لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۹

تصمیم یکجانبه امارات؛ لغو بازی با تیم ملی فوتبال ایران


استادیوم دوبی
استادیوم دوبی
ساعاتی پس از انتشار خبر فراخوان سفیر امارات در تهران به کشورش، فدراسیون فوتبال امارات اعلام کرد دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال این کشور با ایران را لغو کرده است.

به گزارش ایسنا، کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال امارات با ارسال نامه و با صراحت، علت تصمیم خود را سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی در خلیج فارس عنوان کرده است.

پیش از این شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات متحده عربی این سفر را مورد انتقاد قرار داد و آن را «نقض آشکار حاکمیت امارات بر سرزمین خود» خواند.

در پی این واکنش دولت امارات، شبکه تلویزیونی دوبی اسپورت نیز به صورت زیرنویس، خبر از لغو دیدار تیم‌های ملی فوتبال ایران و امارات داده است.

تیم ملی ایران مهیای بازی روز چهاردم خرداد – سوم ژوئن در تاشکند مقابل ازبکستان می‌شود که نخستین بازی از مرحله نهایی رقابت‌های گروهی در منطقه آسیا برای راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۴ است.

این تیم برای افزایش میزان هماهنگی قرار بود روز ۲۹ فروردین – هفدهم آوریل در ورزشگاه العین امارات و در آخرین روز از اردوی چهار روزه‌اش به مصاف تیم ملی فوتبال این کشور برود.

لغو یکجانبه بازی‌های دوستانه که با توافق کتبی طرفین و هماهنگی قبلی صورت گرفته باشد، برخلاف مقررات فدراسیون جهانی فوتبال است و جرایم سنگینی برای کشور متخلف در بر خواهد داشت. اما گفته می‌شود که برای این مسابقه، قراردادی منعقد نشده بود.

کارلوس کی‌روش قصد داشت در این بازی به جمعی از جوانان پشت خط تیم ملی میدان بدهد تا در صورت از سر گذراندن آزمونی موفق آنها را در میدان‌های مهم‌تر نیز بکار بگیرد.

این اقدام فدراسیون فوتبال امارات، اخلال در برنامه‌های تیم ملی ایران نیز هست. زیرا در این فرصت کوتاه امکان جایگزینی رقیب دیگری وجود ندارد.

در نامه‌ فدراسیون امارات به فدراسیون فوتبال ایران، تصریح شده است که این تصمیم به خاطر سفر محمود احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی گرفته شده و آنها مدعی‌اند جزیره ابوموسی به امارات تعلق دارد.

روابط عمومی بین‌الملل فدراسیون فوتبال ایران در تلاش بود تا مذاکره‌ای با رییس کمیته انتقالی فدراسیون امارات داشته باشد و مانع از لغو این بازی شود اما تاکنون موفق به تغییر رای اماراتی‌ها نشده است.

با توجه به اینکه نامه امارات به فدراسیون فوتبال ایران دربرگیرنده مسائل سیاسی است، ارائه آن به فیفا می‌تواند محرومیت سنگینی برای فدراسیون فوتبال این کشور در پی داشته باشد.
XS
SM
MD
LG