لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

مهمانپرست: مذاکره ایران با آمریکا موضوعیت ندارد


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که آمریکا باید به خاطر «۶۰ سال اقدامات خصمانه» خود علیه ایران عذرخواهی کند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که آمریکا باید به خاطر «۶۰ سال اقدامات خصمانه» خود علیه ایران عذرخواهی کند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پنج‌شنبه ۱۹ بهمن، بحث مذاکره بدون واسطه با ایالات متحده را رد کرد و خواستار عذرخواهی آمریکا به دلیل آن‌چه «رفتار خصمانه» این کشور در برابر ایران خوانده است، شد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، آقای مهمانپرست با تاکید بر این موضوع که سیاست‌ ایران در قبال آمریکا را آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند، گفت: «مذاکره با آمریکا در دستور کار هیچ یک از مسئولان کشورمان و در چارچوب سیاست‌های کلان قرار ندارد.»

این سخنان پس از آن بیان می‌شود که علی خامنه‌ای در هشداری به طرفداران گفت‌وگو با ایالات متحده اظهار داشت که «عده‌ای از روی ساده‌لوحی يا غرض از پيشنهاد مذاکره آمريکا خوشحال می‌شوند.»

بحث مذاکره با آمریکا زمانی در میان مقامات ایران بالا گرفت که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده اعلام کرد که اگر ایران به صورت جدی قصد مذاکره بدون واسطه و رودررو داشته باشد، آمریکا نیز برای این مذاکره آمادگی دارد.

این سخنان با استقبال محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران مواجه شد به‌طوری که اظهارات آقای بایدن را «جديد» و «مثبت» خواند و گفت که «اگر مقامات آمريکا همزمان با اين اظهارات در رفتارشان هم تغيير بدهند، ايران نيز با نگاه مثبت به آن نگاه می‌کند.»

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران هم رویکردی مثبت به این اظهارات داشت و گفت که «پيشنهاد بايدن نشانه تغيير رويکرد آمريکا در قبال ايران است».

اما در همین حال علی خامنه‌ای با منتفی دانستن بحث مذاکره با ایالات متحده، ادعا کرد که سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه شکست خورده است و به همین دلیل آمریکا می‌خواهد با «کشاندن ایران پای میز مذاکره... برگ برنده‌ای رو کند».

ساعاتی پس از این سخنان، رامین مهمانپرست به تکرار مواضع آقای خامنه‌ای پرداخت و گفت که مذاکره با آمریکا «تا قبل از تغییر در نگرش و رفتار این کشور و عذرخواهی آنها از ایران به دلیل ۶۰ سال اقدامات خصمانه و ظالمانه امکان‌پذیر نیست و موضوعیت ندارد.»

آقای مهمانپرست با اشاره به تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه ایران اظهار داشت: «مذاکره‌ای که همراه با تهدید، فشار سیاسی و اقتصادی باشد هیچ حسن نیتی در آن وجود ندارد.»

او تاکید کرد که ایران درگیر «جنگی تمام عیار» با ایالات متحده است که تاکنون «جنبه نظامی پیدا نکرده است».

رامین مهمانپرست با بیان این‌که ایران در جنگ با آمریکا پیروز خواهد شد، گفت: «آمریکا با اعمال همه تحریم ها و فشارهای سیاسی خود به ایران هرگز قادر به محدود کردن ما نخواهد بود زیرا این ملت پس از هشت سال جنگ تحمیلی و متحمل شدن هزینه های بسیار ثابت کرد که تسلیم نخواهد شد.»

روابط سیاسی ایران و ایالات متحده پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران در پاییز سال ۱۳۵۸ به‌طور کامل قطع شد و از آن زمان علی‌رغم چراغ سبزهایی که دو طرف به یکدیگر نشان داده‌اند، برقراری دوباره این ارتباط ممکن نشده است. ایران، دولت ایالات متحده را دشمن اصلی خود می‌پندارد و آن را مسئول نابه‌سامانی‌های اقتصادی و اعتراضات سیاسی و اجتماعی در داخل کشور می‌داند.

غرب و اسرائیل ایران را متهم می کنند که در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است در حالی که تهران همواره این اتهام را رد کرده و می گوید اهداف برنامه هسته ایش صلح آمیز است.
XS
SM
MD
LG