لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۸

۲۵ نماینده تهران در مرحله دوم انتخاب می‌شوند


برپایه اعلام ستاد انتخابات کشور شمارش آرای انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نشان از آن دارد که در حوزه تهران بزرگ تنها پنج نماینده در دور اول به مجلس راه یافته‌اند.

حوزه انتخابی تهران بزرگ ۳۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد. بدین ترتیب تعیین تکلیف برای ۲۵ کرسی دیگر به دور دوم موکول شد.

براساس قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، نامزدها برای راهیابی به مجلس در مرحله اول، به جز بر‌تری در رای باید دستکم یک چهارم مجموع آرای حوزه انتخاباتی خود را به دست بیاورند.

ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است که تا ساعت ۲۰ روز یکشنبه شمارش ۲هزار و ۸۱۱ شعبه حوزه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر به پایان رسیده است. در این شعبه‌ها ۲ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۵۲ رای اخذ شده که یک میلیون و ۹۹۹ هزار ۴۷۴ رای صحیح است.

برپایه این اعلام غلامعلی حداد عادل، رضا مرندی، محمد حسن ابوترابی، مرتضی آقا تهرانی و مسعود میرکاظمی، پنج نامزدی هستند که در دوره اول به مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند.

در مرحله دوم ۵۰ تن از نامزدهایی که در مرحله اول بیشترین آرا را کسب کرده‌اند، بر سر ۲۵ کرسی مجلس شورای اسلامی رقابت خواهند کرد.

چهره‌های سر‌شناسی همچون احمد توکلی، اسماعیل کوثری، علی مطهری، روح الله حسینیان، علیرضا زاکانی، غلامرضا مصباحی مقدم، مهدی کوچک‌زاده، حمید رسایی، مهداد بذرپاش، محمد رضا باهنر و حسین غفوری فرد از جمله چهره‌هایی هستند که به مرحله دوم راه پیدا کرده‌اند.

صولت مرتضوی رئیس ستاد انتخابات کشور شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام پایان شمارش آرا در بیشتر حوزه‌های انتخابی گفت: «تنها شمارش هفت حوزه انتخابیه مانده و نتایج تمام حوزه‌های انتخابیه به غیر از این هفت حوزه مشخص شده است و گزارش هفت حوزه را نیز تا پایان بخش‌های خبری امشب اعلام می‌کنیم.»

وی تاکید کرد: «پیش‌بینی کرده‌ایم که از آن زمان ۷۲ ساعت که پیش از این اعلام کرده بودیم، زود‌تر بتوانیم نتایج نهایی را اعلام کنیم.»

مرتضوی در مورد شمارش آرا در تهران نیز گفت: «در تهران کار به پایان رسیده و هیات اجرایی حوزه انتخابیه تهران به دنبال صورت‌جلسات نهایی هستند.»
XS
SM
MD
LG