لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

ادامه خشونت‌ها در سوریه همزمان با پایان ماموریت ناظران اتحادیه عرب


یک فرد مسلح از «ارتش آزاد سوریه» در شهر زبدان
یک فرد مسلح از «ارتش آزاد سوریه» در شهر زبدان
شامگاه پنجشنبه مدت زمان ماموریت یک ماهه ناظران اتحادیه عرب در سوریه پایان یافت اما نشانه‌ای از پایان خشونت‌ها در این کشور دیده نمی‌شود. بنابر گزارش اتحادیه کمیته‌های هماهنگی اعتراض‌های سوریه، شمار کشته شدگان روز پنجشنبه در این کشور، به دستکم ۲۴ نفر رسید. این در حالی است که شمار کشته شدگان از زمان آغاز ماموریت هیات ناظران، بیش از ۶۰۰ نفر برآورد می‌شود.

با پایان مدت زمان ماموریت هیات ناظران اتحادیه عرب در سوریه، هنوز گام بعدی این اتحادیه برای مواجهه با بحران سوریه مشخص نیست. قرار است وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب یکشنبه در قاهره پایتخت مصر گردهم آیند تا درباره گام بعدی بحث و گفت‌و‌گو کنند. محمد الدابی رئیس هیات ناظران گزارش نهایی خود درباره حوادث سوریه را پنجشنبه به اتحادیه عرب ارائه داد.

یک منبع نزدیک به اتحادیه عرب به خبرگزاری رویترز گفته است: «وزرای امور خارجه حیران هستند. تمام راه‌هایی که برای پایان دادن به بحران سوریه به ذهنشان می‌رسید را طی کرده‌اند.»

ماموریت ناظران اتحادیه عرب در سوریه، نظارت بر پایبندی دولت سوریه به تعهدات خود در قبال اتحادیه عرب عنوان شده است. دولت سوریه بر پایه طرحی که پیشتر اتحادیه عرب داده بود، متعهد شده است که به سرکوب نظامی معترضان پایان دهد و همه دستگیر شدگان حوادث اخیر را آزاد کند.


یک منبع نزدیک به اتحادیه عرب به خبرگزاری فرانسه گفته است که احتمال دارد دولت سوریه با تمدید مدت زمان ماموریت ناظران بدون افزایش اختیاراتشان موافقت کند.

برخی کشورهای عربی از جمله قطر می‌گویند که ناظران در پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه شکست خورده‌اند. پیشتر امیر قطر که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب را بر عهده دارد پیشنهاد ارسال نیروهای نظامی عربی به سوریه برای متوقف کردن حمام خون در این کشور را مطرح کرده بود.

اپوزیسیون سوریه اما با اقدام‌های اتحادیه عرب مخالف است می‌خواهد که شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به بحران این کشور مداخله کند.

محمد الشقفه دبیر کل گروه اخوان المسلمین سوریه گفته است که جامعه جهانی باید فشارهای دیپلماتیک خود را بر بشار اسد افزایش دهد. او خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه و ایجاد مناطق امن در خاک این کشور برای حمایت از معترضان شده است.

الشقفه در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری رویترز گفت: «جامعه جهانی باید موضعی درست بگیرد. باید نظام سوریه را به طور کامل منزوی کند. کشورهای جهان باید سفرای خود را از سوریه فرا بخوانند و سفرای نظام سوریه را از خاک خود اخراج کنند.»

در همین حال بشار اسد در دیدار با گروهی با نام «گروه مردمی مبازه با دخالت خارجی و پشتیبانی از گفت‌و‌گو و اصلاحات» گفته است: «ملت سوریه توانایی پشت سر گذاشتن بحران کنونی و ساختن یک سوریه نیرومند را دارد.»

در تحولات میدانی، شهر الزبدانی واقع در نزدیکی مرز لبنان، به طور کامل به دست معترضان سوریه افتاده است. بر پایه آتش بسی که میان ارتش آزاد سوریه و نیروهای دولتی برقرار شده، تانک‌ها و خودروهای زرهی ارتش به محاصره شهر پایان دادند. این توافق پس از پنج روز درگیری خونین میان نیروهای ارتش آزاد سوریه و نیروهای دولتی در الزبدانی منعقد شده است.

اپوزیسیون سوریه از عملیات نیروهای دولتی برای باز پس گیری شهر الزبدانی در هراس است.

از سوی دیگر اتحادیه کمیته‌های هماهنگی اعتراض‌های سوریه شمار کشته شدگان روز پجشنبه را ۲۴ نفر اعلام کرد که بیشتر آنها از حماه و جبل الزاویه در استان ادلب هستند. معاون اداره امنیت نظامی شهر حماه هم در درگیری با نیروهای جدا شده از ارتش کشته شده‌اند. در هفته‌های اخیر بر شمار جداشدگان از ارتش دولتی سوریه افزوده شده است. عملیات گروه ارتش آزاد سوریه علیه نیروهای دولتی نیز گسترده‌تر از پیش شده است.
XS
SM
MD
LG