لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۲۴

غلیون: نظام آینده سوریه با ایران و حزب‌الله روابط نظامی و استراتژیک نخواهد داشت


برهان غلیون
برهان غلیون
برهان غلیون رئیس شورای ملی معترضان سوریه ‌می‌گوید چنانچه این شورا بتواند در سوریه به قدرت برسد، روابط نظامی دمشق با ایران را قطع خواهد کرد و مانع از رسیدن اسلحه از راه سوریه به حماس و حزب الله خواهد شد.

شورای ملی سوریه با حضور بسیاری از طیف‌های اپوزیسیون داخل و خارج این کشور دو ماه پیش در استانبول ترکیه اعلام موجودیت کرد.

غلیون در گفت‌و‌گو با روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گفت که قطع روابط با ایران، حماس و حزب الله در چارچوب بازسازی سیاست‌های سوریه در همپیمانی با کشورهای عربی خواهد بود.

او در این باره گفت: «هیچ رابطه ویژه‌ای با ایران وجود نخواهد داشت. قطع روابط ویژه هم به معنی پایان همپیمانی استراتژیک و نظامی است.» او همچنین تاکید کرد که حزب الله پس از سرنگونی نظام سوریه به وضعیت کنونی خود ادامه نخواهد داد.

غلیون خواستار آن شد که جامعه جهانی گام‌هایی قاطع در مقابل نظام بشار اسد بردارد. او در این زمینه ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور را پیشنهاد داد.

رئیس شورای ملی سوریه تاکید کرد که اپوزیسیون خواستار اشغال سوریه توسط نیروهای خارجی برای سرنگونی نظام حاکم نیست و یادآور شد که سوریه با لیبی تفاوت ریشه‌ای دارد.

غلیون در مورد محل تامین بودجه اپوزیسیون سوریه گفت که برخی کشورهای عربی از جمله لیبی وعده ارائه کمک مالی داده‌اند. او خاطرنشان کرد که ۹۰ در صد از کمک‌های مالی به اپوزیسون از سوی بازرگانان سوری تامین می‌شود.

برهان غلیون تاکید کرد که هدف اصلی اپوزیسون سوریه، حمایت از غیر نظامیان و پایان دادن به کشتار در این کشور است.

رئیس کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود که جمعه ارائه شد، اعلام کرد که شمار کشته شدگان در سوریه از زمان آغاز اعتراض‌ها از ۴هزار نفر تجاوز کرده است.

رئیس شورای ملی معترض سوریه اظهار داشت که گفت‌و‌گوهایی با روسیه در جریان است تا این کشور را بتوان برای دخالتی خارجی در سوریه که به اشغال نظامی منجر نشود قانع کرد.

غلیون خاطرنشان کرد که شورای ملی سوریه برای یکپارچه کردن اپوزیسیون با دشواری‌هایی دست و پنجه نرم خواهد کرد. او در این خصوص گفت که تنها کرد‌ها ۳۳ حزب دارند، مساله‌ای که انتخاب نماینده از میان آنها را دشوار می‌سازد.

او افزود که شورای ملی با مسیحی‌های سوریه تماس گرفته و در همین چارچوب هیاتی را به واتیکان اعزام کرد تا درباره آینده مسیحی‌ها در سوریه پس از اسد، گفت‌و‌گو کند.

برهان غلیون نگرانی‌های موجود در خصوص به قدرت رسیدن گروه اسلامگرای اخوان‌المسلمین در سوریه را بی‌مورد خواند و گفت که این گروه حتی از پشتوانه ۱۰ درصد از مردم برخوردار نیست.

وی در مورد رابطه شورای ملی با «ارتش آزاد سوریه» گفت دو طرف به توافق رسیدند که عملیات نظامی باید بر روی حمایت از غیر نظامیان متمرکز شود و به عملیات هجومی تبدیل نشود.

«ارتش آزاد سوریه» گروهی است که جدا شدگان از ارتش دولتی این کشور تشکیل داده‌اند. این گروه ماموریت خود را حمایت از اعتراض‌های مسالمت آمیز اعلام کرده است.

«سوریه در آستانه جنگ داخلی»

از سوی دیگر ناوی پیلای مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، خواستار اقدام جامعه جهانی برای حمایت از غیر نظامیان در سوریه در مقابل سرکوب شدید دولتی شد.

پیلای که جمعه در نشست فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد سخن می‌گفت، اعلام کرد که در جریان سرکوب اعتراض‌های سوریه، بیش از ۴۰۰۰ نفر کشته شده‌اند که دستکم ۳۰۷ تن از آنها کودک هستند.

مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود: «در صورت متوقف نشدن سرکوب شدید اعتراض‌ها که از سوی نیروهای دولتی اجرا می‌شود، سوریه به سمت جنگی داخلی در تمام ابعاد آن پیش خواهد رفت. با توجه به شکست واضح حکومت در حمایت از غیر نظامیان، جامعه جهانی باید اقدام‌های فوری برای حمایت از مردم سوریه به اجرا گذارد. باید کشتار‌ها، شکنجه‌ها و تمام انواع خشونت‌ها فورا متوقف شود.»

او همچنین خواستار آن شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد پرونده سوریه را به دادگاه بین المللی جنایت‌های جنگی بفرستد چرا که به گفته او، در این کشور، جنایت علیه بشریت از سوی نیروهای دولتی روی داده است.

ناوی پیلای همچنین از حملات رو به افزایش جدا شدگان از ارتش سوریه علیه نیروهای دولتی ابراز نگرانی کرد.
XS
SM
MD
LG