لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۴

مجاهدین خلق: ایران در صدد ساخت بمب اتمی است


 تاسیسات نطنز
تاسیسات نطنز
سازمان مجاهدین خلق، روز شنبه مدعی شد که حدود ۶۰ نفر از دانشمندان و مهندسان ایرانی در یک برنامه سازمان‌دهی شده و تحت نظر وزارت دفاع بر روی ساخت بمب اتم کار می‌کنند.


با این حال خبرگزاری رویترز که این گزارش را منتشر کرده به نقل از «دیپلمات‌ها» می‌نویسد سازمان مجاهدین خلق پس از افشای تاسیسات نطنز در سال ۲۰۰۲ کارنامه «چندان روشنی» نداشته‌اند.

از سوی دیگر دیوید آلبرایت کارشناس ارشد اتمی آمریکایی، در این باره گفته است بهتر است به این ادعا «با شک و تردید بسیار» نگریست.

رویترز می‌افزاید به نظر می‌رسد زمان انتشار این گزارش برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات ایران و آژانس در روز دوشنبه و سه‌شنبه، و گفت‌وگوهای سوم خرداد در بغداد انتخاب شده باشد.

رویترز می‌نویسد این گزارش همچنین با برآورد اسرائیل و آمریکا در تضاد است که گفته‌اند ایران هنوز تصمیمی برای ساخت بمب اتم نگرفته است.

رویترز در ادامه می‌افزاید سازمان مجاهدین خلق گزارشی ۶ صفحه‌ای در اختیار این خبرگزاری قرار داده که در آن به نقل «منابع دولتی و نظامی» ایران آمده است که نزدیک به ۶۰ دانشمند در ۱۱ سازمان مخفی زیر نظر وزارت دفاع بر روی فعالیت‌های مربوط به ساخت بمب تحقیق می‌کنند.

دیوید آلبرت، بنیانگذارموسسه دانش و امنیت بین‌الملل که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را دنبال می‌کند به خبرگزاری رویترز در این باره گفت: «ما باید بسیار با شک و تردید با آنچه آنها می‌گویند برخورد کنیم.»

دیوید آلبرایت افزود: «(آنها) یک گروه اکتیویست هستند و انگیزه بسیار زیادی دارند که بگویند یک برنامه اتمی تسلیحاتی وجود دارد که به شدت در حال پیشرفت است.»

آلبرایت می‌افزاید: «ما می‌دانیم که سازمان مجاهدین خلق از کشورها اطلاعات می‌گیرد که برخی مواقع خوب است اما مشکل اینجاست که آنها جزییاتی مطرح می‌کنند ... (بدون) اینکه مدرکی بیاورند. نمی‌توان فهمید که درست است یا نادرست.»

کارشناس موسسه دانش و امنیت بین‌الملل اظهار داشت که بهترین مدرک در دسترس این است که ایران «دارای یک برنامه سازماندهی شده، منسجم و فعال تسلیحاتی اتمی نیست... بیشترین تلاش آنها برای ایجاد ظرفیت جهت ساخت ماده منفجره اتمی متمرکز است.»

وی افزود: «مشکل اصلی در برنامه آنها این است که فاقد هرگونه توانی برای تولید سریع اورانیوم بسیار غنی‌شده مورد نیاز بمب هستند.»
XS
SM
MD
LG