لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

معاون صدام خواستار مقاومت در برابر دولت عراق شد


عزت الدوری در ویدیوی جدید
عزت الدوری در ویدیوی جدید
سایت‌های بعثی فیلمی ویدویی منتشر کرده‌اند که طی آن شخصی که گفته می‌شود عزت الدوری معاون فراری صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق است از بعثی‌ها می‌خواهد برای مقاومت در برابر حاکمیت جدید این کشور متحد شوند. دولت عراق هدف از انتشار این فیلم ویدویی را «بالا بردن روحیه تروریست‌ها» دانست.

حکومت حزب بعث در عراق به رهبری صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میلادی در حمله آمریکا سرنگون شد. از آن هنگام حزب بعث فعالیتش ممنوع شد.

فیلم ویدویی حاوی هیچ تاریخی نیست و نمی‌توان از هویت شخصی که از راه آن سخنرانی می‌کند، به طور مستقل مطمئن شد. او اما شباهت زیادی به عزت الدوری دارد. او لباس نظامی متعلق به دوره صدام حسین برتن دارد، پرچم رژیم پیشین عراق بر روی میز روبرویش قرار گرفته و در میان محافظان شخصی خود نشسته است.

در این فیلم که به مناسب شصت و پنجمین سالگرد تاسیس حزب بعث منتشر شده، الدوری می‌گوید که برای بازسازی حزب بعث باید فورا حرکتی آغاز کرد.

او همچنین از حکومت شیعیان در عراق و دولت‌های عربی که از آن حمایت می‌کنند انتقاد و آنها را به خیانت و توطئه علیه «مقاومت عراقی» متهم کرد.

او در اشاره به نفوذ ایران در حاکمیت عراق، کشورهای عربی را از آنچه «اشغال عراق توسط صفوی‌ها» نامید، برحذر داشت.

الدوری با اشاره به «مرور ۹ سال» از حمله آمریکا به عراق، به «خطرهایی که کشور را احاطه کرده» پرداخت و گفت: «رهبر حزب الدعوه بغداد را پایتخت تشیع نام نهاد و این خطری است که همه کشورهای عربی و اسلامی را تهدید می‌کند.»

منظور از این سخنان نوری مالکی نخست وزیر عراق و رهبر حزب الدعوه است که از احزاب شیعه عراق است.

سال گذشته نیز پیامی صوتی منتسب به عزت الدوری منتشر شد که از مالکی به دلیل بازداشت اعضای سابق حزب بعث انتقاد شده بود.

علی الموسوی مشاور اطلاع رسانی مشاور نخست وزیر عراق، در واکنش به انتشار این فیلم ویدویی، هدف از آن را «بالا بردن روحیه تروریست‌ها» دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی عراق، الموسوی افزود: «الدوری می‌خواهد تروریسم و خشونت مذهبی را با توجیه مقاومت گسترش دهد اما این تلاش‌ها تاثیری بر عملکرد دولت و روند سیاسی حاکم بر عراق ندارد.»

مشاور نخست وزیر عراق تاکید کرد که الدوری همچنان تحت تعقیب است. او درباره ادامه حضور الدوری در عراق تشکیک کرد چرا که نیاز به رسیدگی پزشکی دارد و این مساله، پنهان شدن او را در این کشور بسیار دشوار می‌کند.

از سال ۲۰۰۳ فعالیت سیاسی بعثی‌ها در عراق ممنوع اعلام شد. دولت اما می‌گوید شمار زیادی از اعضای سابق حزب بعث، گروه‌هایی مسلح برای مبارزه با حاکمیت جدید تشکیل داده‌اند.

سال گذشته پیش از خارج شدن نیروهای آمریکایی از عراق، مالکی دستور دستگیری صد‌ها تن از اعضای سابق حزب بعث را صادر کرد. این ماجرا بحرانی آفرید که می‌رفت تا توافق ناپایدار برسر تقسیم قدرت در عراق را فروبپاشد.

بسیاری از سنی‌های عراق بیم آن دارند که مالکی در پی مستحکم کردن موقعیت خود از راه حذف برخی از شخصیت‌های سنی مذهب از حکومت باشد. هم اکنون طارق الهاشمی معاون سنی مذهب رئیس جمهور عراق تحت تعقیب دستگاه‌های امنیتی به اتهام راه اندازی جوخه‌های مرگ قرار دارد. هاشمی پس از چند ماه اقامت در اقلیم کردستان عراق هم اکنون از کشور خارج شده و پس از قطر به عربستان سعودی رفته است.

عزت الدوری پس از اعدام صدام حسین در سال ۲۰۰۶ میلادی، رهبری حزب بعث عراق را بر عهده گرفت. او از سال ۲۰۰۳ دیگر در مجامع عمومی دیده نشد. او در سال ۲۰۰۹ از گروه‌های مسلح سنی مذهب خواست وارد روند سیاسی عراق شوند.
XS
SM
MD
LG