لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۶

کاخ سفید: اوباما و نتانیاهو صحبتی درباره تحویل تسلیحات به اسرائیل نداشته‌اند


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید
در واکنش به گزارش‌ رسانه‌های اسرائیل در مورد وعده باراک اوباما به بنیامین نتانیاهو، برای تحویل اسلحه به اسرائیل درقبال حمله نکردن به ایران، کاخ سفید اعلام کرد رهبران این دو کشور در این باره گفت‌وگویی نداشته‌اند.

پیشتر روزنامه معاریو چاپ اسرائیل نوشته بود، در جریان دیدار باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو، این دو رهبر موافقت کردند در سالی که انتخابات رياست جمهوری آمريکا در جريان است اسرائيل به تنهايی به حمله برای ايران اقدام نکند.

به نوشته این روزنامه، در مقابل باراک اوباما راضی شد که جنگنده‌ها، هواپيماهای مدرن سوخت‌رسان و بمب‌های سنگرشکن بيشتری در اختيار ارتش اسرائيل بگذارد.

در واکنش به این گزارش، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، اظهار داشت که باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو، شخصا درباره این موضوع صحبتی نداشته‌اند.

جی کارنی روز پنجشنبه گفت که باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه، نه درباره این موضوع گفت‌‌وگو داشته‌اند و نه توافقی کرده‌اند.

با این حال سخنگوی کاخ سفید گفت‌گو در سطوح پایین‌تر سیاسی میان دو کشور درباره تحویل تسلیحات مدرن در قبال حمله نکردن اسرائیل به ایران را منتفی ندانست.

جی کارنی گفت: «در دیداری که رئیس جمهور (اوباما) داشت، نه چنین توافقی حاصل شد و نه پیشنهاد شد.»

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به مناسبات عمیق نظامی آمریکا و اسرائیل گفت: «ما در گذشته تسلیحات در اختیار ارتش اسرائیل گذاشته‌ایم و من مطمئنم در چارچوب همکاری و مشارکت با ارتش اسرائیل همچنان به این کار ادامه خواهیم داد.»

بنیامین نتانياهو، نخست وزیر اسرائیل، که به آمریکا سفر کرده بود، تلاش‌های گسترده‌ای را با هدف جلب همراهی باراک اوباما برای رويکرد مشترک اسرائيلی- آمريکايی در قبال يک حمله نظامی به ايران دنبال کرد.

اسرائیل تاکید دارد که در صورت اثر بخش نبودن تحريم‌ها و فشارهای جهانی بر ايران باید تاسیسات هسته‌ای ایران مورد حمله قرار گیرد.

نتانياهو روز چهارشنبه در بازگشت از سفرهای خود به کانادا و آمريکا در فرودگاه تل آويو گفت که کشورش قوی و مستقل است و آزادی عمل خويش را حفظ می‌کند و «ديگر کسی نمی‌تواند مانند دوران باستان، يهوديان را تهديد کند.»

وی در همايش «ايپک»، تشکل پر قدرت آمريکايی‌های حامی اسرائيل، نيز گفته بود که «در مقام نخست وزير اسرائيل هرگز نمی‌گذارم که ملتم در سايه تهديد به نابودی، زندگی کنند.»
XS
SM
MD
LG