لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۹

تلاش برای پرداخت غرامت به گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران


طرح مشترک پیشنهادی جانی آیسکسون، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت جورجیا و ریچارد بلومنتال، سناتور دموکرات از ایالت کنیتیکت در مورد قانون پرداخت غرامت به گروگان‌های سفارت امریکا در تهران که مدت ۴۴۴ روز را در اسارت گروه موسوم به دانشجویان پیرو خط امام به سر بردند نخستین مرحله را در کمیته روابط خارجی سنای امریکا با موفقیت پشت سر گذاشته است.

تام لنکفورد وکیل گروگان‌های پیشین و خانواده‌های آنان در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا نسبت به تصویب لایحه پیشنهادی و قانونی شدن آن ابراز خشنودی می‌کند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:59 0:00
لینک مستقیم

وی می‌گوید: «در موضوع پرداخت غرامت به قربانیان ماجرای گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در تهران بسیار تأخیر شده ولی برای نخستین بار در کمیته خارجی سنای امریکا زبانی را در طرح به کار گرفته که آغاز مناسبی برای پرداخت غرامت به گروگان‌هاست.»

متن طرح پیشنهادی از جانب دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات پشتیبانی شده و نه تنها در سنا که در مجلس نمایندگان هم از حمایت اعضای دو حزب بر خوردار است ما بسیار امیدواریم تا پایان سال جاری میلادی به تصویب دو قوه قانونگذاری برسد.

این طرح با عنوان عدالت برای گروگان‌های پیشین در ماه مارس گذشته و به عبارتی در آستانه سال نو ایرانی به سنای امریکا ارائه شد و کمیته روابط خارجی پس از مطالعه و بررسی ان به اتفاق آراء ان را تصویب کرد.

طرح شماره اس ۵۵۹ پس از طی تشریفات قانونی به مجلس نمایندگان آمریکا فرستاده شده است تا پس از تصویب نهایی به دولت ابلاغ شود.

در طرح مشترک سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات پیش‌بینی شده که بودجه لازم پس از پرداخت غرامت‌ها از محل جریمه‌هایی که دولت آمریکا از ناقضان قوانین تحریم‌های ایران و به ویژه از نهادهای مالی مانند بانک‌ها در یافت کرده تأمین خواهد شد.

میزان پرداخت غرامت به هر یک از گروگان‌های پیشین یا خانواده‌های آنها هنوز روشن نیست و تام لنکفورد وکیل انان در این زمینه به معیارهای موجود در دادگستری امریکا تکیه می‌کند.

وکیل پرونده می‌افزاید: «در این مورد معیارها و الگوهایی وجود دارد که از سوی دادگاه‌ها در اینجا اعمال شده آنها در زمینه تعیین میزان آسیب‌های وارده و میزان غرامت تخصص دارند.»

آنچه ما معیار قرار داده‌ایم همان است که دادگاه‌ها مقرر کرده‌اند در عین حال این موضوع همچنان باقی است تا طرح پرداخت غرامت به گروگان‌ها از تصویب کنگره بگذرد. از این رو در مورد میزان غرامت نباید در حال حاضر به گمانه‌زنی پرداخت.

بحران گروگان‌گیری با پذیرش قرارداد الجزایر از سوی دولت انقلابی در ایران و دولت دموکرات جیمی کارتر در آمریکا در سی‌ام دی‌ماه ۱۳۵۹ خورشیدی برابر با بیستم ژانویه ۱۹۸۱ میلادی پایان گرفت از آن تاریخ به بعد ۴۵ تن از گروگان‌های پیشین تلاش‌هایی را برای دریافت غرامت آغاز کردند که جملگی با ناکامی همراه بود.

دلیلی اصلی این ناکامی از متن قرار داد الجزایر ناشی می‌شد که در آن هر گونه ادعای غرامت گروگان‌ها و یا دولت آمریکا از ایران منع شده بود؛ طرح مشترک سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات در واقع گزینه تازه‌ای را جایگزین این مشکل حقوقی کرده و راه را برای پرداخت غرامت به قربانیان ماجرای گروگان‌گیری هموار ساخته است، بی‌آنکه قرارداد الجزایر نقض شده باشد.

جان لیمبرت، دیپلمات بازنشسته و پارسی گوی آمریکایی که جز ۵۲ گروگان سفارت امریکا در تهران بود، در گفت‌وگوی اختصاصی با رادیو فردا ابراز امیدواری می‌کند که زخم‌های موجود در روابط ایران و امریکا التیام یابند و از دایره بیهودگی بیرون آیند.

این دیپلمات بازنشسته فارسی گوی بر این باور است: «متأسفانه هنوز هم زخم گروگان‌گیری بر روی بدنه سیاسی آمریکا و هم ایران باقی مانده است و اگر این موضوع کمکی کند چه بهتر و بالاخره دیر یا زود باید به این نتیجه برسیم که رابطه را قدری از دایره بیهودگی که وجود دارد نجات داده و به پیش ببریم.»

در ۳۲ سال گذشته تعدادی از ۵۲ دیپلماتی که در اشغال سفارت آمریکا در تهران به گروگان گرفته شده‌اند، در گذشته‌اند و قرار است در صورت قانونی شدن طرح پیشنهادی سناتورهای آمریکا غرامت به بازماندگان آنها پرداخت شود.
XS
SM
MD
LG