لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

«رکورد جهانی بهداد سليمی غير رسمی است»


«بهداد سليمی وزنه‌بردار دسته فوق سنگين تيم ملی ايران، در رقابت‌های فوق قهرمانی کشور در حرکت يک ضرب با رکورد ۲۱۴ کيلوگرم، يک کيلوگرم رکورد دنيا را افزايش داد.»

اين خبر در خبرگزاری های داخلی ايران منتشر شد. رسانه‌های ورزشی نيز با انتشار گسترده آن در مطبوعات روز شنبه از قول بهداد سليمی نوشتند: «اين رکورد بيشتر از مدال طلای جهان و مدال طلای بازی‌های آسيايی برايم ارزش داشت. برای رسيدن به اين رکورد خيلی زحمت کشيدم. حسين رضازاده هم خيلی کمک کرد تا بتوانم اين رکورد را بشکنم. او بارها با من صحبت کرد، برايم جايزه گذاشت و به من انگيزه داد تا بتوانيم به اين رکورد برسم. اين حد نصاب چيزی بود که می‌خواستم و خدا را شکر که به آن رسيدم.»

سليمی همچنين تاکيد کرده است که به طور حتم اين آخرين باری نخواهد بود که او رکورد جهان را فرو می‌ريزد و قصد دارد به دنبال اين رکورد شکنی، در حرکت دو ضرب و مجموع هم حد نصاب جديدی برای ايران ثبت کند.»

رکورد جهانی دست نخورده باقیمانده

اشتباه رسانه‌ها در پوشش اين خبر، بيش از آن که به دليل نا آگاهی آنها از مقررات بين‌المللی باشد، به دليل کاهش محبوبيت رضازاده در رسانه‌ها و افکار عمومی است.

پس از انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ و حمايت‌های حسين رضازاده از محمود احمدی‌نژاد و به دنبال آن، حاشيه‌ها و ابهامات مربوط به محروميت مادام‌العمر سعيدعلی حسينی، علاقمندی در رسانه‌ها و افکار عمومی برای پاک شدن رکوردهای جهانی حسين رضازاده افزايش پيدا کرده است.

اما در موضوع رکوردشکنی سليمی، خواست رسانه‌ها و علاقمندان ورزش با قوانين فدراسيون جهانی وزنه‌برداری در تضاد است.

رکوردهای قاره‌ای و جهانی فقط در رقابت‌های بين‌المللی به ثبت می‌رسند و معتبر هستند. يعنی در حضور ناظر رسمی IWF و البته برقراری کنترل دوپينگ زير نظر نهادهای بين‌المللی مبارزه با دوپينگ.

به اين ترتيب، رکورد جهانی حرکت يکضرب وزنه‌برداری جهان همچنان با ۲۱۳ کيلوگرم در اختيار رضازاده است. رکوردی که او در چين به ثبت رساند.

بر اين اساس، بهداد سليمی وزنه‌بردار قدرتمند و جوان ايرانی که در مسابقات
جهانی ۲۰۱۰ آنتاليا روی سکوی قهرمانی ايستاد و در بازی‌های آسيايی گوانگجو نيز به راحتی طلا گرفت، هنوز صاحب هيچ يک از رکوردهای جهانی دسته فوق سنگين نيست.

سعيد علی حسينی هم رکورد شکن بود

اگر معيار رکوردهای جهانی را حدنصاب‌های غير رسمی قلمداد کنيم، در اين صورت دو سال قبل از سليمی، اين سعيد علی حسينی بود که نه تنها رکورد يکضرب، بلکه رکوردهای دوضرب و مجموع حسين رضازاده را نيز در تمرينات جابه‌جا کرد.

او در اردوی تيم ملی و در حضور رضازاده مدير وقت تيم‌های ملی وزنه‌برداری، به حدنصاب های ۲۱۵ کيلوگرم در يکضرب و ۲۶۵ کيلوگرم در دوضرب رسيده بود.

رکوردهايی که به زعم او و بسياری از منتقدان، زمينه‌ساز برخی اقدامات برای محو سعيدعلی حسينی از دنيای قهرمانی شد.

در غياب سعيدعلی حسينی، اينک بهداد سليمی مرد اول دسته ۱۰۵+ کيلوگرم در جهان است. او پس از ثبت رکورد غير رسمی ۲۱۴ کيلوگرم، در حرکت دو ضرب نيز پس از آن که وزنه ۲۴۵ کيلوگرم را بالای سر برد، دو بار پياپی در مهار وزنه ۲۶۰ کيلوگرم ناکام ماند تا در پايان، با رکورد مجموع ۴۵۹ کيلوگرم قهرمان ايران شود.
XS
SM
MD
LG