لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

تونی بلر از نمایندگی گروه چهارگانه صلح خاورمیانه استعفا می‌کند


تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا و نماینده گروه کوارتت
تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا و نماینده گروه کوارتت

گروه چهارگانه صلح خاورمیانه، کوارتت، اعلام کرد که تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، از سمت نمایندگی این گروه کناره‌گیری خواهد کرد.

آقای بلر از ۸ سال قبل نمایندگی این گروه را برعهده داشت که با هدف برقراری صلح پایدار میان اسرائیل و فلسطین تشکیل شده است.

او که تقریبا بلافاصله پس از پایان نخست وزیری‌اش بر بریتانیا این سمت را بر عهده گرفت همواره با این انتقاد، به‌ویژه از سوی فلسطینی‌ها، روبه‌رو بود که تلاشی در این راه نکرده و اگر کرده، تلاشش اثر چندانی نداشته است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۶ خرداد، به نقل از مقامات نزدیک به گروه کوارتت، متشکل از آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و روسیه نوشت که تونی بلر علی‌رغم استعفای خود همچنان در روند تلاش‌ها برای دستیابی به صلح میان اسرائیل و خاورمیانه حضور خواهد داشت و نقشی غیررسمی ایفا می‌کند.

بیانیه این گروه ضمن اعلام تصمیم تونی بلر برای استعفا از او به خاطر «ثبات قدم» در اجرای تعهداتش و همچنین تلاش برای بهبود اقتصاد فلسطین قدردانی کرده است.

این در حالی است که برخی سیاستمداران فلسطین با انتقاد از عملکرد تونی بلر در سمت نمایندگی گروه کوارتت، او را به جانب‌داری از اسرائیل متهم کرده‌اند، از جمله حنان عشراوی، وزیر سابق آموزش عالی اسرائیل که تاکید کرده استعفای تونی بلر قابل پیش‌بینی بوده است.

به گفته خانم عشراوی، تونی بلر حداقل تاثیر را در دیپلماسی گروه کوارتت داشته و نشان داده است که «از اسرائیل جانب‌داری می‌کند».

این سیاستمدار فلسطینی در ادامه گفت: «او [تونی بلر] هیچ اصل و قانونی نداشت مگر آن که هر از گاهی به حرف‌های نتانیاهو گوش کند.»

در دوره هشت ساله نمایندگی آقای بلر روند صلح خاورمیانه تقریبا به بن‌بست رسید.

اما در همین حال بنیامین نتانیاهو به ستایش از تونی بلر پرداخته و گفته که او تلاش‌های بسیاری برای ارتقای ثبات در منطقه انجام داده و «به هنگام بحران» کمک کرده که اختلاف میان اسرائیل و فلسطین کاهش پیدا کند.

رویترز به نقل از یک مقام گروه کوارتت به شرط عدم انتشار نام او نوشته که تونی بلر در نامه‌ای به بان گی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، عنوان کرده که از سمت نمایندگی این گروه در آخر ماه ژوئن کناره‌گیری می‌کند.

این گزارش همچنین به نقل از یک منبع نزدیک به تونی بلر می‌گوید که نخست وزیر سابق بریتانیا از این پس برای تقویت روابط میان اسرائیل و جهان عرب تلاش می‌کند.

XS
SM
MD
LG