لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۲

آلمان درخواست یونان برای ارائه کمک مالی جدید را رد کرد


به دنبال رای منفی مردم یونان به تشدید سیاست‌های ریاضتی در این کشور، آلمان روز دوشنبه درخواست آتن برای دریافت یک کمک مالی دیگر را رد کرد.

آلمان در حالی به آتن پاسخ منفی می‌دهد که نخست وزیر یونان پیش‌بینی کرده بود با استعفای یانیس واروفاکیس، وزیر دارایی این کشور، امکان توافق مالی با اعضای اتحادیه اروپا و وام‌دهندگان بین‌المللی فراهم می‌شود.

آقای واروفاکیس که مواضع او باعث خشم برخی اعضای اتحادیه اروپا شده بود روز دوشنبه از سمت خود استعفا کرد، اما برلین تاکید کرده که استعفای او هیچ تغییری در ماجرا ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، استفان زیبرت، سخنگوی صدراعظم آلمان روز دوشنبه ۱۵ تیر اظهار داشت: «مسئله اشخاص نیستند، بلکه مواضع است... در خال حاضر ورود به مذاکرات درباره برنامه جدید کمک مالی بی‌اساس است».

وی افزود: «مسئله به یونان بستگی دارد و این که بخواهد در حوزه یورو باقی ماند. ما منتظریم که ببینیم دولت یونان چه طرح‌ها و پیشنهاداتی به شرکای اروپایی خود ارائه می‌دهد».

با پیروزی کمپین «نه» به سیاست‌های ریاضتی در همه‌پرسی روز یکشنبه یونان که با بیش از ۶۱ درصد آرا محقق شد، احتمال خروج یونان از حوزه واحد پول یورو و حتی خروج از اتحادیه اروپا قوت گرفته است.

به گفته مقامات دولت یونان، روز دوشنبه نخست وزیر این کشور با صدراعظم آلمان گفت‌وگویی تلفنی داشته‌اند که در جریان آن به توافق رسیده‌اند تا آتن روز سه‌شنبه طرح‌های خود را به اجلاس حوزه یورو ارائه دهد.

در همین حال کریستین لاگارد، رییس صندوق بین‌المللی پول، که یکی از وام‌دهندگان اصلی به یونان محسوب می‌شود اعلام کرد که این نهاد حاضر است به یونان اگر بخواهد کمک کند.

این اظهارات خانم لاگارد نخستین واکنش او به نتیجه همه‌پرسی روز یکشنبه یونان محسوب می‌شود. وی گفت: «ما از نزدیک شرایط را رصد می‌کنیم».

یونان سه‌شنبه گذشته باید یک و نیم میلیارد دلار از اقساط وام دریافتی خود را به صندوق بین‌المللی پول پرداخت می‌کرد، اما از عهده آن برنیامد.

صندوق بين‌المللی پول قبل از این اعلام کرده بود که یونان در شرايط کنونی به ۵۰ ميليارد يورو ديگر برای ثبات دادن به وضعيت اقتصادی‌ خود نياز دارد.

XS
SM
MD
LG