لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۱

هشدار عفو بین‌الملل درباره اعدام سه شهروند ایرانی


عفو بین‌الملل روند برگزاری دادگاه زانیار و لقمان مرادی و یونس آقایان را ناعادلانه خوانده است.
عفو بین‌الملل روند برگزاری دادگاه زانیار و لقمان مرادی و یونس آقایان را ناعادلانه خوانده است.
سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای در روز پنج‌شنبه، ۲۷ دی، نسبت به اجرای احکام اعدام سه شهروند ایرانی به نام‌های زانیار مرادی، لقمان مرادی و یونس آقایان هشدار داد و از مقامات ایران خواست این احکام را ملغی کنند.

زانیار مرادی و لقمان مرادی از اقلیت کردهای ایران هستند که به اتهام قتل پسر امام جمعه مریوان و عضویت در سازمان سیاسی کومله به مرگ محکوم شده‌اند.

یونس آقایان نیز به اقلیت مذهبی «اهل حق» تعلق دارد که چند سال قبل در جریان درگیری میان گروه با ماموران امنیتی ایران بازداشت شد و دادگاه او را به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرده است.

در بیانیه عفو بین‌الملل که در وب‌سایت این سازمان منتشر شده آمده است: «عفو بین‌الملل به وسیله گزارش‌هایی که به تازگی انتشار یافته مطلع شده که اجرای احکام اعدام سه زندانی – زانیار مرادی، لقمان مرادی و یونس آقایان – شاید حتمی باشد. [عفو بین‌الملل] از مقامات ایران می‌خواهد که اجرای اعدام آنها را متوقف سازد و احکام اعدام آنان را ملغی کند.»

این سازمان حقوق بشر همچنین خواستار برگزاری دوباره دادگاه این سه نفر با در نظر گرفتن معیارهای بین‌المللی شده است که در آن حکم اعدام صادر نمی‌شود.

عفو بین‌الملل همچنین نگرانی عمیق خود را نسبت به آن‌ چه «شکنجه این سه زندانی به منظور گرفتن اعتراف» خوانده شده اعلام کرد و تذکر داد که روند محاکمه آنها در دادگاه نادعادلانه بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: «جایی که انسان‌ها با مجازات حداکثری اعدام مواجه می‌شوند، برگزاری دادگاه‌هایی که با معیارهای منصفانه بین‌المللی محاکمات سازگار باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.»

عفو بین‌الملل در نهایت از حکومت ایران خواسته است تمام مجازات‌های اعدام را به حال تعلیق دربیاورد و نیز بی‌درنگ و بدون هیچ شرطی کنوانسیون منع شکنجه و سایر رفتارها و مجازات‌های ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز را تصویب کند.
XS
SM
MD
LG