لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۳

سفر مرکل به ترکیه در رابطه با توافق بر سر پناهجویان


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، همراه با جمعی از مقامات عالی اتحادیه اروپا در راستای اجرای توافق اخیر این اتحادیه با ترکیه بر سر بحران پناهجویان، عازم منطقه‌ای در نزدیکی مرز ترکیه و سوریه می‌شود.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس عنوان می‌کند که این سفر روز شنبه، ۴ اردیبهشت به مقصد شهر غازی عینتاب در جنوب شرقی ترکیه انجام می‌شود که در جریان آن هیات اروپایی از کمپ پناهجویان بازدید می‌کند.

بر اساس توافقی که مقامات اروپایی و کشور ترکیه در اواخر اسفند سال گذشته به آن دست یافتند، اتحادیه اروپا به منظور بهبود شرایط زندگی حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار پناهجوی سوری که اکنون در ترکیه هستند، مبلغ شش میلیارد یورو در طول چهار سال به این کشور کمک می‌کند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که اما حدود یک ماه پس از امضای این توافق‌نامه، تنها تعداد اندکی از کارشناسان اروپایی برای مشاهده و بررسی شرایط به ترکیه رفته‌اند و در عین حال که اغلب کشورهای اروپایی هم با سختی و اکراه فراوان راضی به پذیرش شمار بیشتری از پناهجویان می‌شوند.

در این شرایط آنگلا مرکل همراه با دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، فرانس تیمرمنز، معاون شورای اتحادیه اروپا و احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه، با هدف ترغیب شهروندان اروپایی و ترکیه‌ای به اجرای این توافق‌نامه در شهر غازی عینتاب گردهم می‌آیند.

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، گروه‌های حقوق بشری و برخی از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا صریحا از توافق میان ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر بازگرداندن پناهجویان از یونان به ترکیه انتقاد کرده و آن را از نظر اخلاقی و قانونی دارای اشکال دانسته‌اند.

منتقدان این طرح می‌گویند که ترکیه جای مناسبی برای پناهجویان نیست، چه از نظر امنیتی و چه از نظر حقوق بشر.

شورای اروپا که نهادی حقوق بشری و جدای از ساختار اتحادیه اروپاست، روز چهارشنبه با صدور قطعنامه‌ای از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه به شدت انتقاد کرد و آن را در بسیاری از موارد ناقض حقوق بشر دانست.

آسوشیتدپرس بر اساس گزارش عفو بین‌الملل می‌نویسد که ترکیه در سه ماه گذشته روزانه حدود ۱۰۰ پناهجوی سوری را به سوریه فرستاده ا‌ست. این در حالی‌ است که اتحادیه اروپا اطمینان داده بود که ترکیه متعهد شده مطابق قوانین بین‌المللی از پناهجویان حمایت کند. هرچند ترکیه نیز می‌گوید که سوریه‌ای‌ها را از خاک خود اخراج نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG