لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

ادعای تلویزیون حزب بعث: معاون صدام زنده است


عزت ابراهیم الدوری، معاون رهبر پیشین عراق، صدام حسین
عزت ابراهیم الدوری، معاون رهبر پیشین عراق، صدام حسین

یک شبکه تلویزیونی وابسته به حزب بعث عراق با انتشار صدای سخنرانی فردی ادعا کرد که او عزت ابراهیم الدوری، معاون رهبر پیشین عراق، صدام حسین است که ماه گذشته اخباری حاکی از مرگ او منتشر شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، صدای این سخنرانی را شبکه تلویزیونی التغییر در روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت، پخش کرد و پس از آن نیز یک نسخه دو ساعته از این سخنرانی منتشر شد.

این سخنرانی به اتفاقات یک ماه گذشته عراق اشاره دارد، در حالی که استاندار صلاح‌الدین عراق و رهبران گروه‌های شبه‌نظامی شیعی این کشور روز ۲۸ فروردین اعلام کرده بودند که عزت ابراهیم الدوری در جریان یک عملیان نظامی در استان صلاح‌الدین کشته شده است.

گردان‌های حزب‌الله عراق در روزهای بعد حتی اعلام کردند که نتیجه نهایی آزمایش دی.‌ان.‌ای جسد منتسب به عزت ابراهیم الدوری ثابت می‌کند که این جسد متعلق به معاون صدام حسین است، اما از اظهارات مقامات عراق برمی‌آمد که نمونه‌های دی.‌ان.‌ای عزت ابراهیم الدوری موجود نیست و نمی‌توان این آزمایش را انجام داد.

محمد باقرزاده، یکی از فرماندهان نیروی مسلح ایران، به جنازه منتسب به عزت ابراهیم الدوری اشاره می‌کند
محمد باقرزاده، یکی از فرماندهان نیروی مسلح ایران، به جنازه منتسب به عزت ابراهیم الدوری اشاره می‌کند

صدای منتسب به عزت ابراهیم الدوری که از تلویزیون التغییر پخش شده است، می‌گوید: «[منطقه] نخیب یک موقعیت استراتژیک برای ایران در عراق محسوب می‌شود و یکی از اهداف اشغال نخیب، گشایش جبهه‌ای علیه عربستان سعودی و اتصال به جبهه‌های سوریه و لبنان است، در حالی که مسیرهای شمالی مسدود شده است.»

وی در ادامه عنوان می‌کند: «من در این نشست تصریح می‌کنم که آن‌چه امروز در کشور ما رخ می‌دهد، اشغال مستقیم و همه‌جانبه این کشور از جانب ایران است که در پوشش نفرت‌انگیز فرقه‌گرایی انجام می‌شود.»

ایران در جریان نبرد ارتش عراق با گروه موسوم به «حکومت اسلامی» نقش پررنگی دارد و با حمایت از دولت و ارتش عراق تلاش می‌کند به تسلط این گروه بر بخشی از خاک عراق پایان دهد.

در این میان تصاویری از قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، و برخی دیگر از فرماندهان ایرانی در رسانه‌ها منتشر شده است که نشان از حضور آنان در تعدادی از عملیات‌ها علیه گروه «حکومت اسلامی» دارد.

پس از انتشار خبر کشته شدن عزت ابراهیم الدوری در ماه گذشته نیز خبرگزاری مهر عکسی را منتشر کرد که نشان می‌داد محمد باقرزاده، یکی از فرماندهان نیروی مسلح ایران، بالای سر جنازه‌ای ایستاده و تایید می‌کند که او معاون صدام حسین است.

عزت ابراهیم الدوری یکی از اهداف مورد تعقیب آمریکا بود که پس از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ متواری شد.

XS
SM
MD
LG