لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

دیدار اسد و عنان؛ توافق روسیه و اتحادیه عرب بر سر سوریه


 دیدار روز شنبه کوفی عنان و بشار اسد.
دیدار روز شنبه کوفی عنان و بشار اسد.
همزمان با دیدار کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب با بشار اسد، کشورهای عربی و روسیه به توافقنامه‌ای پنج بندی برای توقف خشونت‌ها در سوریه دست یافتند.

خبرگزاری دولتی سوریه گزارش داد که کوفی عنان در دیدار با بشار اسد دیدگاه خود را از بحران سوریه ارائه داد و تاکید کرد که به تلاش مستقل و بی‌طرف برای حل بحران به صورت مسالمت آمیز پایبند است.

بنا بر این گزارش عنان همچنین با هر گونه دخالت خارجی در اوضاع سوریه مخالفت کرده است.

خبرگزاری دولتی سوریه ادامه داده است که بشار اسد از آمادگی کشورش برای همکاری با هر گونه «تلاش صادقانه» به منظور حل و فصل بحران خبر داد و از عنان خواست برای فهم بهتر اوضاع، به جای تکیه بر اطلاعاتی که رسانه‌ها می‌دهند، اوضاع را از نزدیک ببیند.

بشار اسد همچنین افزوده است: «هر گونه گفت‌و‌گو و روند سیاسی در سایه حضور گروه‌های مسلح تروریست که برای ایجاد آشوب و نا‌امنی فعالیت می‌کنند و شهروندان غیرنظامی و نظامی را هدف قرار داده و اقدام به تخریب اموال عمومی می‌کنند، نتیجه‌بخش نخواهد بود.»

بنا بر آخرین گزارش سازمان ملل متحد، از آغاز بحران سوریه که به یک سالگی خود نزدیک می‌شود تاکنون بیش از ۷۵۰۰ غیرنظامی، جان خود را از دست داده‌اند.

پیشتر‌ اپوزسیون سوریه هم گفت‌و‌گو با نظام بشار اسد را در سایه سرکوب نظامی اعتراض‌ها رد کرده بود.

توافق روسی-عربی

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و حمد بن جاسم وزیر امور خارجه قطر شنبه ۱۰ مارس در کنفرانس خبری مشترکی در قاهره پایتخت مصر، از توافق پنج ماده‌ای کشورهای عربی و روسیه برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه «از سوی همه طرف‌های درگیر» خبر دادند.

لاوروف برای گفت‌و‌گو با وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب و توافق بر سر راه‌حلی برای بحران سوریه، شامگاه جمعه به قاهره پایتخت مصر رفته بود.

حمد بن جاسم در این کنفرانس خبر گفت: «پس از این دیدار که صریح بود و به مسائل ریشه‌ای پرداخته شد، بر سر پنج بند به عنوان پایه‌ای برای راه حل بحران سوریه توافق شد. این بند‌ها عبارتند از: توقف خشونت از سوی همه طرف‌های درگیر، یافتن راهکاری برای نظارت بی‌طرف، رد دخالت خارجی، رساندن کمک‌های انسانی به همه سوری‌ها بدون ایجاد مانع و پشتیبانی از ماموریت کوفی عنان برای فراهم کردن زمینه گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسیون سوریه برپایه تصمیمات سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب.»

پیش از آن لاوروف در جلسه مشترک خود با وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب گفته بود فرصتی برای تصویب قطعنامه‌ای در خصوص سوریه در شورای امنیت وجود دارد چنانچه در آن عزمی برای سیطره مخالفان مسلح بر سوریه وجود نداشته باشد.

روسیه و چین پیشتر دو قطعنامه شورای امنیت در محکومیت خشونت‌های حکومت سوریه در سرکوب معترضان را وتو کرده بودند.

لاوروف در جلسه وزرای خارجه عرب اظهار داشته است: «در صورتی که اراده‌ای برای پشتیبانی از مخالفان مسلح نباشد و هدف توقف درگیری در شهر‌ها و روستا‌ها باشد، تمام پیشنهاد‌ها مطرح خواهد بود و بخت بسیاری برای موافقت با آن وجود خواهد داشت.»

با ادامه بحران در سوریه، روند جدا شدن افسران و درجه‌داران از ارتش دولتی آغاز شد. جداشدگان گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» تشکیل دادند که وظیفه خود را حمایت از تظاهرات مسالمت‌آمیز عنوان کردند. ارتش آزاد سوریه هم اکنون در چند محور با نیروهای دولتی درگیر است.

انتقاد شدید کشورهای عربی و روسیه از یکدیگر

جلسه مشترک وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه روسیه، شاهد انتقادهای شدید حاضران از یکدیگر بود.

سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان سعودی با اشاره به روسیه و چین، آنها را مسئول «ادامه جنگ و خونریزی» در سوریه دانست.

او از روسیه خواست از طرح صلح اتحادیه عرب برای پایان بحران سوریه پشتیبانی کند و گفت: «نباید اعلام مواضع تو خالی ادامه داشته باشد.»

طرح صلح اتحادیه عرب از بشار اسد می‌خواهد اختیارات ریاست جمهوری را به معاون خود واگذار کند. معاون رئیس جمهور نیز با حضور اپوزیسیون دولت وحدت ملی تشکیل دهد.

وظیفه این دولت تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برپایه‌ آزادی و دموکراسی تعریف شده است.

اما حمد بن جاسم وزیر امور خارجه قطر تاکید کرد که تصویب نشدن قطعنامه در شورای امنیت باعث شد تا به نظام سوریه «فرصت کشتن مردم خود با خیالی آسوده» داده شود.او تاکید کرد باید مسئولان کشتار‌ها در سوریه به سزای اعمال خود برسند.

وزیر امور خارجه قطر گفت: «اکنون تنها سخن گفتن از توقف فوری خشونت‌ها کافی نیست، شهروندان کشورهای عربی خواهان آن هستند که بحران سوریه برپایه خواست مردم این کشور حل و فصل شود.» او همچنین وجود گروه‌های مسلح تروریست را در سوریه رد کرد و گفت که مردم سوریه مجبور شدند برای دفاع از خود دست به اسلحه ببرند.

در مقابل وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که نباید یک طرف را در بحران سوریه مقصر دانست. او با تاکید بر وجود گروه‌های مسلح در سوریه خاطرنشان کرد که روسیه طرفدار هیچکدام از طرف‌های درگیر نیست. وی در عین حال اظهار کرد که این گروه‌های مسلح باید از شهر‌ها و روستا‌ها خارج شوند و آمادگی کشور خود را برای همکاری در هر تلاشی در راستای اصلاحات در سوریه را اعلام کرد.

درگیری در ادلب

شبکه حقوق بشر سوریه اعلام کرد که روز شنبه دستکم ۸۶ نفر به دست نیروهای دولتی این کشور در مناطق مختلف کشته شدند.

استان ادلب در این روز شاهد درگیری شدید میان نیروهای دولتی و ارتش آزاد بود. ارتش آزاد سوریه اعلام کرد که موفق شده یک هلیکوپتر ارتش را سرنگون کند و شش تانک را به آتش بکشد. شهرهای دلب و سراقب و روستاهای منطقه جبل الزاویه در استاد ادلب در معرض حملات شدید توپخانه‌ای ارتش دولتی قرار گرفت.

مناطق عشیره، کرم الزیتون، الشهدا و الرفاعی در حمص نیز شنبه در معرض گلوله‌باران تانک‌های ارتش سوریه قرار گرفت.

مناطق حومه دمشق هم در معرض حملات شدید نیروهای دولتی قرار گرفتند.
XS
SM
MD
LG