لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

شورای امنیت قطعنامه اعزام ناظران به سوریه را تصویب کرد


شورای امنیت سازمان ملل متحد شنبه ۲۶ فروردین، به اتفاق آراء قطعنامه شماره ۲۰۴۲ خود را برای اعزام ناظران غیر مسلح به سوریه برای نظارت بر پایبندی دولت و مخالفان به معاهده آتش‌بس، تصویب کرد.

این آتش بس برپایه طرح صلح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا برای حل و فصل بحران سوریه منعقد شده و اجرای آن از پنجشنبه گذشته آغاز شد.

برپایه این قطعنامه، ۳۰ ناظر نظامی غیر مسلح از سازمان ملل متحد در مرحله اول برای نظارت بر آتش بس میان دولت و مخالفان به سوریه اعزام می‌شوند؛ شمار بیشتر ناظران در مراحل بعدی به سوریه اعزام خواهند شد. پیشتر احمد فوزی سخنگوی کوفی عنان گفته بود که گفت‌و‌گو‌ها با دولت سوریه بر محور اعزام ۲۵۰ ناظر بر این کشور و استقرار در مناطق مختلف صورت می‌گیرد.

قطعنامه از دولت سوریه خواسته است امنیت و آزادی حرکت ناظران را بدون هیچ گونه مانعی تضمین کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، ضمن محکومیت نقض گسترده حقوق بشر در سوریه، خواستار رسیدن هرچه سریع‌تر کمک‌های انسانی به نیازمندان شد. این قطعنامه از دولت و مخالفان خواسته است به توافقات صورت گرفته در خصوص آتش بس احترام گذارند.

تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که پیش نویس آن را ایالات متحده آمریکا ارائه داده است، پس از ۲۴ ساعت رایزنی میان غرب و روسیه به تصویب رسید. روسیه مخالف برخی از بخش‌های پیش نویس اولیه بود و برپایه آن برخی تعدیل‌ها بر متن پیش نویس اعمال شد.

پیشتر روسیه و چین دو قطعنامه در محکومیت خشونت‌های دولت سوریه علیه معترضان را وتو کرده بودند. ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نسبت به آنچه «دخالت‌های ویرانگر خارجی در سوریه» نامید، هشدار داد.

مقرر شده است که کوفی عنان ۱۹ آوریل جاری گزارشی از روند اجرای قطعنامه و آتش بس، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه دهد.

پس از تصویب قطعنامه، مارک لیال گرانت نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، از اجماع اعضای شورای امنیت برسر قطعنامه استقبال کرد. او در این باره گفت: «ما از سرکوب وحشیانه مردم سوریه در بیش از یک سال گذشته به دست نظام حاکم متاسف هستیم؛ این وضعیت حفظ جان و ادامه حیات را به یکی از اصلیترین نیاز‌ها و حقوق مردم این کشور تبدیل کرده است. در یک سال و چند ماه گذشته نظام سوریه اقدام به شکنجه دستگیر شدگان کرد و وحشت به جان غیر نظامیان بی‌گناه انداخت. شمار کشته شدگان در سوریه از ۱۰ هزار نفر تجاوز کرده است.»

سوزان رایس در سخنرانی پس از تصویب قطعنامه خود، نسبت به اعلام پایبندی دولت سوریه به آتش بس، ابراز تردید کرد. او در عین حال از مخالفان مسلح بشار اسد به دلیل پایبندی به معاهده آتش بس، قدردانی کرد.

مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهور سوریه را جداشدگان از ارتش این کشور تشکیل می‌دهند. آنها که می‌گویند به دلیل سرپیچی از فرمان شلیک آتش به سمت معترضان از ارتش دولتی جدا شده‌اند، اقدام به تشکیل گروهی با نام «ارتش آزاد سوریه» کرده‌اند.

از سویی بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، در جلسه شورای امنیت تاکید کرد کشورش از ابتدا با کوفی عنان همکاری کرده است. او در عین حال گفت که دمشق، نگران سوء نیت برخی از اعضای شورای امنیت است.

شورای ملی سوریه که آن را طیف‌های گسترده‌ای از مخالفان تشکیل داده‌اند، از تصویب قطعنامه شورای امنیت استبقال کرد. این شورا در بیانیه خود آمادگی خود را برای اجرای قطعنامه اعلام کرد.

با وجود گذشت سه روز از آغاز آتش بس، اما خبر‌ها از سرگیری حملات نیروهای دولتی سوریه علیه معترضان حکایت می‌کند. خبرگزاری رویترز از گلوله باران توپخانه‌ای محله‌هایی از شهر حمص توسط ارتش سوریه خبر داده است. شلیک گلوله به سمت تظاهر کنندگان در حلب و حومه دمشق نیز شماری کشته و زخمی در پی داشت. بنا بر اعلام اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌های سوریه، شنبه دستکم ۲۰ نفر از معترضان به دست نیروهای دولتی کشته شدند.
XS
SM
MD
LG