لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۹

دو طلا و دو سهمیه المپیک برای کشتی آزاد ایران


احسان لشگری
احسان لشگری
رقابت‌های گزینشی کشتی آزاد و فرنگی المپیک لندن در قاره آسیا در مجموعه دولت شهر آستانه (قزاقستان) آغاز شد. در این رقابت‌ها فینالیست‌های هر وزن، مجوز حضور در المپیک را برای کشورهای خود کسب می‌کنند.

در روز نخست این مسابقات دو کشتی‌گیر ایرانی به روی تشک رفتند و هر دو نیز ضمن ایستادن بر روی سکوی نخست، موفق به کسب سهمیه شدند. با این حال مطابق مقررات فدراسیون جهانی، کشورهایی که در هر وزن سهمیه می‌گیرند در المپیک می‌توانند از کشتی‌گیر دیگری در آن وزن استفاده کنند.

در قزاقستان که دومین مرحله از مسابقات ورودی به المپیک محسوب می‌شود مسعود اسماعیل‌پور و احسان لشگری با حضور در فینال وزن‌های خود و کسب عنوان قهرمانی، جواز حضور در لندن را کسب کردند.

پیش از آنها حسن رحیمی، مهدی تقوی، صادق گودرزی و رضا یزدانی چهار آزادکار ایران در مسابقات جهانی استانبول، سهمیه المپیک را به دست آورده بودند.

با توجه به ناکامی فردین معصومی در وزن ۱۲۰ کیلوگرم رقابت‌های جهانی ۲۰۱۱ در استانبول، روز شنبه پرویز هادی آخرین آزادکار ایران است که به مصاف رقبای خود خواهد رفت. در صورت حضور هادی در فینال، سهمیه تیم ملی کشتی آزاد ایران برای شرکت در المپیک لندن کامل شود.

آرتور تایمازوف قهرمان جهان و المپیک از ازبکستان، مارید موتالیموف (قزاقستان)، ژائو دنگ (چین)، کانگ جین (کره جنوبی)، لازاریف (قرقیزستان) و جاگیندر کومار از هندوستان از جمله مدعیان کسب سهمیه المپیک در فوق سنگین هستند. در این وزن در رقابت‌های جهانی استانبول، فقط نماینده مغولستان توانست آسیایی‌ها را صاحب سهمیه کند.

هادی در دور نخست به مصاف آراد خولف از تاجیکستان می‌رود و در صورت پیروزی با برنده مبارزه هندوستان و چین رویارو خواهد شد. در گروه هادی، تایمازوف نیز حضور دارد که به احتمال فراوان در مرحله نیمه نهایی به مصاف هم خواهند رفت.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران نیز برای کسب چهار سهمیه باقی مانده در این مسابقات شرکت کرده است. حمید سوریان، فرشاد علیزاده، طالب نعمت‌پور و قاسم رضایی چهار نماینده ایران در رقابت‌های کشتی فرنگی خواهند بود.

پیش از آغاز رقابت‌ها، ایران و قزاقستان دو کشوری بودند که از مسابقات جهانی استانبول بیشترین سهمیه المپیک را گرفته بودند. هر دو کشور چهار سهمیه آزاد و سه سهمیه فرنگی را در ترکیه به دست آوردند.

ژاپن و کره جنوبی (۲ سهمیه)، مغولستان و چین نیز هر کدام یک سهمیه در استانبول گرفته بودند و سایر مدعیان آسیایی تا قبل از رقابت‌های قزاقستان، در تصاحب سهمیه‌ها ناکام بودند.
این در حالی است که در رقابت‌های جهانی ترکیه ۸۴ کشتی گیر در آزاد و فرنگی سهمیه حضور در لندن را به دست آوردند و آمار‌ها بیانگر سهم اندک آسیایی‌ها در این رویداد بزرگ است.

شرح رقابت‌های دو کشتی گیر ایران در روز نخست از مسابقات گزینشی المپیک به میزبانی شهر آستانه در ادامه آمده است.

۶۰ کیلو: مسعود اسماعیل‌پور (طلا)

مسعود اسماعیل‌پور پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم مقابلشان دونگ از چین در دو تایم و با نتایج ۴-۱ و ۶- صفر به پیروزی رسید.

اسماعیل‌پور در دور سوم به مصاف فرهاد عثمان زودا از تاجیکستان رفت و با نتایج ۱-۰ و ۲-۰ این کشتی‌گیر را شکست داد تا ضمن حضور در دیدار فینال سهمیه المپیک ۲۰۱۲ لندن را نیز کسب کند.

حریف اسماعیل‌پور در فینال یوگشوار دات قهرمان سال ۲۰۱۲ آسیا از هندوستان بود. دات در مسابقات آسیایی به میزبانی کره جنوبی نیز در دیدار فینال مقابل اسماعیل‌پور به برتری رسیده بود.
این بار اما اسماعیل‌پور در دو تایم، با نتایج ۳- ۲ و ۱-۰ پیروز شد تا ضمن انتقام دیدار قبلی صاحب مدال طلا شود.

حادثه بزرگ این وزن شکست دلشاد منصوروف قهرمان اسبق جهان از ازبکستان مقابل نماینده هندوستان بود. غیر از منصوروف، گانزوریک از مغولستان نیز مقابل یوگشوار دات مغلوب شده بود.

۸۴ کیلو: احسان لشگری (طلا)

احسان لشگری نماینده وزن ۸۴ کیلوگرم ایران در دور نخست و در دیداری نه چندان راحت، مقابل ینگ وانگ از چین در دو تایم با نتایج ۱-۰ و ۱- ۱ به پیروزی دست یافت.

لشگری در دور دوم به مصاف سمن سمنوف از قزاقستان رفت و باز هم در یک کشتی نفسگیر به برتری رسید. او وقت اول را ۱-۰ واگذار کرد. وقت دوم را با همین نتیجه به برتری رسید. در وقت سوم، بخت با او یار شد تا در قانون خم گیری، قرعه به نام او بیافتد و حریف سرسخت خود را از پیش رو کنار بزند.

لشگری در دور سوم و درمرحله نیمه نهایی به مصاف یوسف عبدالسلامف نایب قهرمان المپیک پکن از تاجیکستان رفت.

او در حالی که ۳-۰ عقب افتاده بود، امتیازات را یکی پس از دیگری جبران کرد و در وقت اول به برترب ۴- ۳ رسید. لشگری که امسال قهرمان آسیا هم شده در وقت دوم ۲- صفر پیروز شد تا با حضور در دیدار نهایی، سهمیه المپیک را هم قطعی کند.

لشگری در در دیدار فینال به مصاف زوربک سوخی‌یف قهرمان سال ۲۰۰۹ جهان از ازبکستان رفت. او با نتایج ۱- ۳، ۱- ۰ و ۵- ۰ سوخی‌یف را شکست داد و با اقتدار صاحب مدال طلا شد.
در تایم دوم کلینچ به نفع حریف ازبکستانی بود که لشگری به پیروزی رسید. در تایم سوم درحالی که لشگری ۵ بر صفر از حریف جلو بود کشتی گیر ازبکستانی دیگر به مبارزه ادامه نداد.

سهمیه بگیر‌ها

شکست سوشیل کومار دارنده مدال برنز المپیک پکن و قهرمان سال ۲۰۱۰ جهان در ۶۶ کیلوگرم مقابل تاناتاروف از قزاقستان، از مهم‌ترین حوادث روز نخست این رقابت‌ها بود.
اسامی فینالیست‌های اوزان شش گانه این مسابقات که سهمیه حضور در المپیک لندن را به دست آورده‌اند، به شرح زیر است.
۵۵ کیلوگرم: آمیت کومار (هندوستان) - شینجی یوموتو (ژاپن)
۶۰ کیلوگرم: مسعود اسماعیل‌پور (ایران) - یوگشوار دات (هندوستان)
۶۶ کیلوگرم: تاناتاروف (قزاقستان) - اختیار نوروزوف (ازبکستان)
۷۴ کیلوگرم: تاکاتانی (ژاپن) - رشید کوربانف (ازبکستان)
۸۴ کیلوگرم: احسان لشگری (ایران) - زائوربیک سوخی‌یف (ازبکستان)
۹۶ کیلوگرم: رستم اسکندری (تاجیکستان) – کوربان کوربانف (ازبکستان)
XS
SM
MD
LG