لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

نخستین گروه از ناظران اتحادیه عرب وارد سوریه شد


حمص
حمص
نخستین گروه از ناظران اتحادیه عرب متشکل از ۶۰ ناظر و ۱۰ عضو دبیرخانه این اتحادیه، شامگاه دوشنبه وارد سوریه شد. ورود ناظران همزمان با اوج گیری عملیات نظامی و امنیتی نیروهای دولتی سوریه در مناطق مختلف سوریه است که بنا بر اعلام شورای عمومی انقلاب، به کشته شدن دستکم ۴۳ نفر در مناطق مختلف انجامید.

بیشترین شمار کشته شده در شهر حمص است که در معرض گلوله باران شدید توپخانه‌ای ارتش قرار گرفته است.

ورود ناظران به سوریه

خبرگزاری رویترز از ورود اولین گروه از ناظران اتحادیه عرب به سوریه خبر داد. نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب هفته گذشته گفته بود که هیات ناظران ۱۵۰ نفری خواهد بود. شامگاه دوشنبه ۵۰ نفر از ناظران وارد سوریه شدند.

شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که ماموریت این گروه از ناظران، در دمشق پایتخت سوریه و شهرهای درعا، حماه، حمص، ادلب و حومه این شهر‌ها خواهد بود.

ماموریت این افراد نظارت بر اجرای طرح اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه است. برپایه این طرح دولت سوریه متعهد شده که نیروهای مسلح دولتی را از تمام مناطق مسکونی خارج کند و همه دستگیر شدگان حوادث اخیر را آزاد کند. اتحادیه عرب در مقابل میانجی گفت‌و‌گو میان دولت و اپوزیسیون سوریه می‌شود.

محمد مصطفی احمد الدالبی رئیس هیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت که با شماری از مسئولان این کشور دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. او خاطرنشان کرد که این مسئولان، آمادگی خود را برای همکاری با ناظران و رفع هرگونه موانع در مسیر ماموریت آنها ابراز کرده‌اند.

الدالبی روز شنبه به همراه هیات نمایندگی اتحادیه عرب به منظور زمینه سازی برای حضور ناظران، وارد سوریه شد.

الدالبی به رویترز گفت: «ما الان در سوریه هستیم. ماموریت ما با ورودمان به دمشق آغاز شد. به دیگر شهر‌ها هم خواهم رفت.» او ادامه داد: «زمینه را برای حضور ناظران فراهم کردیم. برادران سوری به خوبی با ما همکاری می‌کنند.»

رئیس هیات ناظران اتحادیه عرب افزود که دولت سوریه وسایل نقل و انتقال ناظران را فراهم کرد، مساله‌ای که ممکن است خشم معترضان را برانگیزد.

الدالبی افزود که با شماری از مسئولان و فرماندهان نیروی‌های مسلح سوریه دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. او افزود ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه یکی از مسئولانی است که با آنها دیدار و گفت‌و‌گو کرده است.

از سوی دیگر برهان غلیون رئیس شورای ملی معترضان سوریه در کنفرانسی خبری در پاریس پایتخت فرانسه گفت: «برخی از ناظران وارد حمص شدند. این ناظران اعلام کرده‌اند نمی‌توانند به مناطقی که مقام‌های سوری مانعشان می‌شوند برسند.»

تحولات حمص

شهر حمص برای چهارمین روز پیاپی در معرض گلوله باران شدید تانک‌های ارتش سوریه قرار گرفت. خبرگزاری‌ها از کشته شدن ۲۴ نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در روز دوشنبه در این شهر خبر داده‌اند.

این شهر از شش هفته پیش در محاصره است و‌ گاه و بیگاه، نیروهای امنیتی و ارتش به آن یورش می‌برند. حمص را مردم سوریه، مادر انقلاب نامیده‌اند.

تصاویر منتشر شده از حمص نشان می‌دهد که جنازه‌های کشته شدگان در خیابان‌های منطقه بابا عمروی حمص پراکنده است مردم توان انتقال آنها را ندارند.

شدت گلوله باران هم مانع از رساندن زخمی‌ها به مراکز درمانی می‌شود. منطقه دیر البعلبه نیز در معرض حملات شدید نیروهای امنیتی و ارتش قرار دارد. گلوله باران محله‌های الخالدیه، کرم الزیتون و البیاضیه نیز حرکت را در این مناطق فلج کرده است.

در دیر الزور صدای انفجار و شلیک از مناطق مختلف شنیده می‌شود. در آل بوکمال نیروهای امنیتی به بیمارستان ملی یورش بردند.

با وجود شدید‌تر شدن سرکوب‌ها، اما تظاهرات اعتراض آمیز به قوت خود ادامه دارد. نیروهای امنیتی با دو تظاهرات اعتراض آمیز گسترده در حلب، با گاز اشک آور و گلوله جنگی مقابله کردند. تل رفعت، مارع، عمدان و دیگر مناطق، در حومه حلب شاهد تظاهرات اعتراض آمیز بود.

در مناطق حومه دمشق به ویژه در شهر دوما اعتصاب از حدود یک هفته پیش ادامه دارد. این مساله نیروهای امنیتی را به خشم آورد و آنها را به شکستن درب مغازه‌ها و غارت اموال آنها وا داشت.

در مناطق التل، خربت غزاله و شماری دیگر از مناطق، معترضان اقدام به بستن راه‌ها به وسیله سنگ و چوب کردند. بنا بر اعلام شورای عمومی سوریه، دوشنبه دستکم ۳۵ نفر در مناطق مختلف این کشور کشته شدند.

در تحولی جالب توجه، وئام عیاش، اسیر سوریه در زندان‌های اسرائیل که اکتبر گذشته در جریان توافق تبادل زندانیان میان حماس و اسرائیل آزاد شد، از تشکیل و رهبری کمیته هماهنگی اعتراض‌ها در بلندی‌های جولان خبر داد.
XS
SM
MD
LG