لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

۹۰ هزار شکايت در سال از دستگا‌ه‌های دولتی


دیوان عدالت ادری
دیوان عدالت ادری
محمدجعفر منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری، به تازگی اعلام کرده است که سالانه ۹۰هزار شکایت از دستگاه‌های دولتی و عمومی در این دیوان به ثبت ‌می‌رسد.

۹۰هزار شکايت در سال؛ يعنی اگر تعداد روزهای تعطيل سال را از روزهای کاری کم نکنيم، روزانه ۲۵۰ شکايت و اگر ساعت کاری ديوان عدالت اداری را هشت ساعت در نظر بگيريم، اين ديوان پارسال هر ساعت سی تا ۴۰ شکايت مردم از دستگاه‌های دولتی و عمومی را به ثبت رسانده است.

آماری که به گفته محمدجعفر منتظری، رئيس ديوان عدالت اداری، نگران کننده است و به نظر علی مبشری، معاون قضايی اين ديوان، هم آماری هشدار دهنده است.

رئيس ديوان عدالت اداری در نخستين جلسه هم‌انديشی معاونان حقوقی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات عمومی گفته است که تعداد پرونده‌های شکايت از دستگهاه‌های دولتی در سال ۸۸ به نزديک ۹۰ هزار فقره رسيد که در مقايسه با آمار شکايت از دستگاه‌های دولتی در سال قبل از آن رشدی ۳۰ درصدی داشته است.

محمد جعفر منتظری قصد خود از انتشار اين آمار را مطلع شدن رييس دولت از جزييات اين آمار اعلام کرده است. شايد برای رييس ديوان عدالت اداری نيز افزايش بی‌سابقه شکايت از دستگاه‌های دولتی در حالی که رييس دولت خود را نوکر مردم می‌خواند و در تبليغات رقابت‌های انتخاباتی خود را از جنس مردم خوانده، عجيب به نظر می‌رسد.

رييس ديوان عدالت اداری در اين همايش، همچنين آماری از تعداد شکايت‌های ثبت شده در سال ۸۹ ارايه کرده که به گفته او اگر اين روند در ماه‌ها و روزهای آتی ادامه يابد تعداد شکايات از دستگاه‌های دولتی به بيش از يکصد هزار فقره می‌رسد . اين مقام قضايی گفته است فقط در ۱۸ روز نخست امسال، نزديک به ۵ هزار شکايت مردمی از دستگاهای دولتی در ديوان عدالت اداری به ثبت رسيده است.

در آماری که اين مقام قضايی از موضوع شکايت‌های مردمی از دولتی ها به تفکيک دستگاهی ارايه کرده، بيشترين تعداد موضوعات شکايت‌های ثبت شده به ترتيب مربوط به آموزش و پرورش، جهاد و کشاورزی، نيروی انتظامی و اقتصاد و دارايی است.

در فهرست دستگاه‌های دولتی و عمومی که در سال ۸۸ مردم از آنها شکايت کرده‌اند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با ۳۰ موضوع شکايت، نهاد رياست جمهوری با ۱۴ موضوع و هيات دولت با ۱۱ موضوع شکايت مردمی حضور دارند.

اين تعداد شکايت از دستگاه‌های دولتی و عمومی در حالی به ثبت رسيده که به گفته رييس ديوان عدالت اداری اين ديوان که محل ثبت شکايت مردمی از دستگاه‌های دولتی است تنها در تهران شعبه دارد و شاکيان برای ثبت شکايت خود بايد از سراسر ايران به تهران بيايند.

منتظری، رييس ديوان عدالت اداری گفته اگر ديوان شعبه‌هايی در سراسر ايران داشت آمار شکايات چندين برابر بود و علی مبشری، معاون قضايی ديوان عدالت اداری تاکيد کرده‌است ورودی پرونده‌ها به ديوان عدالت اداری روز به روز افزايش می‌يابد، آن قدر که اين ديوان توان پاسخگويی ندارد و اين موضوع باعث افزايش نارضايتی مردم می‌شود.
XS
SM
MD
LG