لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۲

لبنان بر سر دو راهی


 انتخابات پارلمانی لبنان هفتم ژوئن
انتخابات پارلمانی لبنان هفتم ژوئن
بامداد دوشنبه با روشن شدن نتیجه انتخابات پارلمانی لبنان، وزنه جدید لبنان در معادلات منطقه‌ای تعیین خواهد شد. هر چند اکثر ناظران بر این عقیده‌اند که سرنوشت انتخابات لبنان در نتیجه نحوه رای دادن مسیحیان مشخص خواهد شد اما این انتخابات، سه دهه پس از برپایی حزب الله، روند رو به افزایش نفوذ این سازمان را در منطقه آشکار می‌کند.

اگر حزب الله و هم پیمانانش در جناح ۸ مارس نیمی از کرسی‌ها را به خود اختصاص دهند، خواهند توانست که نخست وزیر پیشنهادی خود را روی کار آورند.

ناظران در لبنان بعید نمی‌دانند که در صورت ناکامی جناح ۱۴ مارس طرفدار غرب، این ائتلاف با فروپاشی روبرو شود و برخی از اعضای آن به جناح ۸ مارس بپیوندد و قدرت حزب الله و گروه‌های موتلفه با آن را تقویت کند.

از ۱۲۸ کرسی که بر سر آنها ۵۸۷ نفر نامزد در ۲۶ حوزه رای‌گیری، در چهار استان رقابت می‌کنند، ۶۴ نفرباید مسلمان شیعه و سنی باشند، و ۶۴ نفرمسیحی.

در دوره کنونی، جناح ۱۵ مارس ۷۰ کرسی، و احزابی که از مارس ۲۰۰۵ جناح ۸ مارس را تشکیل دادند، ۵۸ کرسی را در دست داشتند.

شخصیت های مهم جناح ۱۴ مارس سعد الدین الحریری، فواد سنیوره، ولید جنبلاط ، سمیر جعجع و امین الجمیل هستند.

سیاستمداران بارز جناح هشت مارس محمد رعد (رئیس فراکسیون مقاومت)، نبیه بری و ژنرال مسیحی میشل عون هستند اما مهمترین فرد، حسن نصرالله دبیرکل حزب الله است که عامل شکل‌گیری و تاثیر فزاینده این جناح در روند سیاسی لبنان است درحالیکه خود او از ۱۲ ژوئن ۲۰۰۶ تا کنون در مخفیگاه زندگی می‌کند.

نتایج هرچه که باشد، یک پیروزی مهم برای حزب الله بدست آمده است. این سازمان در جنگ های چریکی متعددی با اسرائیل درگیر بوده و بلندپایگان آن، از جمله سید عباس موسوی و عماد مغنیه پی درپی از سوی اسرائیل کشته شده‌اند، و برغم نبرد ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶، توانسته است نه تنها زراد خانه خود را بازسازی کند، بلکه با بازسازی خانه‌های ویران، و انواع کمک‌های بدقت طراحی شده، در قلوب مردم و دانشجویان و بسیاری از زنان غیر مذهبی و مسیحی رسوخ کرده است، و لذا دیدن دختران جوان بی‌حجاب و آرایش کرده‌ای که از حزب الله طرفداری می‌کنند، یک امر شگفت نیست.

آنتوان یک دانشجوی مسیحی می‌گوید: «من به حزب الله و حزب آزاد ملی به این دلیل رای می‌دهم که آنها توانسته‌اند چهره دیگری از لبنان را نشان دهند؛ هم عزتمندی کشور را حفظ کرده و هم پاسدار بافت جامعه هستند و هم موفق در امور اجتماعی.»

حزب الله در تبلیغات خود بر «لبنان برای همه لبنانی‌ها»تاکید کرده است: «نه لبنان ما، نه لبنان شما، نه لبنان آنها».

روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه همزمان با آغاز رای‌گیری در انتخابات لبنان نوشت که بنیامین نتانیاهو به وزیرخارجه آمریکا پیام داده است که پیروزی احتمالی حزب الله و هم پیمانان آن دراین انتخابات، موجب خواهد شد که دولت اسرائیل طرح خود برای عقب نشینی از بخش جنوبی دهکده «قجر» را لغو کند.

آقای نتانیاهو از دو ماه پیش برای استرداد این دهکده لبنانی دو پارچه شده ابراز آمادگی کرده بود. از بهار ۲۰۰۰، که اسرائیل از «باریکه امنیتی جنوب لبنان» عقب نشینی کرد، نیمی از دهکده «قجر» از سال ۲۰۰ در خاک لبنان قرار گرفته و نیمی از آن در دست اسرائیل باقی مانده است.

نتایج هرچه که باشد، یک پیروزی مهم برای حزب الله بدست آمده است. این سازمان توانسته است نه تنها زراد خانه خود را بازسازی کند، بلکه با بازسازی خانه‌های ویران، و انواع کمک‌های بدقت طراحی شده، در قلوب مردم و دانشجویان و بسیاری از زنان غیر مذهبی و مسیحی رسوخ کرده است، و لذا دیدن دختران جوان بی‌حجاب و آرایش کرده‌ای که از حزب الله طرفداری می‌کنند، یک امر شگفت نیست.
سیلوان شالوم، معاون نخست وزیر اسرائیل، هفته گذشته گفت، که اگر این بار تنشی بین این کشور با لبنان رخ دهد، از آنجا که حزب الله بخشی از دولت یا رئیس دولت لبنان خواهد بود، جنگ، همه جانبه خواهد بود و نه تنها نبرد با حزب الله.

سلاح باقی مانده در دست حزب الله، که اسرائیل به آن حساسیت زیاد نشان می‌دهد، مهمترین مساله در روند مذاکرات آشتی ملی دو سال اخیر گروه‌های لبنانی بوده است. در جریان چند دور از این دیالوگ، میشل سلیمان رئیس جمهوری وابسته به طایفه مسیحی مارونی، تایید کرد که سلاح حزب الله «بعنوان ابزاری در دست مقاومت برای دفاع از لبنان باقی بماند». این امر، یک پیروزی چشمگیر برای حزب الله است.

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، ماه گذشته با سفر به لبنان گفت ادامه کمک‌های آمریکا، ازجمله کمک‌های نظامی به ارتش لبنان به نتایج انتخابات این کشور بستگی دارد. پیش از او نیز هیلاری کلینتون به بیروت رفت، که حزب الله این سفرها را «تلاش آمریکا برای اثرگذاری در انتخابات» عنوان کرده بود.

حسن نصرالله درسخنرانی ۲۹ مه گفت «شماری توپ و تانک و خودروی زرهی که آمریکا می‌خواهد با منت گذاشتن به لبنان بدهد، قابل چشم‌پوشی است و این ادوات بی‌ارزش نباید لبنان را به آمریکا وابسته کند». وی گفت، «باید چنان ارتشی قوی داشته باشیم که بتوانیم در برابر اسرائیل بایستیم و این امر، از توان ایران برمی‌آید و امام خامنه‌ای همواره هیچ کوتاهی درحق لبنان نکرده‌اند.» (به نقل از سخنرانی نصرالله برای مردم بعلبلک، ۲۹ مه، که مستقیم از شبکه «المنار» پخش می‌شد.)

در همین حال روزنامه «النهار» ۳۱ مه درمقاله اساسی خود ابراز نگرانی کرد که «حزب الله پس از انتخابات، لبنان را به جبهه اصلی برای ایران تبدیل کند».

آنتوان زهره از شخصیت های مسیحی لبنانی نیز ۳۱ مه به «النهار» گفت «اگر کار تجهیز ارتش لبنان به ایران واگذار شود، ایران دستور کار سیاسی خود را نیز به لبنان تحمیل خواهد کرد». احمد پتپت عضو جریان «المستقبل» نیز به «النهار» گفت: «مگر ایران یتیم خانه بازکرده که بدون هیچ چشم داشتی بخواهد ارتش لبنان را مجهزکند.»

طارق الحمید سردبیر «الشرق الاوسط» درمقاله ای ۳۱ مه ابرازنگرانی کرد که «پیروزی حزب الله به مفهوم آغاز انزوای لبنان درجامعه جهانی باشد» و نوشت «سخنان نصرالله درمورد لزوم تجهیز ارتش لبنان از سوی ایران نشانگر وابستگی او به ایران است».

ایران پس از بمباران جنوب لبنان در جنگ ۳۳ روزه از سوی اسرائیل، از نیمه تابستان ۲۰۰۶ ستاد بزرگ بازسازی لبنان را به ریاست آقای حسام خوش نویس برپا کرده است. آقای خوش نویس مارس گذشته به روزنامه «اعتماد ملی» گفت حاضر نیست بگوید که دولت ایران چه مقدار برای لبنان هزینه کرده است.

بسیاری ازسران حکومت‌های میانه روی عرب، بویژه عربستان سعودی و مصر ازمدت‌ها پیش نسبت به نتایج انتخابات لبنان ابراز نگرانی کرده‌اند.

مصر دو ماه پیش ازکشف باند ۴۹ نفره حزب الله لبنان که از چهار سال پیش در مصر فعالیت داشته خبرداد، که حسن نصرالله وجود این باند به رهبری سامی شهاب مقام ارشد حزب الله را تایید کرد.

نشریه آلمانی اشپیگل نیز دو هفته پیش به نقل از دیوان بین المللی لاهه هلند نوشت، اسناد و مدارکی در مورد اینکه حزب الله عامل قتل رفیق الحریری بوده، بدست آمده است، که حزب الله به این گزارش واکنش خشمگینانه‌ای نشان داد.

رقابت‌های انتخاباتی لبنان همچنین با «کشف شبکه‌های جاسوسی» متعدد به سود اسرائیل همزمان بود.

در هر حال، نتایج انتخابات در لبنان، کشوری که یکی ازکوچک‌ترین اما از مهم‌ترین عوامل منطقه ای بوده، همراه با نتایج انتخابات جمعه پیش رو در ایران، به گفته ناظران، سرنوشت ابهامات را روشن کرده و روند بازی سیاسی آمریکا، اسرائیل، حکومت‌های میانه‌رو منطقه و اروپائی‌ها بویژه فرانسه را که همواره به لبنان حساسیت نشان داده، روشن می‌کند.
XS
SM
MD
LG