لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۶

رویترز: اتحادیه اروپا در پی تشکیل «گروه پشتیبانی» از عراق است


ویرانه‌های یکی از مساجد شیعیان در شهر موصل که نیروهای داعش آن را بمباران کرده‌اند
ویرانه‌های یکی از مساجد شیعیان در شهر موصل که نیروهای داعش آن را بمباران کرده‌اند

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در اتحادیه اروپا نوشت که این اتحادیه به دنبال تشکیل یک «گروه پشتیبانی» با حضور کشورهای خاورمیانه از جمله ایران، برای دفع حملات داعش علیه عراق است.

این گزارش که روز پنج‌شنبه، ۲۳ مرداد، منتشر شده بیان می‌کند که وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روز جمعه در بروکسل گفت‌وگوهایی اضطراری درباره بحران عراق خواهند داشت، بر سر مسئله تشکیل این گروه نیز بحث خواهند کرد.

به گفته این مقام اتحادیه اروپا که در گزارش به نام او اشاره نشده است، گروه پشتیبانی می‌تواند شامل ایران، مصر، ترکیه، لبنان، اردن، عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس باشد.

وی اظهار داشت: «اهمیت بسیاری دارد که همه جبهه واحدی علیه داعش تشکیل بدهند، چرا که نباید چنین تلقی به وجود بیاید که این تقابلی میان کشورهای غربی و داعش است. باید روشن کرد که این تقابل میان داعش و همه کشورهای منطقه است.»

این مقام اتحادیه اروپا در ادامه می‌گوید که هدف این اتحادیه تبادل اطلاعات درباره داعش از جمله درباره منابع مالی آن است و بررسی این امر که چگونه می‌توان به موازات دفع حملات داعش، آنها را وادار به عقب‌نشینی کرد.

رویترز می‌نویسد که این مقام اتحادیه اروپا از بیان توضیح بیشتر درباره راهکارهای عقب راندن نیروهای داعش خودداری کرد، اما میان اعضای اتحادیه اروپا تمایل اندکی برای پیوستن به ایالات متحده آمریکا در حملات نظامی علیه شبه‌نظامیان داعش وجود دارد.

نیروهای افراطی داعش در هفته‌های اخیر پیشروی‌های سریعی در شمال عراق داشتند که ماه گذشته به فتح شهر مهم موصل نیز انجامید.

تهدیدات این گروه باعث شد که ایالات متحده به درخواست حکومت عراق وارد عمل شده و نیروهای داعش را هدف حملات هوایی قرار دهد.

از این حملات برخی از کشورهای اروپایی نظیر بریتانیا، فرانسه و آلمان حمایت کرده‌اند.

در این میان نیروهای کرد عراق نیز علیه داعش موضع گرفته‌اند که رویترز می‌نویسد وزرای اتحادیه اروپا در نشست روز جمعه درباره ارسال سلاح و مهمات برای کردها نیز به بحث خواهند نشست.

در همین زمینه روزنامه گاردین روز جمعه نوشت که بریتانیا آماده است برای کار تسلیح کردهای عراق به فرانسه بپیوندد.

XS
SM
MD
LG