لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

پیروزی قاطع حزب محافظه‌کار بریتانیا در انتخابات پارلمانی


دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار
دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار

با مشخص شدن سرنوشت ۶۳۴ کرسی پارلمان بریتانیا، حزب محافظه‌کار این کشور به رهبری دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، پیش از پایان شمارش کامل آرا اعلام پیروزی کرد.

گزارش رسانه‌های بریتانیایی تا نیم‌روز جمعه، ۱۸ اردیبهشت، نشان می‌دهد محافظه‌کاران ۳۲۶ کرسی لازم برای پیروزی در انتخابات را به دست آورده‌اند و به این ترتیب در پارلمانی که ۶۵۰ کرسی دارد به اکثریت دست یافته‌اند.

پس از محافظه‌کاران به ترتیب حزب کارگر با ۲۳۰ کرسی، حزب ملی اسکاتلند با ۵۶ کرسی و لیبرال دموکرات‌ها با ۸ کرسی قرار دارند، در حالی که از مجموع ۶۳۴ کرسی که سرنوشت آنها مشخص شده ۲۲ کرسی نیز به گروه‌های دیگر اختصاص یافته است.

خبرگزاری آلمان می‌نویسد که دیوید کامرون نتیجه این انتخابات را «شیرین‌ترین پیروزی» در زندگی سیاسی خود نامیده است، نتیجه‌ای که باعث می‌شود حزب محافظه‌کار برای پنج سال دیگر سکان دولت بریتانیا را در دست داشته باشد.

اما از سویی اد میلی‌بند با شکست حزب کارگر در انتخابات از رهبری خود در این حزب استعفا کرده است. حزب کارگر به نسبت انتخابات پنج سال قبل بریتانیا حدود ۲۵ کرسی خود را از دست داده است، امری که آقای میلی‌بند را واداشته تا در توییتر چنین بنویسد: «مسئولیت این نتایج تنها با من است.»

نیک کلگ، رهبر لیبرال دموکرات‌ها، نیز با شکست سنگین حزب خود در انتخابات ناگزیر از استعفا شده است. لیبرال دموکرات‌ها که در انتخابات سال ۲۰۱۰ توانسته بودند با دستیابی به ۵۷ کرسی، سهمی از دولت ائتلافی دیوید کامرون داشته باشند، این بار فقط ۸ کرسی به دست آورده‌اند.

نیک کلگ، معاون نخست وزیر بریتانیا شکست این حزب در انتخابات پارلمانی را «فاجعه‌آمیز» و «دردناک» خوانده است.

در همین حال بی‌بی‌سی جهانی گزارش داده که دیوید کامرون به دنبال پیروزی در انتخابات برای دیدار با ملکه بریتانیا روانه کاخ باکینگهام شده است.

نتایج اغلب نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می‌داد که حزب محافظه‌کار نمی‌تواند بیش از ۲۸۵ کرسی به دست آورد.

XS
SM
MD
LG