لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

دباغ: ایران نمی‌تواند برای ارسال اسلحه به سوریه از آسمان عراق استفاده کند


 علی الدباغ سخنگوی دولت عراق
علی الدباغ سخنگوی دولت عراق
علی الدباغ سخنگوی رسمی دولت عراق گفت که بغداد از راه سفیر خود در تهران و شماری از فرستاده‌های دیپلماتیک به دولت ایران گفته است که اجازه استفاده از خاک و آسمان عراق برای انتقال محموله‌های سلاح به سوریه را نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق، سخنگوی این کشور شنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد: «دولت عراق تاکید می‌کند که هیچ محموله اسلحه‌ای چه از راه زمین چه حریم هوایی عراق از سوی هیچ کشوری به سوریه نرفته است و همچنین اجازه انتقال محموله‌ها یا نیروهای مسلح را به سوریه از مرز خود نخواهد داد.»

نوری مالکی نخست وزیر عراق هم جمعه تاکید کرده بود که بغداد به اجرای سیاست‌های خود در «خشک کردن سرچشمه‌های خشونت و سلاح» به ویژه در خصوص سوریه ادامه می‌دهد.

در بیانیه‌ای که دفتر نخست وزیر عراق منتشر کرده، مالکی در پاسخ به خبرنگار یکی از روزنامه‌های محلی گفته است: «عراق اجازه نخواهد داد که زمین یا هوایش راهرویی برای عبور و مرور اسلحه از سوی هر طرف و به مقصد هر طرف باشد.»

او ادامه داد: «عراق سازوکاری برای بازرسی پیش بینی کرده تا مطمئن شود محموله‌هایی که از خاک یا آسمانش انتقال داده می‌شود، حاوی کالاهای انسانی هستند نه اسلحه. سیاست دولت عراق برپایه مخالفت با نظامی کردن بحران سوریه و تاکید بر حل و فصل سیاسی آن استوار است تا بتواند به اندازه توان از منافع مردم این کشور پاسداری کرده و مانع از خونریزی بیشتر شود.»

سخنان مالکی و الدباغ در پاسخ به سخنان مسئولان دولتی آمریکایی ارائه شده که از انتقال احتمالی اسلحه از حریم هوایی عراق به سوریه ابراز نگرانی کرده بودند.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، یک روز پیش از این از احتمال ارسال اسلحه به سوریه از طریق آسمان عراق ابراز نگرانی کرده بود.

نولند در این باره گفت: «با کشور عراق در این باره گفت‌و‌گوهایی آغاز کرده‌ایم. تاکید می‌کنیم که اجازه دادن به صادرات اسلحه یا هر کالای مرتبط به ایران نقض قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد است.»
XS
SM
MD
LG