لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۳

سازمان ملل نظامیان سوریه را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد


 حمص
حمص
کمیته ویژه پیگیری بحران سوریه وابسته به سازمان ملل متحد، دوشنبه ۲۸ نوامبر در گزارشی نیروهای امنیتی و ارتش این کشور را به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز . این اقدام‌ها، کشتن و شکنجه معترضان و تجاوز به آن را شامل می‌شود در این گزارش آمده است که نیروهای امنیتی و ارتش سوریه در جریان سرکوب اعتراض‌های این کشور، دست به اقدام‌هایی زدند که در رده «جنایت علیه بشریت» قرار می‌گیرند و مسئولیت همه این اعمال بر عهده دولت بشار اسد است.

کمیته تحقیق که با ۲۲۳ سه قربانی و شاهد عینی از جمله شماری از جداشدگان از ارتش سوریه دیدار کرده، خواستار متوقف کردن «نقض فاحش حقوق بشر»، آزادی تمام دستگیرشدگان حوادث اخیر و اجازه ورود نمایندگان رسانه‌ها و ناظران بین المللی برای حمایت از غیر نظامیان شده است.

این کمیته سه نفره در گزارش ۳۹ صفحه‌ای خود که به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارادئه داده، افزوده است: «از ماه مارس گذشته، نیروهای دولتی سوریه اقدام به دستگیری‌های گسترده، شکنجه، اعدام و تجاوز در مقابله با تظاهرات خواهان دموکراسی کرده‌اند. این اعمال کودکان را هم شامل شده است. این در حالی است کسانی که دست به چنین اعمالی می‌زنند، از مصونیت برخوردارند.»

کمیته ویژه سازمان ملل متحد که ریاست آن را پائولو بنهیرو حقوقدان برزیلی برعهده دارد در گزارش خود افزوده است: «از همین رو کمیته معتقد است دستور شلیک آتش به سمت تظاهر کنندگان و بد رفتاری با غیر نظامیان ناشی از سیاست‌ها و دستورهایی است که از سوی عالی رتبه‌ترین مقام‌های نظامی و حکومتی صادر شده است.»

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود، شماره کشته شدگان از آغاز نا‌آرامی‌های سوریه را، بیش از ۳۵۰۰ نفر اعلام کرده است.

از سویی، آمریکا و اتحادیه اروپا دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک، از دولت سوریه خواستند فورا خشونت‌ها را متوقف کرده و راه را برای انتقال دموکراتیک قدرت، هموار سازد.

المعلم: اتحادیه عرب علیه سوریه اعلام جنگ گرده است

از سوی دیگر، ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه، تحریم بانک مرکزی کشورش از سوی اتحادیه عرب را به مثابه «اعلام جنگ اقتصادی علیه سوریه» توصیف کرد.

المعلم در این کنفرانس خبری که تلویزیون دولتی سوریه آن را پخش کرد گفت: «باید اندکی به تحریم‌هایی که به اعمال آن افتخار می‌کنند پرداخت. برادران! برمبنای قوانین بین‌المللی، تحریم بانک مرکزی به معنی اعلام جنگ اقتصادی است. این اقدام بی‌سابقه است. اگر می‌خواهند عاقلانه با سوریه تعامل کنند، باید تمام این تحریم‌ها را لغو کنند.»

وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، در نشست یکشنبه گذشته خود، بسته‌ای از تحریم‌های اقتصادی علیه سوریه را تصویب کردند. ممنوعیت سفر مقام‌های سوریه به کشورهای عربی، بلوکه کردن اموال دولت و شخصیت‌های رسمی سوریه در بانک‌های عربی، تحریم بانک مرکزی سوریه و متوقف کردن مبادله کالا با حکومت این کشور به استثنای کالاهایی که بر معیشت مردم تاثیر مستقیم دارد، از جمله این تحریم‌ها است.

المعلم در خصوص بلوکه کردن حساب‌های بانکی سوریه گفت: «به شما اطمینان می‌دهم، ۹۵ تا ۹۴ درصد سپرده‌ها را تا کنون از بانک‌ها خارج کرده‌ایم. اما متوقف کردن مبادله کالا می‌تواند به روابط تجاری میان سوریه و کشورهای عربی ضرر بزند.»

وزیر امور خارجه سوریه با تاکید بر اینکه کشورش از هیچ تلاشی برای حل بحران فروگزار نکرده است، ادامه داد: «همانگونه که پیشتر وعده داده بودم، ما هیچ روزنه‌ای را برای محافظت از همکاری مشترک عربی‌‌ رها نکردیم، اما آنها تصمیمی گرفتند که تمام روزنه‌ها را بست.»

او اظهار داشت: «برخی از اعضای اتحادیه عرب بحران را به سمت بین‌المللی شدن پیش می‌رانند.» و تاکید کرد: «چنانچه در تصمیم‌های خود بازنگری کنند، راه برای همکاری‌های آینده گشوده خواهد شد.»

نبیل العربی دبیرکل تحادیه عرب روز یکشنبه اعلام کرد چنانچه دولت سوریه فورا سرکوب معترضان را متوقف کرده و به ناظران اجازه ورود بدهد، اتحادیه در تحریم‌ها تجدید نظر خواهد کرد.

المعلم در پایان تاکید کرد که «سیاست آرام» سوریه پایان یافته و از این پس، راه‌های دیگری را خواهد رفت.

۱۹ کشته در سوریه

از سوی دیگر، شورای عالی انقلاب سوریه اعلام کرد دوشنبه دستکم ۱۹ تن از غیر نظامیان، توسط ارتش یا نیروهای امنیتی سوریه کشته شدند.

بنا بر این گزارش، در حمص ۱۲ نفر کشته شدند. سه تن از کشته‌ها از حومه دمشق بودند، دوتن از حماه بودند و در حلب و ادلب هر کدام یک نفر کشته شده است.

به موازات این، در دمشق، هوداران بشار اسد تظاهرات بزرگی در محکومیت تحریم‌های اتحادیه عرب، به راه انداختند.
XS
SM
MD
LG