لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۳

در درگیری‌های طایفه‌ای در شمال لبنان سه نفر کشته شدند


ایست بازرسی ارتش لبنان پس از درگیری‌های شهر طرابلس.
ایست بازرسی ارتش لبنان پس از درگیری‌های شهر طرابلس.
شاهدان عینی و مسئولان امنیتی می‌گویند که دستکم ۳ نفر در درگیری‌های مسلحانه شبانه میان علوی‌های هوادارا بشار اسد رئیس جمهور سوریه و مخالفان سنی مذهب او، در منطقه طرابلس واقع در شمال لبنان کشته شدند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در این درگیری‌ها، از خمپاره و تیربار استفاده شد. دو گروه مسلحی که با یکدیگر درگیر شدند، از منطقه علوی مذهب جبل محسن و سنی مذهب باب التبانه در طرابلس هستند. این منطقه در ۷۰ کیلومتری شمال بیروت پایتخت لبنان قرار دارد.

ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یکی از قربانیان یک نظامی است که در نتیجه تبادل آتش میان افراد مسلح در حالی که در راه بازگشت از محل کار خود بود، کشته شد.»

این بیانیه افزوده است که واحدهای ارتش، تمام تدابیر لازم را برای بازگرداندن آرامش به منطقه و تحت تعقیب قرار دادن گروه‌های مسلح، اتخاذ کرده‌اند.

ارتش لبنان تاکید کرده است که با قاطعیت با برهم‌زنندگان امنیت و ثبات شهر طرابلس برخورد خواهد کرد.

درپی درگیری‌های طرابلس، جلسه فوق العاده شورای عالی دفاع لبنان به ریاست میشل سلیمان رئیس جمهور این کشور به منظور بحث بر سر راه‌های بازگرداندن امنیت به منطقه محل درگیری، تشکیل شد.

درگیری‌های طرابلس شامگاه شنبه آغاز شد و تا بعد از ظهر روز یکشنبه ادامه یافت. نیروهای ارتش لبنان در خیابان سوریه حد فاصل دو منطقه جبل محسن و باب التبانه مستقر شدند.

شاهدان عینی می‌گویند افرادی از گروه‌های اسلامگرا، راه‌های اصلی طرابلس را با استفاده از تایرهای آتش گرفته خودرو‌ها بستند. این اقدام در اعتراض به دستگیری شادی المولوی اعضای یکی از گروه‌های اسلامگرا توسط دایره امنیت عمومی لبنان صورت گرفت.

اداره امنیت عمومی لبنان در بیانیه اعلام کرد که دستگیری المولودی برای تحقیق در خصوص ارتباط او با یک سازمان تروریستی صورت گرفته است.

درگیری‌های طرابلس میزان تنش مذهبی در لبنان را نشان می‌دهد. در این شهر، اقلیت علوی مذهب در کنار اکثریت سنی مذهب ساکن است.

سنی‌ها از اعتراض‌ها در سوریه که ۱۴ ماه از آغاز آن می‌گذرد، حمایت می‌کنند.

اعتراض‌های سوریه تنش‌ها را در لبنان برانگیخته است. در سوریه گروه‌های زیادی حضور دارند که همپیمان نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه هستند. حزب الله در راس این گروه‌ها قرار دارد. در مقابل گروه‌هایی هستند که مخالف نفوذ نظام بشار اسد در لبنان‌اند.

در ماه‌های اخیر طرابلس بار‌ها تظاهراتی در حمایت از معترضان در سوریه در طرابلس لبنان برگزار شده است.
XS
SM
MD
LG