لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

گزارشگران بدون مرز: سلیمانی نیا برای همکاری در پروژه اینترنت ملی تحت فشار است


سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد محمد سلیمانی نیا مدیر سایت شبکه متخخصان ایرانی در بند ۲۰۹ زندان اوین برای همکاری در راه اندازی پروژه اینترنت ملی، تحت فشار بازجویان وزارت اطلاعات قرار گرفته است.

گزارشگران بدون مرز می گوید محمد سلیمانی نیا که از ۲۰ دی ماه سال گذشته در پی احضار به دادگاه انقلاب کرج بازداشت شده، طراحی و میزبانی بسیاری از سایت‌های متعلق به انجمن‌های جامعه مدنی و روشنفکران ایرانی را نیز برعهده داشت. او نخستین موسس اینترنت خصوصی در ایران هم هست.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود خاطرنشان کرده این متخصص اینترنت از سوی وزارت اطلاعات برای همکاری با طرح راه اندازی اینترنت ملی تحت فشار قراردارد.

اینترنت ملی ایران پروژه‌ای است که توسط سازمان تبلیغات اسلامی راه‌ اندازی شده‌ است. در این پروژه موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان اینترانتی را در اکثر شهرهای کشور راه اندازی کرده و قرار است کم‌کم با اتصال تمام شهرهای کشور به هم یک اینترانت سراسری ایجاد شود.

بنا بر بیانیه سازمان گزارشگران بدون مرز، «سلیمانی نیا در هفته‌های پیش از بازداشت، بار‌ها از سوی وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود تا مهار سایت‌هایی را که میزبانی می‌کرد به ماموران امنیتی بسپارد. بنا بر گفته‌ خانواده‌اش، محمد سلیمانی‌نیا برای دومین بار در اعتراض به وضعیت بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده است. مسئولان قضایی تاکنون هیچ اتهامی را به او تفهیم نکرده‌اند، اما وی را مجبور کرده‌اند تا سندی مبنی بر نداشتن امکان سپردن وثیقه امضا کند.»

پیش از این ۱۴۰ تن از نویسندگان، روزنامه نگاران، هنرمندان و فعالان مدنی با امضای بیانیه‌ای نسبت به بازداشت محمد سلیمانی نیا، مترجم، اعتراض کردند و خواستار آزادی فوری و بدون قید شرط وی شدنده بودند.

بنا بر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران با دارا بودن ١٩ وب نگار زندانی، پس از چین دومین زندان بزرگ وب‌نگاران در جهان است.

در خصوص شبکه اینترنت ملی، این سازمان ۲۲ اسفند گذشته در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده بود: «در عمل کاربران ایرانی که نمی‌توانند و یا می‌ترسند از برنامه‌های ضد فیل‌تر استفاده کنند، محکوم به استفاده از اینترنت دست‌ساز رژیم هستند که محتوایی خالی از هر گونه انتقاد سیاسی، اجتماعی و مذهبی دارد.»
XS
SM
MD
LG