شود، گزارشی با تیتر «لیگ در دیگ» را در روزنامه ایران ورزشی منتشر کرد و از آن به بعد، همه ساله این تیتر در خانواده بزرگ کشتی ایران بر سر زبان هاست.

کشتی ایران موقعیت ممتازی در جهان دارد. در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان در جمع سه تیم بر‌تر جهان قرار گرفته و حتی ناشنوایان نیز قهرمان جهان هستند. زمانی که کشتی نابینایان جهان برگزار می‌شد نیز ایران روی سکوی قهرمانی ایستاد.

فدراسیون کشتی ایران دارای بیشترین تعداد کارمند رسمی و غیر رسمی با حقوق ثابت، در جمع کلیه فدراسیون‌های کشتی در جهان است. حتی فدراسیون جهانی نیز تشکیلاتی به مراتب کوچک‌تر از فدراسیون کشتی ایران دارد.

با این حال، جمع کثیری از حقوق‌بگیران فدراسیون کشتی که بسیاری از آنها پای ثابت مسافرات‌های مکرر برون مرزی هم هستند، حتی از ارائه یک بررسی و تحلیل فنی پیرامون رقابت‌های لیگ و فواید و مضرات آن برای درج در سایت فدراسیون کشتی خود داری می‌کنند. آرشیو مشخصی هم درباره تاریخ لیگ کشتی ایران در این فدراسیون وجود ندارد.

افت کمی و کیفی لیگ بر‌تر کشتی ایران از سال ۱۳۸۵ آغاز شد. پیش از آن در دوران ریاست محمدرضا طالقانی، وقتی لیگ کشتی به ریاست اسدالله رضایی اداره می‌شد، این لیگ شرایط بسیار خوبی داشت و سازماندهی آن از جانب مسئولین لیگ‌های سایر رشته‌های ورزشی نیز الگوبرداری شد. دوربین شبکه الجزیره، دبی اسپورت و کویت اسپورت به سالن هفتم تیر آمده و این رقابت‌ها را پوشش دادند.

الدار کورتانیدزه، گاتسالوف، گئورگی گوگشلیدزه، دیوید موسول بز، ایربک فارنی یف، البروس تدیف، واسیلی فدروشین، آیدین پولاتچی، تاراس دانکو، ریواز می‌ندوراشویلی و جمعی دیگر از ستاره‌های دنیای کشتی به ایران آمدند.

اما محمدرضا یزدانی خرم به محض آغاز ریاست بر فدراسیون کشتی، از ورود خارجی‌ها ممانعت کرد و لیگ نیز وارد مرحله احتضار شد. بی‌برنامگی و ضعف مدیریت در اداره لیگ، به تدریج از کیفیت این رقابت‌ها کاست.

این فدراسیون در مقاطع مختلف زمانی هرگز به صورت رسمی اعلام نکرد که با توجه به آماتور بودن کشتی و ساختار کاملاً دولتی این فدراسیون، مبلغ ده میلیون تومان ورودیه تیم‌ها را برای چه اخذ می‌کند و درآمد هنگفت آگهی‌های دور تشک و روی تشک، چقدر بوده و کجا هزینه شده است؟

حالا رقابت‌های سال ۱۳۹۰ در شرایطی به مرحله نیمه نهایی رسیده است که فدراسیون کشتی تصمیم نخست خود در سپردن میزبانی فینال به تیم بابل را تغییر داده و قرار است در جلسه‌ای با حضور چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی، مجدداً در این باره تصمیم گیری کند.

عباس نمازیان رییس سازمان لیگ از احتمال سپردن میزبانی فینال لیگ به یک شهر بی‌طرف خبر داده است.
XS
SM
MD
LG