لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۱

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


اغلب روزنامه های کشور در شماره امروز خود از احتمال برکناری چهار وزير و برخی ديگر از مقامات ارشد دولتی خبر داده اند.


روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان«احتمال آغاز دور تازه تغييرات در کابينه» نوشته«در سال پايانی دولت نهم انتظار مي رفت تا محمود احمدي نژاد با ايجاد تغييرات کمتری در ميان مديران و همکاران خود در دولت، برای به ثمر رساندن آنچه وی از آنها به عنوان برنامه ها و اهداف ياد می کرد تلاش کند اما زمزمه های مختلفی که شنيده مي شود،اين نظريه را رد مي کند.»


به نوشته اين روزنامه، در بيشتر اخبار سخن از رفت وآمد افرادی چون مصطفی پورمحمدی وزير کشور، محمد رحمتی، وزير راه، منوچهر متکی وزير امورخارجه، محمدجواد حاج علي اکبری رئيس سازمان ملی جوانان و طهماسب مظاهری رئيس کل بانک مرکزی رفته بود، اما خبرگزاری فارس در خبر مشروحی نوشت که داوود دانش جعفری از وزارت امور اقتصادی و دارايی می رود.


همشهری از«حضور برخی نمايندگان نزديک به طيف دولت که در رقابتهای انتخاباتی با اقبال مردم مواجه نشدند به عنوان همکاران جديد دولت» و«اختلافات بعضی اعضای کابينه» به عنوان برخی از دلايل قوت گرفتن برکناری چند وزير نامبرده است.


روزنامه کيهان نيز در شماره امروز خود تغييرات روزهای آينده دولت را مورد توجه قرار داده و تغيير وزير اقتصاد را قطعی دانسته است.


به نوشته اين روزنامه «يک مقام آگاه» ضمن تاييد خبر تغيير قريب الوقوع وزير اقتصاد گفته«قرار است شنبه شب در جلسه ای با حضور رئيس جمهور سرپرست وزارت اقتصاد مشخص شود».


اين مقام آگاه که اسمش ذکر نشده در گفت وگو با روزنامه کيهان خبر برکناری محمد رحمتی وزير راه و ترابری را نیز تائيد کرده است.


اين روزنامه همچنين نوشته است:«تاکنون وزرای رفاه، تعاون، نفت، آموزش و پرورش، و صنايع و معادن به درخواست رئيس جمهور يا به ميل شخصی از وزارت و عضويت در کابينه کناره گرفته اند که اگر اين تعداد به رقم نيمی از اعضای کابينه يعنی حدود ۱۰ تغيير برسد طبق اصل ۱۳۶ قانون اساسی رئيس جمهور بايد مجددا از مجلس شورای اسلامی برای کل هيات وزيران تقاضای رای اعتماد نمايد.»


نرخ بیکاری


روزنامه آفتاب يزد، در خبری با عنوان«تک رقمی شدن نرخ بيکاری؛ آرزويی که محقق نشد» نوشته طبق اعلام مرکز آمار ايران، نرخ بيکاری کشور در سال ۸۶ به ۱۰.۶ درصد رسيده است.


به نوشته اين روزنامه،«مرکز آمار ايران همچنين تعداد بـیـکـاران کشور در زمستان سال گذشته را دو ميليون و ۶۸۷ هزار و ۱۸۹ نفر اعلام کرده که اين رقم در همين فصل در سال ۸۵، دو ميليون و۷۷۳ هزار و ۳۳۷ نفر بود».


آفتاب يزد به نقل از گزارش مرکز آمار نوشته« پايين تـریـن نـرخ بـيکاری در زمستان سال گذشته در آذربايجان شرقی ۶.۷ درصد و بالاترين نرخ نيز با ۲۳ درصد در کهگيلويه و بوير احمد بوده است».


اين روزنامه ضمن تاکيد براين که با آمار اعلام شده نرخ بيکاری همچنان دو رقمی باقی مانده، به ترديد کارشناسان به آمار اعلام شده از سوی مراکز دولتی نيز اشاره کرده و نوشته«سال گذشته هرچند نرخهای بيکاری دو فصل تابستان و پاييز تک رقمی اعلام شده بود، اما خيلی از کارشناسان و فعالان جامعه کاری اين نرخ ها را قبول نداشتند و آن را متفاوت با واقعيت می دانستند.»


محدودیت برداشت نقدی


روزنامه سرمايه از«ممنوعيت پرداخت بيش از پنج ميليون تومان در روز به مشتريان بانک ها» خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه،«بر اساس آيين نامه مستندسازی جريان وجوه در کشور که به تصويب هيات وزيران رسيده است، الزامات و محدوديت های تازه ای بر مشتريان تمام بانک های کشور تحميل خواهد شد که ممنوعيت پرداخت بيش از پنج ميليون تومان به هر فرد در هر روز يکی از مهم ترين آن هاست».


سرمايه نوشته«بر اساس ماده هفتم اين آيين نامه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ايران موظف شده است حداکثر ظرف يک سال پس از ابلاغ اين آيين نامه، هرگونه پرداخت نقدی به هر شکل اعم از وجه نقد، چک های بانکی و ايران چک بيش از ۵۰ ميليون ريال (پنج ميليون تومان) در هر روز در هر حساب را ممنوع کند.»


بازداشت یک روزنامه نگار دیگر


روزنامه کارگزاران، از بازداشت يک روزنامه نگار ديگر در تهران و انتقال وی به اوين خبر داده است.به نوشته اين روزنامه روز شنبه ۱۰ فروردين آقای «ظهور نبوی چاشمی» از مقاله نويسان مجله توقيف شده«سرزمين آريايی» بازداشت و به زندان اوين منتقل شده است.


وی ۴۸ ساله است و دو فرزند دارد و در زمستان سال ۸۴ نيز بازداشت شده بود.


درگیری با پلیس خراسان


روزنامه رسالت،از کشته شدن ۱۲ نفر در درگيری با پليس خراسان رضوی خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه ماموران نيروی انتظامی اين استان طی دو عمليات جداگانه ۱۲ نفر را در ارتفاعات مرزی شهرستان تايباد در خراسان رضوی کشته اند.


رسالت از قول نيروی انتظامی اتهام کشته شدگان در درگيری را قاچاق مواد مخدر عنوان کرده است.


XS
SM
MD
LG