لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۷

آتش در جنگل‌های ایران


پارک ملی گلستان؛ در آتش‌سوزی‌های دو سال گذشته، بیش از ۵۰۰ هکتار از این جنگل در آتش سوخته است
پارک ملی گلستان؛ در آتش‌سوزی‌های دو سال گذشته، بیش از ۵۰۰ هکتار از این جنگل در آتش سوخته است

همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره از بین رفتن بیش از ۷۰ هکتار از جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بر اثر آتش‌سوزی، نیروی انتظامی خبر داد که ۲۵ هکتار از مراتع طبیعی شهرستان کوهدشت استان لرستان هم «در آتش سوخت».

گزارش پایگاه خبری پلیس ایران در روز پنج شنبه، ۲۱ خرداد به نقل از نیروی انتظامی لرستان بیان می‌کند که ۲۵ هکتار جنگل و مراتع طبیعی و ۲۳ هکتار از مزارع چهار کشاورز در منطقه «سیاه چل» شهرستان کوهدشت درآتش سوخته است.

نیروی انتظامی لرستان دلیل این آتش‌سوزی را «نامعلوم» اعلام کرده و اشاره‌ای به تاریخ آن نیز نکرده است.

در همین حال سعید نظری، رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد اعلام کرد که ۲۰ هکتار از جنگلهای منطقه «خهکلان» در ۵ کیلومتری شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، بر اثر آتش‌سوزی در شامگاه چهارشنبه، ۲۰ خرداد، «از بین رفته است».

پیش از آن نیز فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داده بود که در آتش سوزی روز سه شنبه، ۱۹ خرداد، در روستای «ره مالی» شهرستان بویراحمد، بیش از ۵۰ هکتار از گونه‌های جنگلی بلوط و گیاهی پیوار «سوختند و از بین رفتند» تا به این ترتیب ظرف چند روز ۷۰ هکتار از جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در آتش سوخته باشد.

اما این همه آمار مربوط به آتش‌سوزی در جنگل‌ها و طبیعت ایران نیست. براساس گزارش‌ها، طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه گذشته نیز هشت فقره آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و زیست محیطی استان ایلام رخ داده بود.

به گفته خیرالله آذرکردار، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام، «در این آتش‌سوزی‌ها حدود ۱۲۰ هکتار از جنگل‌های استان طعمه حریق شد که در ۴۰ هکتار آن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از درختان تر آسیب دیدند و مابقی درختان خشک بودند.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که رئیس سازمان محیط زیست ایران و برخی مقامات استان ایلام تنها چند روز قبل خبر داده بودند که حدود ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های این استان در این آتش‌سوزی‌ها سوخته است.

به این فهرست باید آتش‌سوزی در جنگل‌های استانهای شمالی ایران را هم اضافه کرد چنان که مدیرکل محیط زیست استان مازندران خبر داده که در هفته گذشته حدود ۲۰ هکتار از جنگل‌های این استان در آتش‌سوزی‌ سوخته است.

در سال‌های گذشته نیز جنگل‌های استانهای شمالی ایران بارها دچار آتش‌سوزی شده و بر اساس گزارش‌ها، در آتش‌سوزی‌های دو سال گذشته، بیش از ۵۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخته است.

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز دوشنبه از تشکیل ستاد ملی برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها خبر داده و گفته بود که هماهنگی این ستاد بر عهده ستاد مدیریت بحران کشور خواهد بود.

XS
SM
MD
LG