لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

تظاهرات ده‌ها هزار سوری همزمان با حضور ناظران اتحادیه عرب


همزمان با حضور هیات ناظران اتحادیه عرب در شهر بحران زده حمص سوریه در روز سه شنبه، ده‌ها هزار نفر از معترضان در این شهر تظاهرات کردند. در همین حال فیلم‌هایی ویدویی از دیدار شماری از مردم شهر با هیات ناظران منتشر شده است.

بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب سوریه، سه شنبه دستکم ۲۵ نفر از معترضان در مناطق مختلف این کشور کشته شدند که اکثر آنها از حمص هستند.

ناظران وظیفه دارند که مشخص کنند آیا نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه به وعده خود برپایه طرح اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران این کشور پایبند است یا نه. برپایه این طرح نظام بشار اسد متعهد شده به عملیات نظامی خود علیه معترضان پایان دهد و تمام دستگیر شدگان در جریان اعتراض‌های نه ماه اخیر را آزاد کند.

تظاهرات در حمص

رامی عبد الرحمن رئیس دیده‌بان حقوق بشر سوریه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که سه شنبه همزمان با ورود ناظران به حمص، حدود ۷۰ هزار نفر از مردم این شهر تظاهرات کردند. او خاطرنشان کرد که نیروهای امنیتی تلاش کردند با شلیک گاز اشک آور، مانع از رسیدن آنها به مرکز شهر شوند.

فیلم‌های منتشره حاکی ازحضور ده‌ها هزار نفر از مردم شهر است که فریاد می‌زدند: «حمایت بین المللی می‌خواهیم.».

بحث حمصی‌ها با ناظران

هنگام عبور ناظران اتحادیه عرب از برخی از خیابان‌های حمص که در آنها آثار خون مشاهده می‌شد، شماری از اهالی خشمگین شهر گرد آنها حلقه زدند و با خواست حمایت بین المللی شعار دادند.

یکی از فیلم‌های ویدویی ناظران را نشان می‌دهد که از کوچه‌ای باریک با ساختمان‌های سیمانی عبور می‌کنند. برخی از این ساختمان‌ها در اثر گلوله باران تانک‌ها در روزهای گذشته آسیب دیده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، در روزهای اخیر، حمص در معرض شدید حملات نیروهای نظامی سوریه قرار گرفته بود. شماری از محله‌های این شهر به ویژه باباعمرو، به شدت توسط تانک‌ها گلوله باران می‌شدند.

در فیلمی ویدویی دیگر، هنگام عبور ناظران از یکی از مناطق، ساکنان در حمایت از «ارتش آزاد سوریه» شعار دادند.

«ارتش آزاد سوریه» نام گروهی است که جدا شدگان از ارتش سوریه با ادامه سرکوب معترضان تشکیل دادند. این گروه وظیفه خود را حمایت از تظاهرات اعتراض آمیز اعلام کرده است.

در این فیلم ویدویی زنی به سمت ناظران می‌رود و فریاد می‌زند: «می‌خواهیم دستگیر شدگان آزاد شوند.»

همزمان با آغاز اعتراض‌ها در سوریه، شمار زیادی از معترضان دستگیر شده‌اند. در هفته‌های اخیر حدود هزار نفر از معترضان آزاد شدند اما معترضان می‌گویند که همچنان ده‌ها هزار نفر در بازداشتگاه به سر می‌برند.

در فیلم ودیویی سومی، شماری از اهالی از ناظران می‌خواهند که وارد محله بابا عمرو شوند. در همین حین صدای شلیک آتش شنیده شد.

در این فیلم، مردی دست یکی از اعضای هیات ناظران را می‌گیرد و به او می‌گوید: «به رئیس هیات ناظران می‌گفتی که به دلیل شلیک آتش نمی‌توانیم وارد آن خیابان شویم. چرا این را به ما نمی‌گویی؟ چرا روبروی دوربین‌ها نمی‌گویی؟ وارد شوید و ببینید در محله چه روی می‌دهد. به خدا ما را می‌کشند.»

این ناظر در پاسخ به مرد می‌گوید: «به جز رئیس هیات کسی حق اظهار نظر علنی ندارد.»

شماری دیگر از ساکنان نیز برگرد ناظران جمع شدند و از آنها خواستند که به محله هایشان سر بزنند.


تانک‌ها کجا رفتند؟

برخی معترضان نظام سوریه را متهم کردند که برای گمراه کردن ناظران، همزما با ورود آنها، تانک‌ها و نیروهای مسلح را از شهر‌ها خارج کردند.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه و شماری از فعالان اما می‌گویند که تانک‌ها و خودروهای زرهی از شهر‌ها خارج نشده‌اند بلکه در مراکز حکومتی پنهان شده‌اند و امکان بازگشت سریع به خیابان‌ها را دارند.

تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که ناظرن از محله باب السباع حمص بازدید کردند و آثار خرابی را که گروه‌های مسلح دولتی به وجود آورده‌اند، با چشم دیدند.

تظاهرات در حماه

در استان حماه، چند تظاهرات به خیابان‌ها آمدند. تظاهر کنندگان سعی کردند که به میدان العاصی، میدان اصلی شهر حماه برسند اما با شلیک گلوله و گاز اشک آور توسط نویرهای مسلح دولتی روبرو شدند.

برخی تظاهر کنندگان با پرتاب سنگ با نیروهای دولتی درگیر شدند. در این درگیری‌ها شماری کشته و مجروح شدند.

در دیرالزور نیروهای امنیتی به مدرسه‌ای که دانش آموزان در آن تحصن کرده بودند یورش برده و به ضرب و شتم تحصن کنندگان پرداختند.

روستای عین البیاضه در جسر الشغور نیز هدف گلوله باران توپخانه ارتش قرار گرفت، مساله‌ای که باعث شد شماری از اهالی به سمت کوه‌های ترکیه فرار کنند.
XS
SM
MD
LG