لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۳

سازمان امنیت داخلی آلمان از «گسترش» فعالیت اتمی ایران پس از برجام خبر داد


سازمان‌ امنیت داخلی آلمان در گزارشی ایران را متهم ساخت که پس از توافق هسته‌ای با غرب، موسوم به برجام، برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای و موشکی تلاش مضاعف داشته است.

به نوشته روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز، این نهاد امنیتی در گزارش سالانه خود عنوان کرده است که طی سال ۲۰۱۵ ایران فعالیت غیرقانونی زیادی در آلمان داشته است تا بتواند به تکنولوژی هسته‌ای دست یابد.

این گزارش اما دارای ابهام است و مشخص نمی‌کند که ایران آیا برجام را نقض کرده است یا نه.

در بخشی از این گزارش که روز پنج‌شنبه، ۱۷ تیر، در رسانه‌های گروهی بازتاب پیدا کرد عنوان می‌شود که ایران تلاش‌های خود را برای ابتیاع قطعات موشکی که می‌تواند برای ساخت کلاهک هسته‌ای به کار برود، افزایش داده است.

ایران طبق توافق هسته‌ای سال گذشته تعهد داده که در ازای لغو تحریم‌های غرب، برنامه هسته‌ای خود را محدود سازد. از آن زمان تاکنون گزارشی مبنی بر این که ایران تعهدات خود را زیر پا گذاشته، منتشر نشده است.

سازمان بین‌المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده که ایران تعهدات اولیه خود را انجام داده است. این میان اما ایران می‌گوید که هنوز نتوانسته از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای بهره‌مند شود و آمریکا را مقصر می‌داند.

در چنین شرایطی گزارش سالانه سازمان امنیت داخلی آلمان منتشر شده است که می‌گوید این نهاد در سال گذشته میلادی ۱۴۱ مورد تلاش ایران برای دستیابی به تکنولوژی هسته‌ای را ثبت کرده است.

این گزارش اما در عین حال عنوان می‌کند که تمرکز اصلی ایران بیشتر از آن که معطوف به اهداف هسته‌ای باشد، متمرکز بر تهیه قطعات لازم برای برنامه موشکی خود بوده است.

فایننشال تایمز می‌نویسد که مقامات آلمان با اشاره به این جزئیات خواسته‌اند تاکید کنند که اقدام ایران لزوما به معنای نقض توافق هسته‌ای سال گذشته نبوده است.

این روزنامه به نقل از یک مقام آلمانی می‌نویسد: «توافق با ایران درباره ظرفیت‌های هسته‌ای آن بود که این ربطی به موشک‌های بالیستیک ایران ندارد.»

این می‌تواند به آن معنا باشد که ایران اغلب به دنبال تکنولوژی با کارکرد دوگانه بوده که هم به مصارف نظامی می‌تواند برسد و هم به مصارف غیرنظامی، اما این نکته در گزارش رسانه‌های خارجی روشن نشده است.

این گزارش همچنین عنوان می‌کند که ماموران ایرانی معمولا از شرکت‌های صوری در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، ترکیه و چین استفاده می‌کنند که مثلا مقصد نهایی کالاها این کشورها هستند.

ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته‌ای‌اش اهداف صلح‌آمیز و غیرنظامی داشته است.

فایننشال تایمز می‌نویسد که مقامات ایران درباره این گزارش سازمان امنیت آلمان از اظهارنظر خودداری کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG