لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۳

سلفی‌ها مانع از اکران فیلم «جدایی نادر از سیمین» در دانشگاه قاهره شدند


صحنه‌ای از فیلم جدایی نادر از سیمین
صحنه‌ای از فیلم جدایی نادر از سیمین
شماری از دانشجویان سلفی دانشگاه قاهره مانع از اکران فیلم سینمایی ایرانی «جدایی نادر از سیمین» به بهانه «تبلیغ تشیع» توسط این فیلم شدند. این اقدام با اعتراض روشنفکران و هنرمندان مصری روبرو شده است.

فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی، چند جایزه بین‌المللی را به خود اختصاص داده که آخرین آنها جایزه بهترین فیلم خارجی در جشنواره اسکار سال ۲۰۱۲ است.

«جبهه نوآوری» گروهی که طیف وسیعی از روشنفکران و هنرمندان مصری را دربر می‌گیرد، با انشار بیانیه‌ای، جلوگیری از اکران فیلم «جدایی نادر از سیمین» در دانشگاه قاهره را حادثه‌ای «تاسف‌بار» توصیف کرد.

در این بیانیه آمده است بحث بر سر نقش سینما و هنر در رشد اندیشه، سلیقه و نوآوری‌های فکری بحثی بدیهی است که تنها وقت و انرژی را هدر می‌دهد آن هم «در مصری که از بیش از ۶۰ سال پیش، در آمد حاصل از سینما در راس در آمدهای آن بود.»

«جبهه نوآوری» در بیانیه خود افزوده است: «تاسف‌بار است بخواهیم درباره جلوگیری از اکران فیلمی سخن بگوییم که موفق به کسب جایزه اسکار شده و مسئله اینجاست که این یک فیلم ایرانی است بدین معنی که وجود صحنه‌های خلاف عفت در آن محال است. در سینمای ایران به زنها اجازه نشان دادن موهای خود یا تماس با مردان را نمی‌دهند.»

این بیانیه ادامه داده است: «جریان‌های تندرو در دانشگاه‌های ما به آن اندازه نفوذ کرده‌اند که در حال گسترش تاریکی هستند. در حالی که دانشگاه باید محلی برای گسترش روشنایی باشد.»

بیانیه از مسئولان دانشگاه قاهره خواسته است تا در فعالیت گروه‌های تندرو تجدید نظر کنند؛ گروه‌هایی که «مانع از برگزاری جشنواره‌های هنری و نشست‌های فکری در دانشگاه‌ها می‌شوند و اکنون در دانشگاه‌ها بیشتر به شکل گروه‌های شبه نظامی در آمده‌اند تا گروه‌های دانشجویی.»

«جبهه نوآوری» دانشجویانی که مانع از اکران فیلم «جدایی نادر از سیمین» شده‌اند را خطاب قرار داده و به آنها یادآور شده است که «صدایشان از دل انقلابی با خواست آزادی بیرون آمده. ننگ بر آنها باد اگر بخواهند آن آزادی را خفه کنند.»

اشاره «جبهه نوآوری» به انقلاب مردمی در مصر است که فوریه ۲۰۱۱ به بیش از ۳۰ سال حاکمیت نظام محمد حسنی مبارک رئیس جمهور سابق این کشور پایان داد.

«جبهه نوآوری» پس از آن تشکیل شد که اسلامگرایان موفق شدند در نخستین انتخابات پارلمانی پس از انقلاب، اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود ساختند.
XS
SM
MD
LG