لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۶

متولدین عراق در راس ارکان حکومت ایران


برادران لاریجانی هر سه متولد نجف هستند.
برادران لاریجانی هر سه متولد نجف هستند.
حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق پس از پایان ماموریت شش ساله خود به کشور بازگشته و حالا قرار است حسن دانایی‌فر به عنوان سفیر جدید ایران به بغداد اعزام شود.

سفیر جدید ایران در عراق ، همانند سفیر قبلی باز هم از بین اعضای ارشد سپاه پاسداران انتخاب شده و نه از میان دیپلمات‌های وزارت خارجه.

آقای دانایی‌فر که حالا به عنوان سفیر ایران به عراق می‌رود ، خود زاده عراق و شهر نجف است. البته این امر فقط مختص آقای دانایی‌فر نیست.

امروزه در بین مسئولان طراز اول جمهوری اسلامی، شمار قابل ملاحظه‌ای از صاحب‌منصبان ارشد دیده می‌شوند که یا متولد عراق هستند یا بعضا درست یا نادرست در افکار عامه مردم ایران به عراقی بودن مشهور هستند.

هم اکنون در بین روسای سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه ،دو تن از آنها متولد نجف هستند.علی لاریجانی رییس مجلس ایران یکی از آنها است.

یکی دیگر از سران قوای سه گانه در ایران، صادق لاریجانی است که او نیز مانند برادرش متولد نجف است. صادق لاریجانی هم اکنون به عنوان رییس قوه قضاییه ایران از مدافعان اصلی برخورد با معترضان نا آرامی‌های یکسال اخیر ایران است.

محمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضاییه پیشین ایران نیز متولد نجف است . هاشمی شاهرودی حتی در دوره‌ای سخنگوی مجلس اعلای عراق بود و در واقع اگر او در این سمت مانده بود اکنون می‌توانست مانند بسیاری از اعضای ارشد مجلس اعلا و گروه حکیم، از مسئولان ارشد عراق باشد.

البته علاوه بر رییس مجلس ایران، رییس مهمترین کمیسیون مجلس ایران، یعنی علاء‌الدین بروجردی نیز از معاودین عراقی به شمار می‌رود. آقای بروجردی در یک سال گذشته به عنوان رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، از مدافعان رفتار جریان حاکم در ایران در قبال معترضان پس از انتخابات بوده است .

ابوالفضل اسلامی دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی تایید کرده که بروجردی از جمله معاودین عراقی است که پس از انقلاب اسلامی از عراق به ایران آمده است. «معاودین» در فرهنگ سیاسی ایران به کسانی گفته می‌شوند که توسط حکومت صدام حسین از عراق به ایران اخراج شده‌اند.

علاوه بر این معترضان و مخالفان حکومت در ایران معتقدند که محمدرضا نقدی فرمانده بسیج نیز که نقشی اساسی در برخورد با اعتراضات مردمی در یک سلال گذشته داشته است، عراقی‌تبار است. محمد رضا نقدی حتی در دوران جنگ ایران و عراق از فرماندهان لشکر بدر بود.

لشگری که کاملا از عراقی‌های مقیم ایران تشکیل شده بود. سرتیپ محمدرضا نقدی از جمله کسانی است که معتقد است، حکومت جمهوری اسلامی نه تنها برای ایران بلکه برای اداره جهان نیز ایده دارد.

در مجموع تردیدی نیست که ایرانیان مقیم نجف و کربلا و نیز عراقی‌های مقیم قم و نجف، دهه‌های متمادی است که با یکدیگر آمد و شد دارند و ایرانیان متولد نجف و کربلا را نمی‌توان عراقی نامید اما از سوی دیگر این نیز بخشی از واقعیت است که شمار متولدین عراق یا حتی کسانی که ایرانی بودن آنها مورد تردید افکار عمومی بوده است، طی سال های اخیر سمت های کلیدی و حساسی را در جمهوری اسلامی بر عهده داشته‌اند و این روند در ماه‌های گذشته تشدید شده است .
XS
SM
MD
LG