لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

آمریکا: تبلیغات هسته‌ای ایران مصرف داخلی دارد


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، می‌گوید، جاگذاری سوخت در رآکتور تحقیقاتی تهران، بزرگنمایی شده و این تبلیغات مصرف داخلی دارد.

روز چهارشنبه، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، نخستین سوخت ۲۰ درصدی اورانیوم تولید داخل را در رآکتور تهران جایگذاری کرد.

افزایش شمار سانتريفيوژها و راه‌اندازی نخسین زنجيره ماشين‌های سانتريفيوژ نسل جديد از دیگر پیشرفت‌هایی بود که ایران روز جمعه آن را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به این اخبار گفت، ما باید از طریق بازرسان آژانس که بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت دارند، اطلاعات بیشتری دریافت کنیم.

ویکتوریا نولند با این حال گفت: «یک چیز کاملا مشخص است، و آن این است که ایران مسلما انزوای بین‌المللی و دیپلماتیک را احساس می‌کند.»

نولند با اشاره به جایگذاری سوخت ساخت ایران در رآکتور تهران گفت: «رک بگویم ما چیزِ زیاد تازه‌ای نمی‌بینیم. این خبر بزرگی نیست. در واقع این خبر بزرگنمایی شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که ایرانی‌ها ماه‌هاست که به پیشرفت‌های خود می‌بالند اما ایرانی‌ها بهتر می‌دانند که چقدر از زمانبندی خود عقب هستند.

وی افزود ایران از زمانبندی خود «چندین و چند ماه» عقب است و این تبلیغات به نظر ما «مصرف داخلی» دارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «شاید هم ایرانی‌ها احساس می‌کنند که باید موضع هسته‌ای خود را تقویت کنند، درست همان موقعی که تصریح کرده‌اند می‌خواهند به میز مذاکرات بازگردند.»

ایران روز چهارشنبه و همزمان با رونمایی سه پروژه هسته‌ای اعلام کرد که نامه‌ای را برای اشتون فرستاده و در آن برای از سرگیری مذاکرات اعلام آمادگی کرده است.

در همین روز سخنگوی کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، اعلام کرد که این نامه به دفتر اشتون رسیده است. سال گذشته مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بدون نتیجه ماند.
XS
SM
MD
LG