لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

برزیل؛ تهدید کارکنان مترو به اعتصاب دوباره، جدال لفظی پائولو کوئیلو و رونالدو


 رونالدو (سمت راست) و پائولو کوئیلو
رونالدو (سمت راست) و پائولو کوئیلو
دو روز مانده به آغاز بزرگ‌ترین واقعه فوتبالی جهان در برزیل، کارگران مترو این کشور تهدید به اعتصاب دوباره کردند، رخدادی که می‌تواند شهرتی منفی برای این دوره جام جهانی فوتبال به ارمغان بیاورد.

جام‌جهانی فوتبال در برزیل و سرمایه‌هایی که به‌واسطه آن جابه‌جا می‌شود، همچنین باعث جدال لفظی پائولو کوئیلو با رونالدو نیز شده است، یکی نویسنده‌ای سرشناس که جانب معترضان به این رخداد را گرفته است و دیگری بازیکنی که در سال‌هایی نه چندان دور بهترین فوتبالیست جهان شناخته می‌شد.

برزیل در ماه‌های اخیر شاهد اعتراضات گسترده مردمی بوده است که معتقدند میلیاردها دلار به جای آن که صرف امور زیربنایی کشور، نظیر آموزش و حمل و نقل شود، هزینه برگزاری یک ماه جهانی جهانی فوتبال شده است.

در این شرایط اعتصاب کارگران مترو رخدادی بود که پای نظام قضایی برزیل را به میان کشید تا با مداخله خود به ماجرا پایان دهد، مداخله‌ای که علیه معترضان بود و اساسا اعتصاب آنان را «غیرقانونی» می‌خواند تا در نهایت کارگران مترو سائوپولو روز دوشنبه رای به پایان اعتصاب پنج روزه خود دادند که باعث ترافیک شدید در این شهر شد.

اما با اقدام مقامات برزیل در اخراج ۴۲ نفر از کارگران به اتهام اخلال در حمل و نقل عمومی، خرابکاری و تحریک مردم به شورش، بار دیگر زمزمه‌های اعتصاب در سائوپولو شنیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلتینو دز پرازرس، رئیس اتحادیه کارگران، تهدید کرد که اگر کارگران اخراجی به سر کار خود بازگردانده نشوند، روز پنج‌شنبه اعتصاب از سر گرفته خواهد شد، روزی که افتتاحیه جام جهانی فونبال برگزار می‌شود.

این گزارش می‌گوید که اتحادیه همچنین خواستار افزایش دستمزدها تا ۱۲.۲ درصد است در حالی که پیشنهاد دولت ۸.۷ درصد است.

پائولو کوئیلو: رونالدو احمق است

اما از اتفاقات و حاشیه‌های دیگر جام جهانی فوتبال برزیل که در روزهای اخیر بازتاب گسترده‌ای داشته، جدال لفظی پائولو کوئیلو، نویسنده رمان معروف «کیمیاگر» با رونالدو است تا جایی که کوئیلو این فوتبالیست را «احمق» خطاب کرده است.

پائلو کوئیلو یکی از اعضای هیات برزیلی بود که روز انتخاب برزیل به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ در مراسم فیفا حضور داشت، اما او می‌گوید که از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است و این تغییرات باعث شده که بسیار «ناامید» شود.

او در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی ژورنال د دیمانش اظهار داشت: «ما می‌توانستیم این پول را صرف اموری غیر از ساخت سالن در کشوری بکنیم که همه نیاز دارد، بیمارستان، مدرسه، حمل و نقل. رونالدو یک احمق است که می‌گوید کار جام جهانی ساخت امور زیربنایی نیست. او باید دهانش را ببندد.»

تصویری که از پائولو کوئیلو به یاد مانده او را در کنار دونگا و روماریو، دو ستاره پیشین تیم ملی فوتبال برزیل، و لولا داسیلوا، رئیس جمهور پیشین برزیل نشان می‌دهد، تصویری که همه در آن از انتخاب برزیل به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال خوشحالند.

آن تصویر حالا جای خود را به تصاویر درگیری‌ها و اعتصابات در برزیل سپرده است که هیچ رطبی به همدلی ملی نسبت به این رویداد فوتبالی تاریخی ندارد. به قول آقای کوئیلو از آن زمان خیلی چیزها تغییر کرده است.
XS
SM
MD
LG