لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

يک وزنه بردار دوپينگی ديگر و محروميت ايران


در اعلام آزمايش دوپينگ ۹ وزنه‌بردار ايرانی در سال ۲۰۰۶، فدراسيون وزنه‌برداری ۴۰۰هزار دلار جريمه شد. عکس تزئینی است.
در اعلام آزمايش دوپينگ ۹ وزنه‌بردار ايرانی در سال ۲۰۰۶، فدراسيون وزنه‌برداری ۴۰۰هزار دلار جريمه شد. عکس تزئینی است.
اميد ناييج، وزنه‌بردار ملی‌پوش ايرانی دسته ۹۴ کيلوگرم از سوی فدراسيون بين‌المللی اين رشته دوپينگی اعلام و از حضور در رقابت‌های وزنه‌برداری محروم شد.

ناييچ سومين وزنه‌بردار دوپينگی ايران در سال ۲۰۰۹ است و طبق مقررات فدراسيون بين‌المللی وزنه‌برداری ايران به مدت دو سال از حضور در رقابت‌های بين‌المللی محروم است. پيش از اين، اعلام دوپينگ ۹ وزنه‌بردار تيم ملی ايران در آستانه رقابت‌های جهانی ۲۰۰۶ به محروميتی سنگين انجاميد و اعتبار اين رشته در ايران دچار خدشه‌ای عمده شد.

پس از اين رسوايی فدراسيون بين‌المللی وزنه‌برداری مقرراتی وضع کرد که اگر در طول يک سال سه وزنه‌بردار از کشوری دست به دوپينگ بزنند، فدراسيون وزنه‌برداری آن کشور از يک سال به بالا محروم خواهد شد.

بعد از محروميت ۹ وزنه‌بردار ملی‌پوش ايرانی از حضور در دو دوره رقابت‌های بين‌المللی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و المپيک ۲۰۰۸ موفقيت‌های وزنه‌برداری ايران زير سايه تقلب و خلافکاری رفت.

برکناری مرادی از رياست فدراسيون وزنه‌برداری و سرمربی بلغاری تيم ملی، با تلاش بهرام افشارزاده، رييس فدراسيون بعدی وزنه‌برداری برای کوتاه‌تر شدن محروميت وزنه‌برداران همراه شد که با همه تلاش‌ها و خبرهای اميدبخش اعلام شده در ايران هيچگاه رنگ حقيقت به خود نگرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران صبح روز جمعه اعلام شد که پس از ديدار مسئولان فدراسيون بين‌المللی با حسين رضا زاده، سرپرست فدراسيون وزنه برداری ايران، و داراب رياحی (دبير فدراسيون) در مجارستان، مثبت بودن آزمايش دوم دوپينگ ناييچ و محروميت دائمی او به دليل تکرار دوپينگ به طور رسمی اعلام شد. ناييچ يکی از ۹ وزنه‌بردار ملی‌پوش دوپينگی در سال ۲۰۰۶ نیز بود.

آزمايش دوپينگ ناييچ در جريان رقابت‌های وزنه‌برداری باشگاه‌های آسيا در تيم مناطق نفت‌خيز جنوب ايران در تابستان گذشته بود. اين رقابت‌ها در کره جنوبی انجام شد.

پيش از اين آزمايش دوپينگ رشيد شريفی و آنوش آرمک، دو ملی پوش ديگر ايرانی، مثبت اعلام شده بود. اين دو وزنه‌بردار با محروميت چهار ساله رو به رو شدند.

در اعلام آزمايش دوپينگ ۹ وزنه‌بردار ايرانی در سال ۲۰۰۶، فدراسيون وزنه‌برداری ۴۰۰هزار دلار جريمه شد.

محمد رضا کاظمی نژاد، سرمربی تيم وزنه برداری مناطق نفت خيز، به خبرگزاری فارس گفت که عمل دوپينگ به احتمال قوی در اردوی تيم ملی انجام گرفته است.

ادعای پدر اميد ناييچ: مسئولان وزنه‌برداری توطئه کردند

رمضانعلی ناييچ، پدر اميد ناييچ و رييس پيشين هيات وزنه‌برداری استان مازندران، به خبرگزاری ايسنا گفته است که پسرش قربانی يک توطئه شده است و شکايت خواهد کرد. به گفته آقای ناييچ «پيش از اين و بعد از اتفاقات رقابت‌های جهانی کره، اعلام می‌کردند که شخص ديگری دوپينگی است. حتی نام‌های پنج وزنه‌بردار را اعلام می ‌کردند، اما نمی ‌دانم چطور شد که به يک باره نام اميد را مطرح کردند. من احساس می‌‌کنم که مسوولان وزنه‌برداری ايران در مجارستان خواستند که اميد را قربانی کنند تا ما دچار مشکلات بيشتری نشويم.»

اميد ناييچ در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسيا به مدال نقره دست يافت. او تنها وزنه‌برداری بود که برای حضور در رقابت‌های باشگاه‌های آسيا، از اردوی تيم ملی به تيم مناطق نفت خيز پيوست.
XS
SM
MD
LG