لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۴

اپلیکیشن‌هایی برای ورزش روزانه


واقعیت این است که آدمی که می‌خواهد ورزش کند هر طور شده راهی برای انجام آن و وقتی برایش پیدا می‌کند. اما امان از وقتی که آدم تنبل باشد. آنوقت همه جور بهانه‌ای پیدا می‌شود: وقت ندارم، باشگاه گران است یا از محل زندگی من خیلی دور است و ...ولی آیا تلفن‌های همراه می‌توانند بالاخره ما را مجبور کنند که دل از صفحه‌های جادویی‌شان بکنیم و کمی هم ورزش کنیم؟ ظاهرا اپلیکشن‌های تازه به ما قول می‌دهند که در هر جایی و با هر میزان وقتی که داشته باشیم، می‌توانیم ورزش کنیم!

از دویدن شروع کنیم که به ارزانترین ورزش‌ها معروف است. اپلیکشن‌های زیادی وجود دارند که شما را برای دویدن چه تا سر کوچه و چه برای مسابقه ماراتن آماده می‌کند. یکی از معروفترین آنها Total Couch to 5K است. همانطور که از نام این اپلیکشن برمی‌آید، این برنامه شما را برای دویدن پنج کیلومتر آماده می‌کند. اپلیکشن از قدم‌های اول به شما می‌گوید که چقدر راه بروید، چقدر بدوید، چقدر استراحت کنید و ...این اپلیکشن یک برنامه نه هفته‌ای را به شما ارائه می‌دهد که در پایان آن بتوانید یک نفس پنج کیلومتر را بدوید. شما می‌توانید میزان پیشرفتتان، مسیری را که می‌دوید و ...را با دوستانتان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

یکی دیگر از اپلیکشن‌های محبوب دونده‌ها، مخصوصا دونده‌هایی که در فضای آزاد می‌دوند، Runtastic است. این اپلیکشن نه تنها وضع هوا را به شما می‌گوید، بلکه از آنجا که به دستگاه جهت‌یاب ماهواره‌ای (جی پی اس)‌ متصل است، راه‌های متفاوتی را هر روز به شما پیشنهاد می‌دهد و به شما می‌گوید که دقیقا چقدر دویده‌اید و با هدفتان چقدر فاصله دارید.

اپلیکشن بعدی به درد آنهایی می‌خورد که بهانه‌ ورزش‌ نکردنشان وقت نداشتن است اما هر چقدر هم که سرتان شلوغ باشد، می‌توانید ده دقیقه را در روز به ورزش اختصاص دهید. 10 Minutes Work Out تعداد زیادی برنامه‌های ده دقیقه‌ای ورزش در خانه را در خود جمع کرده است. شما اگر مبتدی یا ورزشکار حرفه‌ای باشید، می‌توانید در این مجموعه برنامه‌هایی را که به درد شما بخورد پیدا کنید. از خوبی‌های این اپلیکشن این است که نه تنها به شما می‌گوید که چه حرکتی را انجام دهید بلکه همه حرکات را با انیمشن به شما نشان می‌دهد.

اگر اهل دنبال کردن اخبار ورزش و مخصوصا بدنسازی باشید احتمالا اسم «تاباتا» را شنیده‌اید. بر پایه تحقیقات یک گروه پزشکی ژاپنی، ورزش در زمان کوتاه و با شدت بالا تاثیر بیشتری بر سلامت سیستم قلبی و عروقی و همچنین پرورش ماهیچه‌ها دارد. تاباتا یک برنامه چهار دقیقه‌ای است که از چندین دور بیست ثانیه ورزش سخت و ده ثانیه استراحت تشکیل شده است. اپلیکشن Tabata Free به شما می گوید که در این چهار دقیقه دقیقا چه حرکت‌هایی بکنید و چه زمانی شروع و توقف کنید.

برنامه دیگری که در زمان طولانی‌تری پاسخ می‌دهد، برنامه شش هفته‌ای Six Week Training است. این اپلیکشن با توجه به زمانی که شما هر روز برای ورزش دارید به شما برنامه‌ای ارائه می‌دهد و ضمانت می‌کند که اگر شما قدم به قدم راهنمایی‌های آن را انجام دهید، در عرض شش هفته به هدفتان (که می‌تواند صد تا شنا رفتن باشد یا کم کردن وزن) برسید. شما می‌توانید میزان پیشرفت هر روزتان را ثبت کنید و در میانه‌های راه از خودتان امتحان هم بگیرید.

اما غیر از این اپلیکشن‌ها که تمرینات ورزشی کلی را برنامه‌ریزی و دنبال می‌کنند برای ورزش‌های مختلف هم اپلیکشن‌های متعددی وجود دارد. دوستداران یوگا می‌توانند از صدها برنامه اپلیکشن Yoga Pedia برای یوگا کردن در خانه استفاده کنند. مزیتی که استفاده از اپلیکشن‌های این چنینی دارد این است که می‌شود هر چند بار که لازم است آنها را تکرار کرد تا در آن به درجه قابل قبولی رسید. در Yoga Pedia برای هر حرکت یک صفحه وجود دارد که در آن با دقت جزییات آن حرکت و نوع درست انجامش درج شده است.

برای دوچرخه‌سواران هم اپلیکشن‌های متعددی وجود دارد که cyclemeter یکی از محبوب‌ترین - و دقیق‌ترین- آنهاست. این اپلیکشن به شما می‌گوید که چند دقیقه و چند کیلومتر رکاب زدید، میانگین سرعتتان چقدر بوده و نسبت به دفعه قبل سرعت و شتابتان چه تغییری کرده است.

برای شناگران تنها- که با تیم‌های ورزشی تمرین نمی‌کنند- یکی از چالش‌ها پیدا کردن روتین منظمی است که هم انواع مختلف شنا را در بر بگیرد و هم میزان استراحت و وقت شنا را مشخص کند. اپلیکشن GoSwim که بیش از ده زبان هم موجود است هم شامل ویدوهای آموزشی مختلف است و هم به شناگران- از مبتدی تا حرفه‌ای- روتین‌های منظم هفته‌ای ارائه می‌کند.

یوگا،‌ دوچرخه سواری و شنا تنها نمونه‌هایی از ورزش‌هایی بودند که حالا می‌توان آنها را از طریق مربیان مجازی آموخت. تقریبا برای تمام ورزش‌ها اپلیکشن‌های مشابهی موجود است. می‌ماند کمی همت و پشتکار و البته به زمین گذاشتن این تلفن‌ها و تبلت‌های عزیز برای چند دقیقه هم که شده!

XS
SM
MD
LG