لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۷

سازمان ملل: حکومت سوریه باید مانع حملات انتقام‌جویانه در حلب شود


ساختمانی در شرق حلب
ساختمانی در شرق حلب

کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد از حکومت سوریه خواست که مانع حملات انتقام‌جویانه حامیان و متحدان خود در شرق حلب شود و در قبال رفتار نیروهای حامی خود مسئولیت‌پذیر باشد.

این کمیسیون از سویی شورشیان را نیز متهم ساخته که مانع خروج غیرنظامیان از حلب می‌شوند و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

بیانیه‌ای که کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۲۴ آذر منتشر کرد، از «گزارش‌های متعددی» سخن می‌گوید که حاکی از اقدامات تلافی‌جویانه‌ نیروهای حامی حکومت سوریه است، از جمله «اعدام‌های فوری، دستگیری‌های خودسرانه و ربودن افراد.»

تحلیل‌ حبیب حسینی‌‌فرد، کارشناس مسائل بین‌الملل، از شرایط اپوزیسیون سوریه و حلب
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:45 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری رویترز، این بیانیه با اشاره به شکست شورشیان در شرق حلب و تصرف این مناطق به دست متحدان حکومت بشار اسد، عنوان می‌کند که اکنون مسئولیت حملات انتقام‌جویانه در حلب بر عهده دمشق است و هر کسی که از قوانین و حدود تخطی کرد باید جوابگو باشد.

شورشیان مخالف حکومت اسد در شرق حلب شامگاه سه‌شنبه از توافق با روسیه بر سر آتش‌بس و تخلیه حلب خبر دادند.

تنها ساعاتی قبل از این توافق، دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی از خشونت نیروهای حامی بشار اسد گفته بود که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد قوای پیروز پس از ورود به حلب دست به «اعدام‌‌های گروهی» زده است.

بیانیه روز چهارشنبه کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه نیز بار دیگر به این موضوع می‌پردازد اما در عین حال شورشیان را نیز متهم می‌سازد که با اقدامات خود خطر کشته شدن غیرنظامیان را افزایش می‌دهند.

به گفته این این کمیسیون، گزارش‌های دریافتی حاوی این ادعا هستند که «گروه‌های اپوزیسیون مانع خروج غیرنظامیان می‌شوند و از سویی شبه‌نظامیان اپوزیسیون خود را بین جمعیت غیرنظامی نیز قرارداده اند».

کمیسیون تحقیق سازمان ملل در امور سوریه در این مورد و به‌ طور خاص، از گروه شورشی احرار الشام و جبهه فتح الشام را که پیش از این به القاعده وابسته بود، نام برد.

گزارش‌ها از حلب همچنین حکایت از توقف عملیات تخلیه این شهر و شکستن آتش‌بس دارد.

ترکیه که در مذاکرات شب گذشته برای برقراری آتش‌بس تلاش کرده بود، نیروهای دولتی سوریه را مسئول نقض آتش‌بس دانسته است. دمشق اما شورشیان را مسئول این وضعیت می‌داند.

شبکه تلویزیونی «سی‌ ان‌ ان» گزارش می‌دهد که هر دو طرف در درگیری‌‌های روز چهارشنبه متحمل تلفاتی شده‌اند.

هدف از توافق آتش‌بس، تخلیه مناطق شرقی حلب از شورشیان و غیرنظامیان بود. برآورد می‌شود که هنوز حدود ۵۰ هزار غیرنظامی در شرق حلب و مناطق تحت تسلط شورشیان هستند.

XS
SM
MD
LG