لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

هشدار عفو بین‌الملل نسبت به ادامه اعتصاب غذای نرگس محمدی


نرگس محمدی، فعال حقوق بشر
نرگس محمدی، فعال حقوق بشر

سازمان عفو بین‌الملل نسبت به ادامه اعتصاب غذای نرگس محمدی، نایب‌ رییس زندانی کانون مدافعان حقوق بشر، هشدار داد و خواستار آزادی بدون قید و شرط این فعال حقوق بشر و برخورداری وی از حق ارتباط با فرزندانش شد.

خانم محمدی از روز دوشنبه هفتم تير در اعتراض به ممانعت مقامات قضایی ایران از تماس تلفنی با فرزندان خردسالش دست به اعتصاب غذا زده است. اما عفو بین‌الملل با اشاره به سابقه بیماری‌های جسمانی نرگس محمدی می‌گوید که با ادامه اعتصاب غذا، سلامت و جان وی در خطر است.

عفو بین‌الملل در این باره روز چهارشنبه، ۱۶ تیر بیانیه‌ای منتشر کرده است که در آن از کسانی که دغدغه حقوق بشر دارند دعوت می‌کند با ارسال نامه‌هایی به رهبر جمهوری اسلامی و مقامات قضایی عالی ایران نسبت به شرایط خانم محمدی در زندان اعتراض کنند.

این بیانیه عنوان می‌کند که نرگس محمدی به عنوان آخرین راه چاره برای ارتباط تلفنی با فرزندان خردسالش که در خارج از ایران به‌سرمی‌برند، ناگزیر از اعتصاب غذا شده است در حالی که وضعیت سلامت او وخیم است و از بیماری‌هایی مانند آمبولی ریه و اختلال عصبی رنج می‌برد که باعث فلج موقت او می‌شود.

عفو بین‌الملل سپس تاکید می‌کند که خانم محمدی به مراقبت‌های پزشکی ویژه و مستمر و دارو نیاز دارد که امکان آن در زندان مهیا نیست ضمن آن که اعتصاب غذا نیز جان او را به خطر انداخته است.

نرگس محمدی با انتشار نامه‌ای در توضیح دلایل خود برای اعتصاب غذا گفته بود که هیچ خواسته‌ای جز امکان تماس تلفنی با فرزندانش را ندارد.

وی در این نامه می‌گوید که در یک سال گذشته تنها یک‌بار توانسته صدای فرزندان خود را بشنود و در تمام این مدت مقامات قضایی ایران مانع ارتباط او با دو فرزندش شده‌اند.

خانم محمدی که برای گذراندن حکم شش ساله خود در زندان به سر می‌برد، چندی پیش در دادگاهی غیرعلنی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به چند سال زندان دیگر نیز محکوم شد تا مجموع احکام او به ۱۶ سال زندان برسد.

XS
SM
MD
LG