لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

«موضعگیری اصولگرایان علیه دولت؛ ترس از زوال جمهوری اسلامی»


چند تشکل سیاسی در قم، با صدور بیانیه‌ای، پخش یک اعلامیه علیه رئیس مجلس شورای اسلامی در قم را محکوم کردند.

خبرگزاری‌های مختلف گزارش داده‌اند که این اعلامیه بعد از خطبه امام جمعه قم در مورد خطر ایجاد خوارج جدید در جبهه خودی، منتشر شده است.

اما چرا باید چنین اعلامیه‌ای صادر شود و بانیان آن چه کسانی هستند؟

پاسخ این پرسش را محمدجواد اکبرین، روزنامه‌نگار و اسلام‌پژوه مقیم پاریس، به رادیو فردا می‌دهد:


محمد جواد اکبرین: یک جبهه تمامیت‌خواه دینی در قم وجود دارد که تمایل ندارند احدی برخلاف خواسته آنها حرف بزند. خصوصاً از کسانی که معروف به مشارکت یا عضویت در جبهه اصول گرایی‌اند. آقای لاریجانی به اینها منسوب است و وقتی اینها به دلیل تمامیت‌خواهیى‌شان می‌بینند که دوستانشان را دانه دانه از دست می‌دهند، واکنش نشان می دهند و جدایی آنها را تحمل نمی‌کنند .

-آقای اکبرین، آقای لاریجانی همیشه از حمایت آیت‌الله خامنه‌ای برخوردار بوده. چطور می‌شود چنین تنشی میان او و حوزه علمیه پیش بیاید؟

کارهای آنها مبتنی بر واقعیت‌های موجود نیست. مبتنی بر آن چیزی است که دلشان می‌خواهد و می‌بینند عملی نمی شود. در زمان آقای خاتمی هم آنها وقتی بولتن به دفتر مراجع می‌فرستادند تا ذهنیت مراجع را نسبت به اصلاح‌طلبان تخریب کنند، بولتن ها را پر می‌کردند در نقل قول‌های غیر دقیق یا تماماً دروغ.



هیچکس هم نبود که آنها را محاصره کند و آنها را به دادگاه فراخواند. الان هم همینطور است. الان آنها نگاه نمی‌کنند ببینند که رابطه آقای لاریجانی با رهبر جمهوری اسلامی چقدر استیا دلیل‌های آقای لاریجانی برای نقد دولت کنونی چیست؟ آنها معتقدند که این جبهه اصولگرایی که خودشان تعریف می‌کنند، با همان مختصات خشونت‌طلب و تمامیت‌خواه خودشان همان حلقه‌ای که بر محور آقای مصباح یزدی جای گرفته‌اند، مایل‌اند این جبهه را این طور تعریف کنند و وقتی می‌بینند این جبهه دچار انشعاب شده با مواضعی که برخی از محافظه‌کاران معتدل یا آنهایی که به عقلانیت اهمیت بیشتری می‌دهند، کنش‌ها یا واکنش‌های عصبی از خود نشان می‌دهند که نتیجه مطلوب را هم نمی‌گیرند. حالا واقعیت هر چه می‌خواهد باشد، باشد.

-شما به جبهه اصولگرایی اشاره کردید. به هر حال یکی از مسائلی که در این جبهه به آن پایبند هستند، حفظ وحدت و اطاعت از رهبری است. آیا چنین روش‌هایی برای مردم نشان‌دهنده شکاف بین مسئولان در حکومت یا در دولت نیست؟


طبیعی است که هست. بنا بود اتحاد برای بقای اصل نظام جمهوری اسلامی و بقای اقتدار رهبری باشد. آنها می‌بینند که دولت به سمتی حرکت می‌کند که با این رویکرد نه امکان بقا برای جمهوری اسلامی متصور است و نه حرمتی برای رهبری مقبول آنها می‌ماند. لذا مجبور می‌شوند که در مقابل دولت کنونی موضعگیری کنند و طبعاً این موضعگیری آن وحدت موهوم را به هم خواهد ریخت.
XS
SM
MD
LG