لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

«تظاهرکنندگان سوری خواستار تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شدند»


تظاهرات ضدحکومتی در شهر ادلیب سوریه؛ تصویر از ویدیویی است که روز جمعه در یوتیوب منتشر شده است.
تظاهرات ضدحکومتی در شهر ادلیب سوریه؛ تصویر از ویدیویی است که روز جمعه در یوتیوب منتشر شده است.
گزارش ها حاکی است که معترضان سوری با راه اندازی تظاهرات در مناطق مختلف، خواستار تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شدند. معترضان این روز را «جمعه تعلیق عضویت» نامیده‌اند. بنا بر اعلام اتحادیه کمیته‌های هماهنگی اعتراض‌ها در سوریه، روز جمعه دستکم ۳۳ نفر از معترضان توسط نیروهای امنیتی و ارتش در مناطق مختلف کشته شدند.

درخواست تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب از سوی تظاهرکنندگان سوری درحالی برگزار می‌شود که شنبه قرار است وزرای امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه برای بررسی اوضاع سوریه نشست فوق‌العاده برگزار کنند.

یک روز پیش از این نشست، کمیته ویژه پیگیری اوضاع سوریه در قاهره پایتخت مصر تشکیل جلسه داد تا گزارشی از روند اجرای طرح پیشنهادی اتحادیه عرب برای پایان دادن به اوضاع سوریه را که قرار است شنبه به وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه ارائه شود، بررسی کند. ریاست این کمیته را قطر بر عهده دارد.

اتحادیه عرب طرحی برای پایان دادن به بحران سوریه ارائه داده است که چهارشنبه هفته گذشته دولت این کشور با آن موافقت کرد.

بحران سوریه بیش از هشت ماه عمر دارد که با نخستین تظاهرات اعتراض‌آمیز در شهر درعا آغاز شد. خواست معترضان سرنگونی نظام بشار اسد رئیس جمهور این کشور است. نیروهای امنیتی و ارتش این اعتراض‌ها را سرکوب می‌کنند و در جریان سرکوب‌ها تا کنون صد‌ها نفر از معترضان کشته شده‌اند.

برپایه طرح اتحادیه عرب دولت سوریه متعهد شد به حضور نیروهای مسلح دولتی درهمه شهر‌ها و روستا‌ها پایان دهد، تمام دستگیر شدگان حوادث اخیر را آزاد کند و به ناظران اتحادیه و نمایندگان رسانه‌ها اجازه رفت و آمد آزادانه در سوریه بدهد.

دو هفته پس از تاریخ موافقت سوریه با طرح، اتحادیه عرب میزبان جلسات گفت‌و‌گو میان دولت و طیف‌های مختلف اپوزیسیون سوریه می‌شود.

معترضان سوری اما می‌گویند که نظام سوریه بندهای این طرح را اجرا نکرده است. از زمان موافقت دولت سوریه با طرح اتحادیه عرب بیش از ۲۰۰ نفر در این کشور توسط نیروهای نظامی و امنیتی کشته شده‌اند.

یوسف الاحمد نماینده سوریه در اتحادیه عرب اما جمعه با ارائه نامه‌ای رسمی به دبیرخانه این اتحادیه اعلام کرد که دولت این کشور بیشتر بندهای طرح اتحادیه عرب را اجرا کرد. او همچنین از سفر هیاتی از اتحادیه به سوریه استقبال کرد و گفت که با این هیات همکاری کامل به عمل خواهد آمد. نبیل العربی وزیر امور خارجه سوریه نیز چهارشنبه در نامه‌ای به دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرده بود که بندهای طرح ظرف یک هفته به طور کامل پیاده خواهند شد.

دولت سوریه در توجیه عملیات نیروهای خود می‌گوید که در حال مبارزه با گروه‌های مسلح تروریست است. این روایت را معترضان رد کرده و می‌گویند این توجیهی برای سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز است.

دو نظر در اپوزیسیون

در روزهای اخیر نمایندگانی از طیف‌های مختلف اپوزیسیون سوریه با دبیرکل اتحادیه عرب در مقر این این اتحادیه در قاهره پایتخت مصر دیدار و گفت‌و‌گو کرده بودند. نظرهای مطرح شده از سوری شخصیت‌های اپوزیسیون درباره راهکارهای پایان دادن به بحران متفاوت بود.

یک طیف از اپوزیسیون که شورای هماهنگی نیروهای تغییر در سوریه آن را نمایندگی می‌کند، با هر نوع دخالت خارجی مخالف است و درخواست دادن فرصت بیشتر برای اجرای طرح اتحادیه شد. اما طیف دیگری که از اپوزیسیون که مجلس ملی معترض آن را نمایندگی می‌کند، خواستار تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب و ارجاع پرونده آن به شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این طیف می‌گوید که هدف نظام سوریه از پذیرش طرح اجرای آن نیست بلکه می‌خواهد برای سرکوب بیشتر زمان بخرد.

در اتحادیه عرب نیز نظر‌ها همسان نیست. برخی کشور‌ها خواهان برخورد شدید با نظام سوریه هستند. کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به طور عمده طرفدار این نظر هستند. اما شکبه تلویزیونی العربیه به نقل منابعی در اتحادیه عرب گزارش داد که برخی کشور‌ها مخالف برخورد تند در حال حاضر هستند و خواستار اقدام‌هایی دیگر برای فشار بر نظام سوریه هستند.

بنا بر این گزارش طرفداران این نظر که کشورهایی همچون لبنان، الجزایر و یمن هستند، می‌گویند در گام اول باید ناظرانی از اتحادیه عرب به سوریه بروند و چنانچه دولت این کشور طرح را پیاده نکرد، کشورهای عربی اقدام به فراخواندن سفرای خود از مشق تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه کنند.

به هر حال جلسه شنبه وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب نشان خواهد داد که کدام یک از این نظرات می‌تواند بر نظر جمع غالب شود.

تظاهرات برای تعلیق عضویت

تمام این کش و قوس‌های سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که جمعه سوریه شاهد تظاهرات گسترده‌ای برای تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب بود.
در محله‌های المیدان، الزاهره و برزه در دمشق معترضان به خیابان آمده و خواستار تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شدند و همچنین در حمایت از شهر حمص شعار دادند.

حمص از حدود دو هفته گذشته زیر آتشبار سنگین تانک‌های ارتش قرار دارد. جمعه نیز بیشتر کشته شدگان به این شهر تعلق یافت. جمعه محله البیاضه حمص توسط تانک‌های ارتش گلوله باران شد. با این وجود بنا بر اعلام اتحادیه کمیته‌های هماهنگی اعتراض‌های سوریه، در محله انشائات، الحمرا، القصور، باب الدریب، جب الجندلی، باب السباع و الحوله این شهر، تظاهرات اعتراض آمیز برگزار شد.

شورای عمومی انقلاب سروی همچنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی به سمت تظاهرکنندگان در شهرهای دیرالزور، آل بوکمال و جبله آتش گشودند و شماری را کشته و زخمی کردند.

تظاهرات در شهر جنوبی درعا و شهر کفر روما واقع در استان شمالی ادلب، با برخورد نیروهای نظامی و امنیتی روبرو شد که شماری قربانی برجای گذاشت. در درعا تانک‌های ارتش مساجد را محاصره کردند.

تظاهرات بزرگی هم در میدان اوگاریت شهر لاذقیه برگزار شد که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن آن اقدام به تیراندازی کردند. نیروهای امنیتی همچنین به شهر سقبا در حومه دمشق یورش بردند و مانع از حضور مردم در مساجد برای برگزاری نماز جمعه شدند.

بیانیه دیده‌بان حقوق بشر

به گزارش رویترز دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای که جمعه صادر شد، اعلام کرد که از زمان پذیرش طرح اتحادیه عرب از سوی دولت سوریه، تنها در حمص دستکم ۱۰۴ نفر کشته شدند. بنا بر این گزارش در این شهر جنایت‌های ضد بشری روی داده است.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است: «اعمال وحشیانیه‌ای که نیروهای دولتی سوریه علیه غیر نظامیان انجام می‌دهد که می‌توان شکنجه معترضان و کشتار را از جمله آن‌ها نام برد، جنایت‌های ضد بشری به شمار می‌آید.»

دیده‌بان حقوق بشر سوریه خواستار تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شد و از سازمان ملل خواست که تحریم‌هایی علیه مسئولان خشونت‌ها در سوریه اعمال کرده و پرونده این کشور را به دادگاه بین المللی جنایت‌های جنگی ارائه دهد.

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود شمار کشته شدگان در سوریه از آغاز بحران این کشور را بیش از ۳۵۰۰ نفر اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG