لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۳

مادر سهام بورقانی: پسرم گفت حرف‌هایم را در روزهای آینده باور نکنید


مادر سهام‌الدین بورقانی در واکنش به اطلاعیه مرکز جرایم سازمان یافته سپاه پاسداران، از فشار بر فرزندش برای اعترافات دروغین خبر داده است.

روز شنبه مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافتهٔ سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه‌ای در سایت گرداب، وابسته به سپاه، بی‌بی‌سی فارسی را متهم به ایجاد شبکه‌ا‌ی سری در ایران کرد و از بازداشت ۵ نفر و تشکیل پروندهٔ قضایی برای ۲۴ نفر خبر داد.

بر همین اساس برای ۱۰ نفر از متهمان این پرونده هم که در خارج از کشور به سر می‌برند قرار غیابی صادر شده است.

تلاش برای جذب و استخدام نیرو در بی‌بی سی فارسی، انتقال وجوه نقدی، حضور در دوره‌های آموزشی بی‌بی‌سی، انتقال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده و همکاری در چرخهٔ تولید خبر برای این رسانه، از جمله اتهاماتی است که در این اطلاعیه متوجه شماری از روزنامه‌نگاران شده است.

در واکنش به این اطلاعیه، همزمان فاطمه هادی، مادر سهام‌الدین بورقانی نیز در گفت‌و‌گو با سایت کلمه با ابراز نگرانی از وضعیت فرزندش از تحت فشار بودن این روزنامه‌نگار برای اعترافات دروغین خبر داده است.

مادر سهام‌الدین بورقانی با رد این اتهامات، گفت: «این اتهامات به پسر من نمی‌چسبد و صرفا ساخته و پرداختهٔ ذهن‌های خلاقی است که می‌خواهند از آن در هفته‌ای که به انتخابات منتهی می‌شود استفاده کنند.»

سهام‌الدین بورقانی، روزنامه‌نگار که در اطلاعیهٔ اخیر سپاه پاسداران از او با نام اختصاری یاد شده است، اوایل دی‌ماه سال جاری بازداشت شد و هنوز در زندان به سر می‌برد.

مادر این روزنامه‌نگار زندانی تصریح کرد: «سهام در همان روزهای اول بازداشتش در تماسی کوتاه با خانواده گفت که "حرف‌های من را در روزهای آینده باور نکنید" و چون تلفن روی بلندگو بود، همه اعضای خانواده این جمله پسرم را شنیدند.»

خانواده‌ها‌ی مرضیه رسولی و پرستو دوکوهکی نیز که در اطلاعیه سپاه از آنها یاد شده نسبت به وضع این روزنامه‌گاران ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

ابوالفضل رسولی، پدر مرضیه رسولی در همین باره به سایت کلمه گفته است وجود مراجعات پی‌در پی به دادسرای اوین هنوز پاسخ روشن و مشخصی درباره وضعیت دخترش نگرفته است.

آقای رسولی همچنین از ملاقات حضوری با دخترش در حضور شخصی که به نظر می‌رسید بازجوی پروندهٔ او باشد، خبر داده است.

به گفته پدر مرضیه رسولی، مادر او هنوز از بازداشت دخترش خبر ندارد و به دلیل بیماری قلبی‌ای که دارد، به او گفته شده که دخترش به ماموریت کاری رفته است.

پدر مرضیه رسولی همچنین با تاکید بر غیرسیاسی بودن دخترش در طول ۱۱ سال فعالیت مطبوعاتی، خواستار تسریع در روند رسیدگی به پروندهٔ ‌او و آزادی هر چه زود‌تر مرضیه رسولی شده است.

بتول فیضی، مادر پرستو دوکوهکى نیز گفته است پیگیری‌ها براى دریافت خبرى از وضعیت پرونده‌ این روزنامه‌نگار هنوز بى‌جواب مانده است.

بتول فیضى، مادر خانم دوکوهکى نیز هفتهٔ گذشته در گفت‌وگو با وب‌سایت کلمه، از مراجعات پى‌در پى خود به دادسراى شهید مقدس و همچنین دفتر دادستان تهران خبر داد و اعلام کرد که هیچ یک از مقامات قضایى پاسخگو ی او نبوده‌‌اند.

خانم فیضى نامه‌اى نیز به رئیس قوه‌ى قضائیه نوشته و نگرانى خود را نسبت به وضعیت فرزندش ابراز کرده است اما مسئولان دفتر رئیس قوه‌ قضائیه با اعلام اینکه تنها دادستانى تهران مى‌تواند به پرونده‌ متهمان امنیتى و سیاسى رسیدگى کند، از پذیرش نامه خوددارى کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG