لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

پیشنهاد اروگوئه به ایران: نفت در برابر برنج


اروگوئه، جمعه، ۱۱ فروردین، اعلام آمادگی کرد که در برابر دریافت نفت خام از ایران، برنج تحویل دهد.

به گزارش رویترز، تاباره آگوئره، وزیر کشاورزی اروگوئه اظهار داشت: «اگر ایران مایل به معامله پایاپای نفت در برابر برنج باشد ما هم مایلیم و بدون ارز این کار را خواهیم کرد.»

اروگوئه بزرگترین صادرکننده برنج کشورهای آمریکای لاتین و از کشورهای دوست ایالات متحده در این منطقه است.

ایران که نظام‌ بانکی‌اش هم از سوی ایالات متحده و هم از سوی کشورهای اروپایی تحریم شده، در ماه‌های اخیر شماری از خریدهای خود را به صورت پایاپای انجام داده است.

تهران همچنین ابراز علاقه کرده که واردات خود را با ارزهایی غیر از دلار و یورو انجام دهد.

به گفته محمود بهمنی، رئیس بانک مرکزی، از چندی پیش معاملات پایاپای با چین آغاز شده است؛ بطوریکه که چین بخشی از بدهی‌های نفتی خود را با صادرات کالا پرداخت می‌کند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، ایران همچنین درصدد بوده که در برابر نفت از روسیه و پاکستان گندم وارد کند.

به دلیل تحریم‌های وضع شده ایران اعلام کرده که به جای ارز، طلا هم برای صادرات خود دریافت می‌کند.

انجمن ارتباطات مالی میان بانکی که به سوئیفت مشهور است، در ماه مارس بانک مرکزی و بیش از ۲۰ بانک ایرانی دیگر را از تسهیلات خود محروم کرد. تحریم‌های آمریکا، اتحادیه اروپا و نیز حذف شدن از سوئیفت، انتقال وجوه قابل توجه ارز را برای ایران بسیار مشکل کرده است.

به گفته کارشناسان همین دشواری‌ها بر روی صادرات نفت ایران اثر گذاشته است.

شماری از کارشناسان می‌گویند بزرگترین برنده این شرایط، چین و هند هستند؛ چراکه این کشورها به جای پرداخت پول نقد که ایران بدان شدیدا نیازمند است، کالاهای خود را در اختیار ایران می‌گذارند.

کنث کاتزمن، کارشناس تحریم‌های ایران در بخش تحقیقات کنگره آمریکا، به بلومبرگ گفته است شرایطی که برای ایران پیش آمده «نفت در برابر آت و آشغال» است.

بنا بر آمار گمرگ چین، صادرات این کشور به ایران در سال ۲۰۱۱ به رقمی بالغ بر ۱۴.۸ میلیارد دلار رسیده است؛ این رقم در سال ۲۰۰۱ تنها ۹۰۰ میلیون دلار بود. چین در سال ۲۰۱۱ از ایران ۲۱.۷ میلیارد دلار از ایران نفت وارد کرده است.

در همین حال بنا بر اعلام وزارت بازرگانی هند، این کشور در سال گذشته (سال مالی هند که در ماه مارس ۲۰۱۱ پایان یافت) ۲.۷ میلیارد دلار به ایران صادرات داشته است.
XS
SM
MD
LG