لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

اعتراض پکن به عبور ناوشکن آمریکا از دریای جنوبی چین


عبور ناوشکن یو‌اس‌اس دوی از دریای جنوبی
چین اقدام دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای به چالش کشیدن ادعای مالکیت چین بر این قلمرو دریایی محسوب می‌شود.
عبور ناوشکن یو‌اس‌اس دوی از دریای جنوبی چین اقدام دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای به چالش کشیدن ادعای مالکیت چین بر این قلمرو دریایی محسوب می‌شود.

دولت چین روز پنجشنبه به عبور یک ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت شونده نیروی دریایی آمریکا از نزدیکی جزایر مصنوعی که آن کشور در آب‌های دریای جنوبی چین ساخته است به شدت اعتراض کرد. این اولین اقدام دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای به چالش کشیدن ادعای مالکیت چین بر این قلمرو دریایی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت دفاع چین گفت از مقامات مسئول آمریکایی در این زمینه توضیح خواسته است. دولت چین برای تقویت ادعای مالکیت خود بر این قلمرو دریایی این جزایر مصنوعی را در سال‌های اخیر ساخته است.

هر چند نیروی دریایی آمریکا هنوز در مورد عملیات روز پنجشنبه واکنشی نشان نداده ولی واشنگتن در موضع‌گیری‌های قبلی خود تاکید کرده است که در دریای چین جنوبی حق تردد آزادانه دارد چون آب‌های بین‌المللی قلمداد می‌شود.

نیروی دریایی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما عملیات مشابهی انجام داده بود ولی از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ که مذاکرات با چین با هدف بهبود مناسبات با آن کشور و گسترش همکاری در مواردی مثل بحران کره شمالی شروع شد این اولین باری است که نیروی دریایی آمریکا به جزایر مصنوعی چین نزدیک می‌شود.

یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت ناوشکن آمریکایی از حد و مرزی در نزدیکی این جزایر «عبور کرده که جز قلمرو بی چون و چرای چین محسوب می‌شود.»

او افزود: «ما از دولت آمریکا می‌خواهیم تا این اشتباه را تصحیح کند و از اقداماتی که به صلح و ثبات در منطقه و همکاری دراز مدت دو کشور لطمه خواهد زد پرهیز کند.»

سخنگوی وزارت دفاع چین نیز در کنفرانس خبری ماهانه خود گفت پس از ورود این ناوشکن آمریکایی به قلمرو دریایی چین دو شناور نیروی دریایی این کشور به آن هشدار داده‌اند. او افزود: «ما از آمریکا می‌خواهیم برای تصحیح این اشتباه خود اقدامات مشخصی انجام داده و به همکاری نظامی بین دو کشور توجه بیشتری داشته باشد.»

این سخنگو اضافه کرد اقدام نیروی دریایی آمریکا نه تنها خطر بروز برخوردهای تصادفی در دریا را به وجود می‌آورد بلکه «باعث خواهد شد نیروهای مسلح چین بر قدرت و توانایی خود بیافزایند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می‌کند که چین تمامی آب‌های دریای جنوبی چین را قلمرو خود می‌داند و در سال‌های اخیر با در پیش گرفتن سیاستی تعرضی سعی کرده جزیره‌های صخره‌ای را که زیر سطح دریا فرو رفته بودند توسعه دهد. چین در برخی از این جزایر تاسیسات رادار و باندهای پرواز ساخته و اخیرا سامانه‌های تسلیحاتی نیز مستقر کرده است.

کشورهای همسایه چین و آمریکا به شدت با این سیاست مخالفند و آن را توسعه طلبی چین می‌دانند. دیوان بین‌المللی لاهه سال گذشته ادعای مالکیت چین بر این قلمرو دریایی را رد و اعلام کرد اقدامات چین باعث ایجاد تنش در سطح منطقه و نقض تمامیت ارضی فیلیپین است که مدعی مالکیت بخشی از این قلمرو دریایی است. دولت چین این حکم را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG