لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

سوریه دو خبرنگار ترکیه‌ای را با میانجی‌گری ایران آزاد کرد


احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه شنبه ۲۳ اردیبهشت اعلام کرد که سوریه با میانجی‌گری ایران، دو خبرنگار این کشور را که دو ماه پیش برای پوشش ناآرامی‌های در سوریه به این کشور رفته بودند، آزاد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دو خبرنگار با هواپیما از دمشق پایتخت سوریه به تهران انتقال داده شده‌اند و حال جسمانیشان خوب است.

احمد داوود اغلو در صفحه خود بر روی شبکه اجتماعی توئیتر نوشته است که دولت ترکیه هواپیمایی جهت بازگرداندن دو خبرنگار به وطنشان، به تهران خواهد فرستاد.

وزیر امور خارجه ترکیه نوشته است: «یک مژده دارم؛ بالاخره تلاش‌های ما نتیجه داد. هم اکنون با علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران صحبت کردم. حمید جوشکون و آدم اوزکوزی که از زمان سفر به سوریه ناپدید شده‌اند، به تهران رسیدند.»

اوزکوزی ۳۴ ساله خبرنگار و جوشکون عکاس روزنامه میلات ترکیه هستند. این روزنامه گرایش‌های اسلامگرایانه دارد. آنها ماه مارس گذشته از راه مرز به صورت غیر قانونی وارد سوریه شده و در استان شمالی ادلب، ناپدید شده بودند. ادلب یکی از پایگاه‌های معترضان سوری است که بار‌ها شاهد درگیری‌های شدید میان دولت و نظامیان سوریه بود.

اوزکوزی در تهران در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: «از همکاران خود که در مسیر اطلاع رسانی درباره وضعیتمان از پا ننشستند، تشکر می‌کنم.»

با افزایش خشونت‌ها در سوریه، ترکیه سفارتخانه خود را در این کشور بست. پروازهای مستقیم میان سوریه و ترکیه نیز به حال تعلیق در آمده است.

هم اکنون حدود ۲۳هزار آواره سوری که از عملیات نظامی ارتش کشورشان گریخته‌اند، در ترکیه به سر می‌برند. ترکیه همچنین به محلی برای تجمع معترضان سوری و برگزاری نشست توسط آنها تبدیل شده است.
XS
SM
MD
LG